:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
به‌روز شده در: ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۶
معاون سازمان حفاظت از محیط زیست خبر داد:

ممنوعیت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از مهر 95

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارت صنایع و معادن، از مهرماه سال آینده نباید موتورسیکلت‌های کاربراتوری در کشور تولید شود و باید موتور آنها انژکتوری باشد.
کد خبر: ۵۵۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰
1421741140026_8.JPG

خبر اقتصادی - دکتر سعید متصدی در نشست خبری که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با اعلام این خبر اظهار کرد: موتورهای انژکتوری هم آلودگی کمتری دارند و هم سوخت کمتری مصرف می‌کنند. در زمینه موتورسیکلت‌ها حاضربه هرگونه همکاری هستیم که از جمله آنها در اختیار گذاشتن تسهیلات صندوق ملی محیط زیست و صندوق ملی توسعه است.

وی افزود: در حال حاضر کمتر از 2 درصد از موتورسیکلت‌های تولیدی در کشور انژکتوری هستند. موتورهای کاربراتوری موتورسیکلت‌های ساخت ایران عمدتا از کشور چین و در برخی موارد از ژاپن وارد می‌شوند.

معاون سازمان حفاظت از محیط زیست تاکید کرد: با انژکتوری شدن موتور موتورسیکلت‌ها، موتور کشورهایی که استاندارد لازمی ندارند، وارد چرخه استفاده در ایران نمی‌شوند در نتیجه به سمت موتورسازان انژکتوری می‌رویم و تلاش می‌کنیم ارتقای فناوری موتورهای موتورسیکلت‌ها تا سال 95 به اتمام برسد. از اوایل سال 96 نیز شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع می‌شود.

متصدی با اشاره به موتورسیکلت‌های برقی گفت: وزارت صنایع و معادن یک بسته حمایتی و برنامه منظم به منظور جایگزینی موتورهای برقی به جای موتورهای بنزینی تدوین کرده است و این بسته در حال حاضر در کمیسیون فرعی دولت مطرح است. امیدواریم در آینده‌ای نزدیک تصویب شود.

وی تاکید کرد: موتورهای کاربراتوری مورد تایید سازمان حفاظت زیست نیست چراکه سوخت بیشتری مصرف و آلودگی بیشتری تولید می‌کنند. در حال حاضر 40 شرکت داخلی، 245 نوع مدل موتورسیکلت را تولید می‌کنند این در حالی است که در گذشته آنها 600 مدل موتورسیکلت را تولید می‌کردند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست درباره اقدامات انجام شده در زمینه کاهش آلودگی صوتی موتورسیکلت‌ها اظهار کرد: با نصب کاتالیست تا حدودی آلودگی صوتی کاهش یافته است و انژکتوری شدن موتورها نیز به تکمیل سیستم احتراق موتور می‌انجامد، لذا آلودگی صوتی کمتر می‌شود.

متصدی با بیان اینکه صدور معاینه فنی را اصلاح کرده‌ایم اظهار کرد: این صدور به تصویب شورای عالی محیط زیست رسیده است و موجب دگرگونی وضعیت معاینه فنی خودروها می‌شود.

وی افزود: در سال جاری براساس توافق‌های انجام شده با وزارتخانه نفت و نیرو، میزان مصرف مازوت را در نیروگاه‌ها به کمتر از 10 درصد می‌رسانیم. 10 درصد مختص به نیروگاه‌هایی است که از سوخت دیگری نمی‌توانند استفاده کنند. این نیروگاه‌ها در شهرهای بزرگ قرار ندارند. سال گذشته به جای 80 میلیون متر مکعب گاز برای نیروگاه‌ها، 110 میلیون متر مکعب گاز مصرف کردیم و در حال حاضر تقریبا تمام نیروگاه‌ها از سوخت گاز استفاده می‌کنند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست از ارائه پیشنهادی به وزارت نیرو خبر داد و گفت: به وزارت نیرو پیشنهاد دادیم نیروگاه‌هایی که مازوت می‌سوزانند از چرخه نیروگاه‌ها خارج شوند. در سال گذشته نیروگاه‌هایی مانند منتظرالقائم و نیروگاه اراک و بیشتر شهرهای کوچک سوخت ترکیبی مصرف می‌کردند.

متصدی درباره تسهیلات درنظر گرفته شده برای واردات برخی از محصولات، اظهار کرد: در حال حاضر سود بازرگانی خودروهای برقی و هیبریدی و قطعات و ملزومات مدیریت پسماند صفر است علاوه بر آن براساس تصمیم شورای عالی آب پیگیر کاهش میزان سود بازرگانی ناشی از ورود ملزومات کاهنده مصرف آب هستیم.

وی با بیان اینکه مدیریت پسماند در کشور در چند سال اخیر با تزلزل همراه بوده است گفت: کمیسیون کلانشهرها در دولت یازدهم راه اندازی شد و مصوبه نهم خرداد ماه سال جاری آن در زمینه مدیریت پسماند و شهری بود که از جمله موضوعات آن می‌توان به افزایش سقف زمانی برق زیست توده ‌اشاره کرد.

متصدی اضافه کرد: در حوزه مدیریت پسماند با چند مشکل مواجه هستیم اولین مشکل کارا نبودن قوانین و مقررات است. بنابراین در جهت کارا کردن این قوانین تلاش می‌کنیم، علاوه بر آن انگیزه‌ای برای بازیافت نبود که در این زمینه تهیه نظام پایش و ارزیابی مدیریت اجرایی را در دستور کار داریم که موجب افزایش تدریجی نرخ عوارض پسماند تا قیمت تمام شده می‌شود. فراهم کردن تسهیلات و شرایط لازم برای کسانی که قصد بازیافت پسماند در مقصد را دارند نیز مدنظر قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: بحث مربوط به مسائل پسماند و مدیریت آن در قالب مصوبه‌ای در دولت مطرح شده است‌، علاوه بر آن فعالیت‌های خاصی دراین باره در استان‌های ساحلی انجام می‌شود و هر سه استان ساحلی کشور برنامه مشخصی برای مدیریت پسماند دارند. بخشی از این کار مانند تسریع در امحای زباله انجام و مقدمات برخی دیگر نیز فراهم شده است.

وی با اشاره به موضوع اثرات توسعه اظهار کرد: دولت توجه ویژه‌ای به مسائل توسعه و ارزیابی اثرات زیست محیطی دارد. در دولت یازدهم هیچ پروژه‌ای بدون تایید گزارش ارزیابی محیط زیستی آن به تصویب نرسیده است. البته از گذشته 100 پروژه داریم که بدون تایید ارزیابی محیط زیستی 60 تا 100 درصد آن پیشرفت کرده است. سازمان حفاظت محیط زیست تلاش می‌کند با مدیریت سختگیرانه این پروژه‌ها را به سمت شرایط زیست محیطی هدایت کند.

متصدی اضافه کرد: در سال گذشته 46 پروژه را بررسی کردیم که 9 مورد به تایید رسید‌، 10 طرح مشروط و 18 طرح رد شد. بنابراین بیش از نیمی از پروژه‌ها نتوانستند شرایط زیست محیطی را لحاظ کنند. این در حالی است که در سال 90 ‌، 208 پروژه مطرح شد که از میان آنها 165 پروژه تایید‌، 18 پروژه مشروط و تنها دو پروژه رد شد.

وی از جمله پروژه‌هایی که تاییدیه محیط زیستی لازم را ندارند به سدهای شفارود‌، گتوند،‌ میانگذر دریاچه ارومیه و برخی نیروگاه‌ها اشاره کرد و افزود: البته برخی از این پروژه‌ها موافقت‌هایی دارند که منطبق با اصول تولید و گزارش ارزیابی نیست و فاقد پروانه بهره برداری از سازمان حفاظت محیط زیست هستند.