:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
به‌روز شده در: ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲

ضرورت وجود جویشگرهای فارسی

اکنون در ایران دو موتور جست وجوی 'پارسی جو' و 'یوز' فعالیت دارند و گسترش آنها نیازمند حمایت دولت است.
کد خبر: ۵۴۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵
1425105672690_url.jpg

خبر اقتصادی - در حال حاضر دو موتور جست جو در کشور وجود دارد که با گرنت پژوهشی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و از طریق دانشگاه ها توسعه داده شده است که شرکتهای دانش بنیانی تاسیس شده که این دو موتور جست و جو را نگه داری می کنند.

به گزارش ایسنا، پارسی جو با حمایت دانشگاه یزد و جویشگر یوز که محصول شرکت دانش بنیانی است که از طریق سازمان فناوری اطلاعات گرنت پژوهشی گرفته است. این محصول را از دو سال قبل آغاز کرده است و در دهه فجر افتتاح شد.

براساس اعلام رسانه‌ها اعتبار راه اندازی موتور جست وجوی یوز و پارسی جو معادل 170 میلیارد تومان است که البته این بودجه طی چند سال باید صرف توسعه این جویشگرها شود.

دکتر علیرضا یاری، رییس پژوهشگاه فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه معتقد است: ما نمی خواهیم موتور جست وجوی بومی مانند گوگل و یاهو ایجاد کنیم، شرکت های ایرانی ابتدایی و کوچک هستند و ما هیچگاه تصور نمی کنیم که این شرکت ها بتوانند با شرکت هایی مانند گوگل و یاهو رقابت کنند.

او می گوید: هدف طرح ما این است که پروژه هایی که از گرنت پژوهشی استفاده کرده اند و در بخش خصوصی توسعه یافند شناسایی شده و با مکانیزمی یکپارچه تبدیل به شرکت های بزرگ شود تا این شرکتها بتوانند در مقابل شرکت های بزرگ مانند گوگل حرفی برای گفتن داشته باشند.

دلایل ضرورت تخصیص بودجه برای ایجاد موتورهای جست و جوی بومی بر اساس اطلاعات مندرج برروی سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به این شرح است:

1- جویشگر بومی زیرساخت لازم برای شاهراه اطلاعاتی را فراهم می کند

طرح 'جویشگر بومی' به نوعی به شکل گیری این زیر ساخت اطلاعاتی را در کشور فراهم کند و قصد دارد تا زیرساخت شاهراه اطلاعات را در کشور طوری برنامه ریزی و پیاده سازی کند که شرکت ها در کنار هم قرار گیرند، یکپارچه شوند و در نهایت بستر محتوای داخلی نیز فراهم شود.

2- خط و زبان فارسی

به گفته رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با گسترش هرچه بیشتر خط و زبان کشور در فضای وب رتبه کشورهای حاوی آن زبان در تجارت جهانی افزایش می یابد.

3- مسائل فرهنگی

از دیگر موارد ضرورت شکل گیری جویشگرهای بومی را مسائل فرهنگی است و مسلما وقتی که می خواهیم رتبه بندی مطلبی را در وب بیابیم به فرهنگ ها توجه می کنیم که این فرهنگ ها در هر کشور متنوع است.

4- محرمانگی اطلاعات

به گفته یاری از طرفی مساله محرمانگی اطلاعات کاربران بسیار مهم است؛ وقتی که در گوگل یا هر جویشگر دیگر پروفایلی باز کنیم تمام اطلاعات در دست دیگران قرار می گیرد ولی با استفاده از جویشگر ملی می توان انتظار داشت که این اطلاعات در داخل کشور قرار گیرد.

5- زنجیره ارایه خدمات کامل

یاری دلیل دیگر ضرورت توسعه خدمات جویشگر بومی را ایجاد زنجیره ارایه خدمات کامل عنوان کرد و خاطرنشان کرد: با داشتن محتوای داخلی مانند نقشه های داخلی، پست، اطلاعات 118 ، اطلاعات مربوط به شرکت ها و رستوران ها و دیگر موارد که ممکن است گوگل جسته و گریخته داشته باشد، می توان از طریق موتور جست وجو در اختیار کاربران قرار دهیم.

6- پوشش دهی گویش های ایرانی

کشورهایی مانند کشورما که دارای گویش های متفاوت هستند باید بستر جست و جو ی بیشتر در این زمینه را فراهم کنند.

این عوامل الزام ایجاد جستجوگر بومی را نشان می دهد. به نوعی تولید محتوای بومی به هر زبان باعث بالا رفتن رتبه کشور در رده بندی های خاص می شود و این امر یکی از فاکتورهای اساسی در توسعه تجارت الکترونیک محسوب می شود.

7- افزایش ترافیک داخلی و ایجاد درآمد از طریق ترافیک

اگر موتور جست وجوی بومی ایجاد کنیم که محتوای بومی را پشتیبانی کند و محتوا توسعه یابد، ترافیک را در داخل شبکه بومی ایجاد می شود و در شبکه اپراتور داخلی باعث چرخش درخواستها می شود که سبب درآمدزایی برای موتورهای جست وجو و اپراتورها می شود.

حتی اگر هیچ کس به طور مستقیم به موتور جست وجو پول ندهد مانند گوگل درآمد این موتورهای جست وجو از گردش اطلاعات نیز حاصل می شود.

8- توسعه ایده ها بر بستر جویشگرهای بومی

شرکت های دانش بنیان تازه تاسیس می توانند ایده های نو در حال گردش در شبکه داخلی را بر بستر این موتورهای جست و جو رصد کنند.

این بستر هم اکنون و به گفته رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود ندارد و همه سراغ جاهای دیگر به جز بستر فناوری اطلاعات سرمایه گذاری می کنند؛ شرکت هایی را سراغ داریم که پول خود را از بستر فناوری اطلاعات بیرون کشیده و در زمینه های دیگر سرمایه گذاری کرده اند چرا که در حوزه سود آوری آنچنانی نداریم؛ علت این است که در حوزه زمانی می توانیم سودآوری زیاد ایجاد کنیم که خدمات ما به سمت الکترونیکی شدن و محتوا و گردش اطلاعات در شبکه های داخلی رخ دهد.

او اضافه کرد: شرکت هایی مانند کافه بازار، آپارات و دیگر شرکت های حوزه تولید محتوا ایحاد شده اند که مورد علاقه کاربران ایرانی است و ترافیکی ایجاد کردند که باعث شده از طریق ترافیک درآمد زایی ایجاد کنند و مراجعه کننده زیادی دارند. این نوع حرکت در موتور جست وجو نیز ایجاد می کند.

موتور جست وجو فضایی را ایجاد می کند که محتوایی مانند ویدئو، خرید و فروش، گردشگری و دیگر محتواها قابل دسترسی می شود و در نهایت گردش اطلاعات را بیشتر می کند.