در شرایطی که وزارت راه و شهرسازی طرح اتصال تمام شهرها و مناطق بزرگ کشور به شبکه ریلی را در راس برنامههای خود گذاشته اما محدودیت موجود در اتصال این خطوط ریلی به تمام کشور باعث شده هنوز قطار جایگاه اصلی خود را پیدا نکند.
خبر اقتصادی - محرومماندن 11 استان کشور از اتصال به شبکه سراسری راهآهن باعث شده جادهها هنوز در حوزه سفرهای بینشهری جولان دهد و این موضوع کار را برای شرکتهای حملونقل ریلی در رقابت با دیگر وسائل حملونقل بسیار دشوار کرده است.
به گزارش ایسنا، از اینرو یکی از اصلیترین برنامههایی که در طول سالهای گذشته در دستور کار دولت قرار داشته سرعت گرفتن طرح اتصال راهآهن به شهرها و استانهایی است که هنوز از آن محرومند.
یکی از اصلیترین این پروژهها طرح تکمیل کریدور شرق به غرب کشور است که استان تهران را به استانهای غربی کشور متصل کرده و امکان ایجاد رابطه ریلی بین ایران و عراق را از استانهای غربی کشور به وجود بیاید. در این بین یکی از اصلیترین پروژههایی که در سالها قبل وارد مراحل اجرایی شده و بناست در آینده نزدیک به بهرهبرداری برسد راهآهن تهران، همدان، سنندج است که طبق آخرین گزارش وزارت راه و شهرسازی در حوزه زیرسازی پیشرفت قابل توجهی داشته است.
برمبنای این گزارش، در حوزه تهران به همدان زیرسازی پروژه به بیش از 90 درصد پیشرفت رسیده است و ریلگذاری نیز به مرحلهی 30 درصد رسیده و مراحل تکمیل آن ادامه دارد این راهآهن 270 کیلومتری که با احتساب مسیرهای ایستگاهی به 310 کیلومتر میرسد در حال حاضر تنها ابهامی که در مسیر افتتاحاش وجود دارد بحث منابع مالی و اعتباری لازم است. کسری بودجه که باعث شده اعتبارات سالهای گذشته به درستی اختصاص نیابد و حتی بودجه امسال نیز نسبت به نیازهای موجود سطح محدودی را پوشش دهد این ابهام را به وجود آورده که پروژه در زمان مورد نظر به بهرهبرداری کامل نرسد.
با افتتاح این خط آهن دو استان همدان و کردستان نیز به جمع استانهایی اضافه میشوند که خط ریلی از آنها عبور میکند و البته به این وسیله میتوان از طریق مسیری مجزا از مرزهای غربی نیز اتصال ریلی ایران به کشور عراق را در نظر داشت.