:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۳.۹۹°
به‌روز شده در: ۱۴ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۳
مدیرعامل راه آهن در توضیح برنامه هشت‌ ساله خبر داد:

رشد 4 برابری سهم راه‌آهن در حمل بار

برنامه‌ای هشت ساله که در صورت عملیاتی شدن رستاخیز ریلی مدنظر آخوندی را اجرایی می‌کند: افزایش چهار برابری سهم راه آهن در حمل بار و رشد بیست میلیونی تعداد مسافران قطار؛ البته تمام این‌ها در صورت تامین سرمایه‌های لازم اجرایی می‌شود.
کد خبر: ۵۴۰۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹
1424420726579_train.jpg

خبر اقتصادی - محسن پور سیدآقایی مدیرعامل شرکت راه آهن در جلسه‌ای که با حضور سرمایه گذاران عرصه ریل برگزار شده به تشریح ابعاد برنامه ریزی‌های این شرکت برای جذب حداکثر سرمایه‌های لازم پرداخته است.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام معاون وزیر راه برای رسیدن به اهداف هشت ساله راه‌آهن در سال 1400 ریل به هفتاد هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد. رقمی که وزیر راه نیز برای نهایی کردن آن به سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری در سال اشاره کرده است.

البته بخش عمده‌ای از این سرمایه‌ها از مسیری جز سرمایه گذاری بخش خصوصی به دست خواهد آمد.

24 هزار میلیارد تومان بودجه مصوب قطار در برنامه‌های دولت است که با توحه به حمایت‌های همه جانبه مجلس از افزایش سطح دسترسی راه آهن به تمام نقاط کشور به دست خواهد آمد و نزدیک به 32 هزار میلیارد تومان از این رقم نیز از سوی وزارت نفت و از محل اجرای طرح‌های صرفه جویی در مصرف سوخت به دست می آید.

هرچند طبق اعلام پورسید آقایی گمرک نیز از محل درآمدهای خود بخشی را به راه آهن اختصاص می‌دهد اما می‌توان طرح دولت در اختصاص درآمدهای حاصل از صرفه جویی مصرف سوخت به ریل را مهمترین منبع درآمدی در این حوزه به حساب آورد.

این سرمایه گذاری 70 هزار میلیارد تومانی به دو هدف عمده اختصاص خواهد یافت. در کنار طرح‌های زیرساختی راه آهن و افزایش پوشش شبکه ریلی درسراسر ایران که باید در قالب برنامه‌های فاینانس یا سرمایه گذاری‌های داخلی انجام می‌گیرد، این سرمایه‌ها صرف افزایش نقش راه آهن در دو حوزه مسافر و بار خواهد شد.

طبق اعلام پورسیدآقایی مسافران راه آهن از 25 میلیون نفر سال 92، در سال 1400 باید به 45 میلیون نفر برسد. سهم بار ریلی نیز از 22 میلیارد تن کیلومتر سال 92 باید با افزایشی 4 برابری به 88 میلیارد تن کیلومتر در سال1400 برسد.

هرچند مشکلات زیربنایی راه آهن در رقابت با دیگر وسایل حمل و نقل و به طور ویژه جاده نیاز به برنامه ریزی و البته فرهنگ سازی دارد اما به نظر می‌رسد در صورتی که قطارها بتوانند این سهم از سرمایه را جذب کنند در پایان این دوره هشت ساله روزگاری جدید را تجربه خواهد کرد.