نظارت آنلاین بیمه مرکزی بر فعالیتهای بیمهگری شرکتهای بیمه، یکی از اهداف سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی است.
خبر اقتصادی - مهدی نوروزی - مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی - در نشست خبری به تشریح اهداف، عملکرد و کاربردهای سامانه سنهاب (سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه) پرداخت و گفت: طراحی و تولید این سامانه از دی ماه سال ۱۳۹۰ در دستور کار واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی قرار گرفت و هم اکنون بخش های مهم و اصلی آن طراحی و به بهره برداری رسیده است.
به گزارش ایسنا، وی افزود: سامانه سنهاب به صورت کلان مواردی چون انجام تکالیف قانونی برای تهیه سامانه جامع نظارتی، سهولت دسترسی به آمار و اطلاعات عملکردی شرکتهای بیمه به منظور اشراف اطلاعاتی به صنعت بیمه، امکان ارائه سرویس های ارزش افزوده به بیمه گذاران، ارائه سرویسهای ارزش افزوده به شرکت های بیمه، تمرکز اطلاعات مهم و اساسی صنعت بیمه در بیمه مرکزی و ارائه گزارش ها و داده های مورد نیاز به وزارت امور اقتصادی و دارایی، میسر نمودن تغذیه اطلاعاتی سامانه یکپارچه اطلاعات اقتصادی کشور با داده های صنعت بیمه را فراهم کرده است.
به گفته وی، سامانه سنهاب اهداف درون سازمانی مانند،حذف تبادل کاغذی اطلاعات بین شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی، مکانیزه کردن فرایند صدور صورتحساب های اتکایی، مکانیزه کردن فرایند های اتکایی اجباری، مکانیزه کردن فرایند های اتکایی اختیاری،ایجاد کد منحصر بفرد برای هر بیمه نامه، الحاقیه، پرونده خسارتی و خسارت پرداخت شده در سطح صنعت بیمه،استاندارد سازی داده ها در سطح صنعت بیمه و درون سازمان،سهولت دسترسی به آمار و اطلاعات شفاف و صحیح در سیاست گذاری ها، تنظیم مقررات و آیین نامه های اجرایی،ارائه وضعیت هر شرکت بیمه به مدیر عامل شرکت مبتنی بر دادههای عملیاتی آن شرکت نسبت به سایر شرکتها و تعبیه داشبورد مدیریتی برای مدیران ارشد، از وضعیت صنعت بیمه را محقق ساخته است.
وی با اشاره به بخش های عملیاتی شده سامانه سنهاب گفت: در فاز دوم، سامانه های تجمیع اطلاعات از شرکتهای بیمه، تهیه صورتحساب اتکایی اجباری مبتنی ریز اطلاعات و سامانه تهیه صورتحساب اتکایی اختیاری عملیاتی شد.
وی اظهار کرد:در فاز توسعه، سامانه های ثبت نام متقاضیان اخذ نمایندگی، ثبت نام نمایندگان، ثبت نام آزمون کارگزاران و ارزیابان بصورت کاملاً الکترونیکی همراه با پرداخت الکترونیکی (بدون مراجعه)، صورتهای مالی، تولید کتاب سال آماری، تأیید صلاحیت مدیران شرکتهای بیمه، سامانه بازدید از دفاتر نمایندگان نسخه موبایل، اعلام صدور و اتمام بیمه نامه از طریق پیامک، استعلام نرخ و شرایط ریسکهای بزرگ و قراردادهای بیمه ای، قبولی و واگذاری اتکایی، پیاده سازی سرویسها و سامانه رسیدگی به شکایات مورد بهره برداری قرار گرفت.
نوروزی، نظارت آنلاین بیمه مرکزی بر فعالیت شرکت های بیمه را یکی از ویژگی های این سامانه دانست و گفت: یکی از اهداف راه اندازی این سامانه، فراهم کردن بستر و زیر ساختهای مناسب برای نظارت بر فعالیت شرکت های بیمه است، که تاکنون بخشهای زیادی از اطلاعات شرکتهای بیمه از این طریق بطور رابطه مند ثبت شده است. کارکردهای این سامانه صرفا برای بیمه مرکزی نیست بلکه از طریق این سامانه شرکت های بیمه می توانند، پرونده بیمه ای یک بیمه گذار شامل بیمه نامه های صادره، الحاقیه، خسارات را رصد کنند همچنین شرکت های بیمه از طریق ارتباط آنلاین با سیستم ناجا می توانند وضعیت گواهینامه، خلافی و حتی نمره منفی بیمه گذار را مشاهده کنند.
نوروزی با بیان اینکه استفاده از این سامانه، تبادل اطلاعات را میان شرکت های بیمه و بیمه مرکزی آسان کرده و بیمه گذاران نیز می توانند به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق این سامانه دریافت کنند، تصریح کرد: طبق آخرین آمار بدست آمده ۱۷۱۸ کاربر در سال 1393 از این سیستم استفاده کردند که در مقایسه با سال ۱۳۹۱ که ۲۷۳ کاربر این سامانه بوده اند، ۵۷۳ درصد رشد داشته است.
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی در پاسخ به این سوال که کاربرد این سامانه برای عموم مردم چیست؟ گفت:این سامانه به گونه ای برنامه ریزی شده است که پاسخگوی همه ذینفعان خود باشد و قسمت اعظم ذینفعان ما بیمه گذاران هستند پیش بینی های لازم برای استفاده آنها در سراسر کشور صورت گرفته و بیمه گذاران از طریق پورتال بیمه مرکزی می توانند نسبت به استعلام صحت بیمه نامه های خود اقدام کنند.چرا که هریک از شرکتهای بیمه پس از صدور بیمه نامه در تمامی رشته ها، باید اطلاعات آنرا در این سامانه ثبت کنند و مردم از این طریق می توانند صحت بیمه نامه های خود را کنترل کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: سامانه یکپارچه رسیدگی به شکایات بیمهگذاران یکی از زیر سامانههای سنهاب است که برای رفاه حال بیمه گذاران اجرایی شده است و آنها می توانند با مراجعه به پورتال بیمه مرکزی در صورت داشتن شکایت از عملکرد شرکت های بیمه، شکایت خود را ثبت کنند و از طریق کد رهگیری که دریافت میکنند، از روند رسیدگی به شکایت خود مطلع شوند.