:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

صادرات 40 درصدی برند فرخنده به 35 کشور جهان

مدیر عامل گروه صنایع غذایی فرخنده با اشاره به اینکه 40 درصد محصولات فرخنده به 35 کشور جهان صادر می‌شود اظهار کرد:‌ با توجه به کاهش خرید گندم از کشاورزان اکنون کمبود گندم به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم تولیدکنندگان مطرح است و باید هر چه سریعتر برای واردات گندم مورد نیاز تدابیری اندیشیده شود.
کد خبر: ۱۷۹۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰

اقتصادگردان -  به گزارش خبرنگار ما ، یوسف قاضی عسگر، مدیر عامل بیسکویت فرخنده در نشستی خبری که به مناسبت 60 سالگی این گروه صنعتی برگزار شد، علاوه  بر ارائه برنامه‌های روشنگرانه درباره حضور مستمر و 60 ساله این برند ملی و تشریح چالش‌ها و موفقیت‌های آن در شش دهه گذشته، اظهار کرد:‌ بیسکویت فرخنده در سال 1340 توسط حاج عبدالله واعظ شوشتری احداث شد و در زمان خود از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های تولید برای خطوط تولید بهره برده است.
مدیر عامل گروه صنایع غذایی فرخنده با بیان اینکه صادرات این شرکت از سال 1383 مجددا آغاز شده است، عنوان کرد:‌ امروز محصولات این شرکت به 35 کشور جهان شامل آمریکای شمالی، کشورهای اروپای، چین،‌ استرالیا، آسیای میانه، غرب آفریقا و برخی از کشورهای همسایه صادر می‌شود.
قاضی عسگر با اشاره به برخی از تغییرات سهام و سهامداران در سال 1396، خاطرنشان کرد:‌ برخی از سهامداران قبلی سهام خود را واگذار کردند و اکنون 40 درصد از محصولات این شرکت صادر می‌شود.
مدیر عامل گروه صنایع غذایی فرخنده ظرفیت تولید کارخانه بیسکویت سازی فرخنده را 22 هزار و 700 هزار تن اعلام کرد و افزود: اکنون از 100 درصد ظرفیت کارخانه در تولید محصولات استفاده می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش اقتصادگردان که چه سهمی از تولید بازار را در اختیار دارند، عنوان کرد:‌ بسیاری از تولیدکنندگان علاوه بر بیسکویت محصولات دیگر نیز تولید می‌کنند و به همین دلیل آمار و ارقام آنها نیز از تولید متفاوت است و به صورت دقیق نمی‌توان گفت که چه سهمی از مصرف بیسکویت با تولیدات فرخنده تامین می‌شود اما به طور قطع می‌توان گفت سهم بزرگی از بازار مصرف بیسکویت با محصولات ما در حال تامین است.
قاضی عسگر درباره بازار صادراتی و منطقه‌ای نیز اظهار کرد:‌ در این بازار نیز دو نوع رقیب وجود دارد یکی تولیدکنندگان داخلی که رقبای ما هستند و گروه دوم شرکت‌های خارجی که تولیدات آنها نیز براساس کیفیت به گروه‌های مختلف دسته‌بندی می‌شود. برخی تولیدکنندگان کالای درجه دوم با قیمت پائین عرضه می‌کنند و گروه دیگر شرکت‌هایی هستند که محصول کیفی و در گرید فرخنده تولید کرده و تلاش ما در بازاریابی صادراتی رقابت با این دسته از تولیدکنندگان است.
وی با بیان اینکه یکی از استراتژی‌های ما در رقابت با آنها کاهش قیمت است، اظهار کرد:‌ ما خدمات بهتری به متقاضیان در بازار هدف ارایه می‌دهیم به طور مثال کالا را در انبار مشتری و پس از گمرک به آنها تحویل می‌دهیم که این شرایط تمایل به خرید را برای آنها افزایش می‌دهد.
مدیر عامل گروه صنایع غذایی فرخنده در ادامه در پاسخ به پرسش اقتصادگردان درباره کمبود گندم خریداری شده توسط شرکت بازرگانی دولتی و زنگ خطر جدی برای تولیدکنندگان محصولات غذایی اظهار کرد:‌ کمبود عرضه گندم اکنون به یکی از مهمترین دغدغه‌های تولیدکنندگان بدل شده است و برآوردها حاکی است به  میزان 50 تا 60 درصد از میزان مصرف کمبود وجود دارد.
یوسف قاضی عسگر با تاکید براینکه اگر واردات به موقع برای مصرف نیازهای صنف و صنعت انجام نشود تولیدکنندگان با چالش جدی مواجه خواهند شد، اظهار کرد:‌ سه شنبه هفته آینده جلسه‌ای با وزیر جهاد برگزار خواهد شد که در آن دغدغه‌های تولیدکنندگان مطرح می‌شود.
وی با بیان اینکه با توجه به شرایط سخت انتقال پول و ارز شرکت بازرگانی دولتی تمایل دارد که بخش خصوصی به واردات گندم مورد نیاز اقدام کند، اظهار کرد:‌ کنترل دستوری و مصنوعی تبعاتی منفی در بازارهای ایجاد می‌کند و طبیعی است که اگر نرخ خرید تضمینی  گندم به صورت منطقی‌تری تعیین شده بود مشکلاتی که امسال در بحث خرید گندم از کشاورزان به وجود آمده است پیش نمی‌آمد.
قاضی عسگر درباره میزان صادرات نیز اظهار کرد: درسال 99 حدود 6 میلیون دلار محصول به بازارهای اروپایی و سایر کشورها صادر شده است که با احتساب صادرات محصولات سنگین این رقم در مجموع حدود 12 میلیون دلار بوده است.
مدیرعامل بیسکویت فرخنده عنوان کرد:آرد مورد استفاده در صنعت شیرینی و شکلات ترکیبی از آرد ضعیف و قوی است و واردات گندم خارجی نیز باید با توجه به ترکیب گندم مورد نیاز صورت گیرد.

چشم‌انداز بین‌المللی شدن برند فرخنده

در ادامه این نشست محمد علوی، مدیر بازاریابی گروه صنایع غذایی فرخنده با بیان اینکه فرخنده کسب و کاری خانوادگی است به تغییرات تولید و بسته‌بندی اشاره کرد و افزود:‌ در گذشته به دلیل نوع مصرف محصولات در بسته‌بندی‌های بزرگ و خانوادگی عرضه می‌شد و این شرکت بزرگترین تولیدکننده بیسکویت جعبه‌ای است که از گذشته  توسط بسیاری از خانوارها به مصرف می‌رسیده است. اما از سال 96 و با تغییر مدیریت چشم‌انداز بین‌المللی شدن برند فرخنده هدفگذاری و تغییراتی در انواع بسته‌بندی ارایه شد.
وی افزود: اکنون تولیدات در دو نوع مطابق با سلیقه مشتریان وفادار و مشتریانی که ارتباط کمتری با محصولات داشته‌اند در حال تولید است تا بتوان در جذب مشتریان جدید نیز موفقیت‌های مهمی به دست آورد.
مدیر بازاریابی گروه صنایع غذایی فرخنده با بیان اینکه در واحد تحقیق و توسعه مطالعات متعددی انجام شده است، اظهار کرد:‌ در نهایت خروجی این تحقیقات هویت‌ بسته‌های جدید شده است که اکنون به بازار مصرف عرضه شده است.
علوی به وجود رقبای جدی و سرسخت در بازار بین‌المللی اشاره کرد و افزود: شرکت‌های ترک نیز فعالیت جدی در بازار منطقه دارند و تنوع در محصول و بسته‌بندی به عنوان یکی از استراتژی‌های مهم در تولید مدنظر قرار گرفته تا بتوان هم مشتریان وفادار گذشته را راضی نگه داشت و هم در جذب مشتریان جدید موفقیت‌هایی به دست آورد.
وی ادامه داد: از دی سال 99 محصولات با طرح‌ها و بسته‌بندی‌های جدید به بازار عرضه شده و از اردیبهشت امسال نیز دو نمونه از محصولات جدید در بازار عرضه شده است.

ارایه 5 محصول جدید فرخنده در نمایشگاه صنایع غذایی 1400

مدیر بازاریابی گروه صنایع غذایی فرخنده عنوان کرد:‌ هم‌اکنون با 5 محصول جدید در نمایشگاه صنایع غذایی 1400 حضور یافته‌ایم و در نظر داریم با پشتوانه 60 سال فعالیت حرفه‌ای اعتماد مشتریان و مصرف‌کنندگان خود را تامین کنیم.
علوی با بیان اینکه مشتریان وفادار ما تنها محدود به ملیت ایرانی و بازار داخلی نیستند، تصریح کرد:‌ مشتریان وفاداری از کانادا، آلمان و ملیت‌های مختلف متقاضی محصولات فرخنده هستند که افتخاری برای ما است.

در ادامه این نشست خبری، مسیح قاضی عسگر، مدیر تحقیق و توسعه (R&D) گروه صنایع غذایی فرخنده اظهار کرد:‌ در کسب و کارهای نوین امروزی تحقیق و توسعه نقش مهمی در حرکت رو به جلوی شرکت‌ها دارد. فرخنده هم یک شرکت محصول محور است و از روزی که یک ایده اولیه مطرح می‌شود مطالعات آغاز و با توجه به امکانات و محدودیت‌های تولید، در نهایت یک محصول با در نظرگرفتن مزایا، رقبای تولید و تقاضا به یک محصول بدل می‌شود و در این میان نقش واحد تحقیق و توسعه در میزان موفقیت محصول در بازار بر کسی پوشیده نیست.
وی با بیان اینکه کالاهای صادراتی نباید از گرمکات کشورها برگشت داده شوند، تصریح کرد:‌ واحد تحقیق و توسعه تمامی استانداردهای تولید را در بازار داخلی و خارجی مد نظر قرار می‌دهد تا محصولاتی از کشور صادر شوند که به هیچ عنوان از گمرکات کشورهای هدف برگشت داده نشوند.
مسیح قاضی عسگر در ادامه از رونمایی از 5 محصول جدید در رویداد نمایشگاهی 1400 خبر داد و افزود: این 5 محصول شامل بیسکویت بدون قند، بیسکویت چهار شهد و سه غله، بیسکویت چهار شهد و سه غله کاکائویی، بیسکویت سیب و دارچین و بیسکویت با طعم میوه‌های جنگلی است.

ارایه بیسکویت بدون قند فرخنده به بازار مصرف 

وی درباره تولید بیسکویت بدون قند اظهار کرد:‌ قند محصول بدون قند باید کمتر از نیم درصد باشد و در محصول تولیدشده به بازار فرخنده قند این محصول 4 دهم است و در آن ترکیبی از شیرین‌کننده‌های مصنوعی که مورد تایید سازمان استاندارد و هلدینگ‌ شرکت‌های غذایی مهم جهان است مورد استفاده قرار گرفته است. این قند کاملا بدون ضرر بوده و در بدن جذب نمی‌شود.
مسیح قاضی عسگر خاطرنشان کرد:‌ در مفهوم سلامت محوربودن محصولات تولیدی این مهم و رویکرد به صورت عادی در محصولات فرخنده وجود داشته است و سال‌ها است که روغن بدون ترانس در بیسکویت مورد استفاده قرار می‌گیرد و این درحالی است که بسیاری از شرکت‌ها همچنان از روغن‌های باترانس استفاده می‌کنند.
مدیر تحقیق و توسعه (R&D) گروه صنایع غذایی فرخنده عنوان کرد:‌ در محصول 4 شهد و سه غله ما از شهد انگور، خرما، انجیر و توت استفاده شده و هیچ اسانسی در تولید آن مورد استفاده قرار نگرفته و طعم آن نیز از ادویه‌جات مخصوص و مرغوب است.
وی افزود: این محصول تاییدیه انجمن غذا و سلامت را اخذ کرده است و به واسطه ترکیباتی که در آن مورد استفاده قرار گرفته است انرژی آن به تدریج آزاد می‌شود و بسته‌بندی آن نیز در بسته‌های کوچک و بزرگ مطابق با نیاز و سلایق مشتریان است.
مسیح قاضی عسگر عنوان کرد:‌ محصول دیگر نیز محصول‌ میوه‌های جنگلی و ترکیبی از بری‌ها است که طعمی هیجانی دارد و م مدیر تحقیق و توسعه (R&D) گروه صنایع غذایی فرخنده خاطب زیادی در جوانان و کودکان دارد.
مدیر تحقیق و توسعه بیسکویت فرخنده عنوان کرد: محصول دیگری که در نمایشگاه اخیر رونمایی شده است محصول سیب و دارچین است که تنوع طعم و حس متفاوت دارد و در تولید تمامی این محصولات استانداردهای بین‌‌المللی و داخلی مد نظر قرار گرفته است. استانداردهای بین‌المللی از استانداردهای داخلی سخت‌گیرانه تر هستند و واسطه تجارب ما شفاف تر و دقیق تر نیز عمل می‌کنند.

 گفتنی است نشست خبری ۶۰ سالگی برند بیسکوئیت فرخنده در تالار اصفهان واقع در نمایشگاه بین المللی تهران همزمان با بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین آلات و صنایع وابسته برگزار شد.

مهمترین تحولات ۶۰ ساله برند فرخنده در یک نگاه
  
گفتنی است در سال ۱۳۴۰ برند فرخنده (آستارا) در یک کارگاه کوچک واقع در خیابان مسجد سید اصفهان توسط حاج عبدالله واعظ شوشتری (پدر فرخنده) آغاز به کار کرد.در سال ۱۳۴۳ با افزایش محبوبیت و ازدیاد تقاضا برای بیسکویت‌های فرخنده، فر تونلی ۲۰ متری، جایگزین فر دیواری شد و همزمان دومین دستگاه قالب‌زن یا دستگاه چاپ بیسکویت هم خریداری و اضافه شد.
در سال ۱۳۵۷ شعاع نفوذ بیسکویت‌های فرخنده از مرز اصفهان فراتر رفت و استان‌های همجوار و جنوبی کشور به خیل مشتریان بیسکویت‌های این برند که هنوز با نام «آستارا» شناخته می‌شد، پیوستند.
در سال ۱۳۵۸ حاج عبدالله شوشتری در یک سانحه هوایی، دار فانی را وداع گفت و روزهای تلخی را برای فرزندانش رقم زد اما تفکر رویش و بالندگی که در فرزندانش به‌ یادگار گذاشته بود، باعث شد تولید بیسکویت‌ و توسعه بازار توسط آنها و با همدلی خانواده کارکنان فرخنده با قدرت ادامه پیدا کند.
در سال ۱۳۶۶ با تغییر نام برند، محصولات این شرکت که قبلا با نام «آستارا» تولید می‌شد، با نام «فرخنده» روانه بازار شد.
در سال ۱۳۶۹ و با پایان جنگ تحمیلی با انتقال کارخانه این شرکت به شهرک صنعتی جی، پروسه صنعتی شدن خطوط تولید فرخنده تکمیل و در سال‌های بعد چندین خط تولید به مجموعه اضافه شد.
در سال ۱۳۷۵ با صادر کردن اولین کانتینر بیسکویت‌ فرخنده به کشورهای آسیای میانه، روند جهانی شدن فرخنده آغاز شد. دستاورد این عرصه، صادرات محصولات به ۳۵ کشور در ۵ قاره و کسب عناوین «برترین صادر کننده» و «صادر کننده نمونه استانی» برای 12 سال متوالی در سال های بعد (1386 تاکنون) است.
در سال 1378 گام‌های فرخنده استوارتر و مصمم‌تر از همیشه برداشته می‌شد و فرخنده در این سال تولید بیسکویت با قالبی جدید با فناوری آلمان را آغاز کرد که به «قالب پذیرایی» شهرت یافت. حضور فرخنده در بازار داخل نیز چشم‌گیر و پرشتاب بود. سال بعد نیز تولید بیسکویت با «قالب زبان» در فرخنده آغاز شد؛ قالبی که بعدها بسیاری از رقبا در تولیدات خود از آن الگوبرداری کردند.← در سال 1381 فرخنده با ابتکار عمل خود و در راستای تنوع و توسعه محصولاتش، پس از ماهها تلاش متخصصان و خلیفه های پخت خود، «نخستین بیسکویت کنجدی» در ایران را تولید و روانه بازار کرد که غوغایی در بازار داخلی و منطقه‌ای به وجود آورد؛ این محصول متفاوت و دوست داشتنی باعث شد تولیدِ نسل جدیدی از بیسکویت‌ها در کشور آغاز شود.
در سال 1385 آغاز صادرات به استرالیا به عنوان ششمین کشور پهناور جهان و چندین کشور دیگر، افتخاری بود که با تلاش خانواده بزرگ فرخنده در این سال رقم خورد و مقدمه‌ای شد برای توسعه بازار خارجی به ویژه صادرات به اروپا در سال‌های بعد.
در سال 1387 پس از ۱۵ سال لوگوی فرخنده تغییر کرد و هویت بصری جدید خیلی زود در ذهن مردم نقش بست. از آنجا که حفظ سلامتی روحی و جسمی خانواده کارکنان در فرهنگ فرخنده، اولویت بالایی دارد، گواهینامه OHSAS 18001 در راستای ایمنی شغلی خانواده همه کارکنان کسب شد.
از سال ۱۳۹۰ به این سو فرخنده در انتخاب مواد اولیه حساسیت ویژه را در دستور کار قرار داد و در پخت محصولات خود از روغن بدون ترانس استفاده کرد، همچنین استفاده از مواد اولیه غیر تراریخته در تولید بیسکویت در دستور کار فرخنده قرار گرفت.
از این سال به بعد، روند اعطای گواهی نامه‌های مختلف بین‌المللی مدیریت کیفیت، مدیریت ساختار و سازمان و حوزه‌های حساس به برند «جهانی شده» فرخنده آغاز ‌شد.
در دهه ۹۰ با تکمیل زنجیره محصول، حوزه نفوذ بازار داخل تکمیل شد و افزایش کیفیت و شاخص‌های بهداشتی و سلامتی مورد توجه بیشتری قرار گرفت.
در دهه 90 طیفی از کشورهای حوزه عربی و آفریقایی به مصرف کنندگان محصولات فرخنده پیوستند
در فاصله سالهای ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۰ تکمیل زنجیره‌های ارزش و رسیدن به اوج بلوغ و تکامل در همه فرایند‌های برند فرخنده (از جمله توسعه بازار) تحقق یافت.
در سال ۱۴۰۰ ریبرندینگ فرخنده، و باز بهینه سازی هویت بصری برند در گستره وسیعی آغاز شد و شهروندان در مکان‌های عمومی شهرها، چهره تازه ای از فرخنده را ملاحظه کردند. بازطراحی سایت اینترنتی، دسترسی ساده به اطلاعات محصولات و شبکه فروش، باز طراحی بسته‌های محصول و ایجاد تنوع در ابعاد بسته‌ها و سهولت استفاده و قابلیت بیشتر نگهدارندگی محصول در بسته، برخی از این دگرگونی‌ها بود.
در سال ۱۴۰۰ طیف تازه ای محصولات کاملا متفاوت از جمله گروه «4 شهد و 3 غله» به بازار معرفی شدند.
مشتری مداری، تحکیم روابط با نسل جدید و توجه به الزامات عصر مدرن و دیجیتال از دیگر عملکردهای فرخنده در آستانه قرن جدید بود.
در آستانه قرن جدید عطف توجه به دانش رو به رشد تغذیه، تکنولوژی‌های نوین، علم ترکیب مواد و روش‌های پخت و فرآوری و یافته‌های علمی‌دانشمندان تغذیه، در پروسه تولید بسیار جدی گرفته شد.
در دوم مهرماه ۱۴۰۰ در مراسم ۶۰ سالگی برند فرخنده و همزمان با نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات از ۵ محصول جدید و کاملا متفاوت فرخنده رونمایی شد که با تمرکز عمیق بر فاکتورهای سلامت، حذف شیرین کننده‌ها، و توجه به بهبود سلامت غذایی جامعه تولید شده اند.
در دوم مهرماه ۱۴۰۰ در مراسم ۶۰ سالگی برند فرخنده همزمان با برگزاری نشست خبری، نخستین بیسکویت بدون قند واقعی (کمتر از نیم درصد) برای اولین بار در تاریخ صنایع غذایی کشور معرفی شد.