در این همایش، نوبت به صاحب خودروسازی سایپا رسید تا به بیان دغدغهها و تشریح برنامههای کاری خود بپردازد.
اقتصادگردان- مدیرعامل گروه سایپا، گفت: ارزش فروش صنعت خودرو در جهان بیش از 3هزار
میلیارد دلار بوده که معادل 4درصد کل GDP جهان است، بر این اساس اگر صنعت
خودرو را بهعنوان یک کشور درنظر بگیریم پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب
میآید و زنجیره تامین و صنعت قطعهسازی بهعنوان محرک اصلی و بازوی پرتوان
خودروسازی نقشی ویژه در اقتصاد جهان و کشورهای صاحب این صنعت ایفا میکند.
به گفته قاسم جهرودی، در سال 2015 سهم تامینکنندگان از ارزش افزوده خودرو
به 82درصد رسیده است و روندهای جهانی نشان میدهد خودروسازان در سالهای
اخیر در حال خارج شدن از مالکیت بخش قطعهسازی هستند. او تاکید کرد: در
سال 2007، قطعهسازان در حدود 33درصد از هزینههای تحقیق و توسعه صنعت
خودرو را به خود اختصاص داده بودند و این رقم درحال حاضر به 50درصد افزایش
یافته است که پیشبینی میشود در سال 2020، این سهم به 67درصد برسد. جهرودی
تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 1200 شرکت قطعهساز در زنجیره تامین داخل کشور در حال فعالیت هستند و
بیش از 500 هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند. همچنین به گفته او،
فروش این صنعت در سال گذشته در داخل کشور بالغ بر 8 میلیارد دلار بوده و
صنعت قطعهسازی ایران، با وجود بازار مناسب در داخل و منطقه و همچنین
پتانسیل تولید بیش از یک میلیون و 700هزار دستگاه خودرو در سال، فرصت
مناسبی را برای حضور قطعهسازان جهانی نیز فراهم کرده است. بنا به اظهارات
او، گروه سایپا توانسته در سال 2011 تعداد 803 هزار دستگاه خودرو تولید
کند که بیشترین تولید یک خودروساز در کشور ایران است و در این راستا
توانستهایم تولید روزانه خود را در سال جاری به 3200 دستگاه افزایش دهیم.
مدیرعامل گروه سایپا گفت: برنامه محصول گروه برای تولید سالانه یک میلیون
دستگاه از سال 1400 تدوین شده و گروه سایپا پتانسیل افزایش ظرفیت و تولید
سالانه به 1.5 میلیون دستگاه را تا سال 1404 فراهم خواهد کرد.