:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
به‌روز شده در: ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
درگفت وگوبارئیس کمیسیون اصل 44 ودبیرانجمن خودروسازان

بررسی دلایل رشدقیمت خودرو

کد خبر: ۶۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۲:۲۴

رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس :حالت شبه انحصار در صنعت خودرو به چشم می خورد

اگر ابزار تعرفه ای نبود بنظر شما خودروی داخلی میتوانست در مقابل خودروی خارجی که با کیفیت بالا ارائه می شود دوام بیاورد
 نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن در گفتگو با اقتصاد ایرانی بیان کرد: باید صنعت خودرو را بسمت اجرای درست اصل 44 قانون اساسی یعنی به سمت خصوصی سازی واقعی سوق بدهیم. الان وضعیت صنعت خودرو کشور ما حالت بینابینی دارد که نه شامل بخش خصوصی است و نه کاملا دولتی است. اگر کاملا دولتی باشه طبعا مسئولیت قیمت گذاری و توزیع و تولید آن بر عهده وزارت صنایع و مسئولین مربوطه است که در سالهای گذشته به این شکل بود. اگر هم کاملا خصوصی باشد طبعا باید عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت باشد و در یک بازار رقابتی قرار بگیرد که بالطبع این تعرفه ها هم همیشگی نخواهد بود.

فولاد گر به وضعیت صنعت خودرو سازی در دنیا اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال صنعت خودرو کشور فرانسه اصلی ترین صنعت کشورشان به لحاظ ایجاد کننده ارزش افزوده و اهمیتی که در تولید ناخالص داخلی شان دارد بشمار می رود، که همین امر برای کشور ما هم صدق می کند. تعرفه 90 درصدی بزرگترین حمایتی بود که دولت از صنعت خودرو سازی کرده است. در حال حاضر به دلیل افزایش نرخ ارز تعرفه وارداتی خودرو به 49 درصد رسیده است. تصور کنید که اگر ابزار تعرفه ای نبود بنظر شما خودروی داخلی میتوانست در مقابل خودروی خارجی که با کیفیت بالا ارائه می شود دوام بیاورد؟ بنابراین حمایت های لازم از طرف دولت انجام می شود هرچند باید تسهیلات بانکی برای رفع موانع تولید بیشتر شود.

وی در ادامه افزود: خصوصی سازی میشه واقعی نیست نه از لحاظ قیمت نه کیفیت و نه در خدمات پس از فروش، هیچ یک از این ها در بازار رقابتی کامل تعیین نمی شود. هنوز حالت شبه انحصار در صنعت خودرو به چشم می خورد. اگر این شبه انحصار برداشته شود و به یک بازار رقابتی تبدیل شود که رقابت و عرضه و تقاضا حرف اول را بزند دیگر قیمت گذاری معنی پیدا نمی کند. دو سال پیش قانون ارتقاءکیفیت خودرو را که ایجاد شد، در همان سال مقام معظم رهبری اظهار داشتند که به جای اینکه از ابزار تعرفه استفاده شود روی کیفیت تمرکز کنید. و در همان جا به دولت این اختیار داده شد که بر نظام تعرفه مدیریت کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: همه صنایع باید به سمتی بروند که با اصلاح قیمت تمام شده و با افزایش بهره وری و اصلاح ساختارها مشکلات را حل کنند. به اعتقاد من مشکل بزرگ صنعت خودروی ما بحث ساختارهای آنهاست که باید اصلاح شود و بدنبال اصلاح ساختارهاست که قیمت ها می تواند اصلاح شود.



خودرو چرا گران شد و گران ماند



ادعای دبیر انجمن خودروسازان ما خودرو را در ایران ارزان هم می فروشیم
 

 افزایش قیمت خودرو طی ماه های گذشته بسیاری از خریداران را سردرگم کرده است. گفت و گوی با احمد نعمت بخش دبیرانجمن خودروسازان برای واکاوی دلایل افزایش قیمت ها صورت گرفته است.

به عقیده مردم، خودرو در ایران در حدود 2 تا 3 برابر گرانتر از همه دنیاست، نظر شما در این باره چیست؟

مردم تصور درستی از قیمت ماشین های دنیا ندارند. تقریبا دو سال پیش روزنامه دنیای اقتصاد قیمت برخی از ماشین هایی که در ایران و اروپا توزیع می شود را ذکر کرده بود. بعنوان مثال 206 در حدود 14 هزار دلار L90 در حدود 13 هزار دلار بود. در حال حاضر با افزایش نرخ ارز قیمت خودروهای ما کمتر از قیمتهای کشورهای دیگه بدست مصرف کننده می رسد. یکی از دلایل این امر این است که امسال صادرات ما حدود سه برابر شده است این هم بدلیل افزایش نرخ ارز، صادرات برای ما سود آور است.

بی خیال نیازهای داخلی شدید؟

نه اینطور نیست. ما در داخل هم در خدمت مصرف کنندگان هستیم.

کیفیت خودروهای که صادر می کنید مثل کیفیت ماشین های است که بدست مصرف کننده داخلی می رسد؟

بله، همان کیفیت را دارد. اما ممکن است بدلیل تولید بالای خودرو که حدود 2800 خودرو در روز می باشد یک قطع ساز به تنهایی نمی تواند پاسخگوی نیازهای ما باشد بنابراین با چندین قطعه ساز ما همکاری می کنیم که خود قطع درجه 3،2،1 و 4 داریم که سال گذشته درجه 4 را کنار گذشته ایم و تا اخر امسال نیز درجه 3 را نیز خارج می کنیم. کیفیت خودروها نیز بر حسب استفاده از نوع قطعه های استفاده شده در آن، کیفیت دارند. که متأسفانه در این جا باید گفت حرفی که زده می شود که خودروها شانسی می باشد درست است. دولت باید زمینه را برای ادغام کردن قطع سازان در جهت یک قطعه ساز بزرگ را فراهم کند.

قیمتی که در داخل برای خودرو داخلی پرداخت می شود همان قیمتی است که صادر می شود؟

نه، به طور متوسط ​​هر خودرویی که صادر میشود 1400.000 تومان ارزانتر است. برای اینکه زمانی که خودرو صادر می کنیم 5 درصد ارزش افزوده نمی دهیم، 3 درصد عوارض شماره گزاری پرداخت نمی کنیم. هزینه بیمه هم ندارد ضمن اینکه بر اساس قانون گمرک وقتی که قطعه خارجی در خودرو استفاده شده باشد عوارض گمرکی آن برگشت داده می شود و ما می توانیم سود داشته باشیم. همچنین کارخانه ای که برای مصرف داخلی خودرو تولید می کند در پایان سال از سود حاصل از فروش باید 25 درصد مالیات پرداخت کند اما کارخانه ای که صرفا برای صادرات تولید می کند معاف از مالیات است. اگر این موارد را حساب کنیم بیش از 2 میلیون تومان از هر خودرو کاهش می یابد.

46 درصد از تولید داخلی کشور کم شده است در این شرایط صادرات رشد داشته است؟

بله، برای اینکه به ما ارز مبادله ای نمی دهند و خود ما باید ارز مورد نیاز را تهیه کنیم. ارز را از صرافان تهیه می کنیم.

با این وجود خودرو باید از این قیمتی که الان هست گرانتر شود هر چند برای شما خوشآیند نیست؟

بله ما اصلا خوش حال نیستیم که خودرو گرانتر شده است طبق نمودار 14 ساله اخیر، هر گاه خودرو گرانتر شود مشتری هم کمتر میشود. ما با تیراژ بالا می توانیم سودآور شویم.

طبق آمار شاخص کالای مصرفی در سال 73 از 100 به 760 افزایش یافته خودرو از 100 به 140 افزایش یافته یعنی طی 14 سال گذشته در مجموع 44 درصد گرانتر نشده است.

اگرفشارهای دولتی و تعزیرات و ... غیره نبود شما بیشتر از این افزایش قیمت در خودروها داشتید؟

نه، همانطور که گفتم رابطه مستقیمی بین افزایش قیمت خودرو و کاهش مشتری وجود دارد. ارز مورد نیاز را از بازار آزاد تهیه می کنیم. از سال 87 قیمت های خودرو داخلی فریز شد و متآسفانه وزیر وقت اجازه افزایش بهای خودرو در حاشیه بازار را ندادند. و تمام گرفتاری های ما از اینجا شروع شد. با تورم 20 الی 25 درصدی قیمت در بازار بالا رفت اما قیمت خودرو فریز شد.

هنگامی که خودرو در حاشیه بازار بفروش میرسد پول های سرگردان در بازار کنار می رود. آقای غضنفری دستور دادند که سازمان حمایت باید تعیین قیمت کند. که این سازمان خوشبختانه جلسه ای تشکیل داد که در آن جلسه قیمت برخی از خودروهای سواری به سازمان حمایت مراجع شود و برخی دیگر قیمت آزاد اعلام شود.

چه عواملی تعیین کننده قیمت خودرو برای مشتری است؟ مکانیزم قیمت گذاری و مطلوب آن برای ماشین سازان تا چه حد است ؟

  هیچ جای دنیا دولتها برای خودرو قیمت تعیین نمیکنند. شورای اقتصاد متآسفانه تصویب کرده است که خودرو سواری انحصاریست و چون انحصاری است باید قیمت گذاری شود. که اینجانب در نامه کتبی اعتراض کردم و گفتم که قیمت گذاری نکنیم و خودروها توسط حاشیه بازار قیمت گذاری شود. الان قیمت خودروهای 206 و 207 بیش از حد بالا رفته بدلیل قطعات فرانسوی آن که وارد نشده و تولید به ناچار متوقف شده است.

موادی عمده ای که برای خودرو بکار می رود شامل فولاد، ورق، آلمینیوم، پولیمر، مس و ارز. ورق کیلویی 590 تومان بوده الان 1700 تومان، آلمینیوم کیلویی 2100 تومان بوده الان 7100 تومان، فولاد کیلویی 1000 تومان بوده الان 2100 تومان، مواد پولیمری کیلویی 1650 الان 5700 تومان است. حالا شما فرض کنید استفاده از مواد پولیمری ما توی 206 حدود 45 کیلو و در سمند 51 کیلو بکار میرود. فولاد 107 کیلو، المینیوم 100 کیلو و ورق 620 کیلو مصرف داریم که این افزایش قیمت بیش از 5/2 برابر شده است. افزایش قیمت مس از همه بیشتر است مس 6600 تومان بوده الان 23 هزار تومان یعنی در حدود 4 برابر افزایش قیمت داشته است. 5 حلقه تایر در سال 88 تهیه میکردیم 33 هزار تومان الان 100 هزارتومان میخریم. با این اوصاف مگر سازمان میتواند معجزه کند همین الان بیش از 2000 میلیارد تومان تا آذرماه هم در بخش خصوصی و هم در بخش سهامی عام زیان داشته ایم. ارز هم که همه اطلاع دارند یورو که 1400 خرید داشتیم الان تا 4500 تومان تهیه میکنیم.

حرف ما به دولت این است که اگر سازمان حمایت راقبول دارید بعنوان سازمانی که تخصص در قیمت گذاری می کند، اجازه دهید که کار را پیش ببرد و یا اینکه به خودروسازان ارز مبادله ای تعلق گیرد.

با این اوصاف انتظار داریم که حاشیه بازار که فرصت هست و ظرفیت برای قیمت گذاری و خرید و فروش این خودروها را دارد تعیین کننده قیمت باشد تا فساد جمع شود. طبق تحقیقات انجام شده 5 درصد مردم بصورت مستقیم از خودروسازی خرید می کند 95 درصد از دلالان خرید می کنند. یعنی هر وقت سایت برای خرید خودرو توسط مردم باز میشود کمتر از نیم ساعت ظرفیت تکمیل می شود و سایت بسته می شود که عمده خرید توسط دلالان انجام میگیرد که با این کار خود ما مسبب گسترش فساد هستیم.

با استناد تبصره 2 ماده 101 قانون توسعه برنامه 5 ساله: اگر دولت تکلیف کند قیمت زیر قیمت تمام شده بایستی کمک زیان پرداخت کند. نامه نوشتم به سازمان حمایت آقای تقوی که با این روشی که دارد پیش میرود تا پایان سال 3500 میلیارد تومان زیان می دهیم و بایستی این زیان را به ما برگردانید. متأسفانه دولت هیچ گونه پولی هم ندارد. دولت حق ندارد که حق سهامداران را به دلالان بدهد. که این امرموجب پایین آمدن تولید و تعدیل نیرو شده است.

شرکت های خودرو سازی بعنوان موتور محرکه صنایع بشمار میروند حدود 60 الی 70 صنعت با ما همکاری می کنند یعنی اگر صنعت خودرو رشد کند 60 الی 70 صنعت دیگر رشد خواهند داشت. تعرفه واردات خودرو الان حدود 49 درصد است. در حال حاضر باید برای دولت تکلیف باشد که تمام تعرفه ها را براساس 1226 تعیین کند و یا در یک برنامه 5 ساله بتدریج تعرفه ها کاهش پیداکند و از بین ببرد. تا صاحبان صنایع عملکرد خود را براساس این تعرفه ها مشخص کنند. مشکل واردات خودرو در حال حاضر بدلیل مشکلات ارزی است نه حمایت از تولید داخلی است. 

شرایط فعلی بازار خودرو به کدام سمت و سو می رود؟

 ما سه تا چالش در صنعت خودرو سازی داریم که اگر حل شود این وضع منفی کم کم رو به بهبود می رود. یکی، اینکه نیاز به نقدینگی در صنعت خودرو بالا رفته است نیاز به تولیدات خارجی 28 برابر شده است. دوم، اینکه قیمت ها را اجازه بدهند آزاد باشد و خود بازار تعیین کننده باشد. سوم، مشکل تامین ارز داریم ارز مبادله ای هم شامل صنعت خودروسازی شود.
اقتصاد ایرانی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
0
0
خواهشا اگه قراره بازار قیمت خودرو رو تعیین کنه، تعرفه سرسام آور واردات خودرو هم برداشته بشه تا خودروسازهای داخلی هم مقداری به کیفیت خودروهاشون بها بدن. چرا بازار خودرو اینقدر انحصاریه که همه مجبورن پراید و... ماشینهای بنجلب داخلی رو باقیمت سرسام آور بخرن؟!!!