در شرایطی که با وجود پیگیریهای گسترده در ماههای اخیر هنوز قطار نتوانسته در حوزه حملونقل مسافر جایگاه خود را پیدا کند، حالا به نظر میرسد محوری دیگر در توسعه این صنعت بسیار مهم نیز در اولویتهای وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته تا ترانزیت محوریت یابد.
خبر اقتصادی - در شرایطی که نزدیک به 90 درصد از حجم کالاهای ترانزیتی به کشور از طریق بنادر استان هرمزگان وارد ایران شده و به سمت حوزههای مختلف کشیده میشوند اتصال ریلی به بندر مهمی مانند رجایی این ظرفیت بالقوه را به وجود آورده که به جای محوریتیافتن کامیونها قطار جابهجایی کالاها را برعهده گیرد.
به گزارش ایسنا، با وجود این ظرفیتهای زیرساختی انبوه در طول ماههای گذشته همچنان راهآهن نتوانسته آنطور که باید در حوزه ترانزیت برای سرمایهگذاران و صاحبان بار جذاب شود.
بحث محدودیت دسترسی ناوگان ریلی به نقاط مختلف کشور و البته زمانبر بودن حرکت در بعضی از مسیرها در کنار نرخ بالای تعرفه ترانزیت ریلی که از سوی شرکتهای حملونقل اعمال میشود، باعث شده همچنان صاحبان بار ترجیح دهند کالاهایشان را از طریق جادهها جابهجا کنند.
وزارت راه و شهرسازی برای حلکردن این مشکل در تلاش است در کنار افزایش زیرساختی سطح دسترسی راهآهن به نقاط مختلف کشور با اعمال تعرفههای ارزانتر ریل را با جاده قابل رقابت کند.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن اعلام کرده این شرکت آماده است در بارهای با توناژ مختلف به صاحبان بار از 15 تا 50 درصد تخفیف ارائه کند.
در کنار آن اتصال مرز تا مرز خطهای ریلی نیز این کمک را کرده که راهآهن برنامه ترانزیتی بینالمللی را نیز تامین کند تا جایی که راهآهن اعلام کرده شرکتهای حمل بار میتوانند از بندرعباس تا مرز سرخس در شمالی شرقی کشور در طول زمان سه روز ترانزیت بارهای مختلف را انجام دهد.
با وجود آنکه تلاشهای دولت و اعمال تخفیفهای متعدد در این زمینه این امید را زیاد کرده که نقش راهآهن در این حوزه افزایش یابد، اما هنوز بیش از 90 درصد از ترانزیت کشور از طریق جادهها صورت میگیرد.
این درحالی است که وزیر راه و شهرسازی در برنامه بلندمدت خود اعلام کرده کشور در افق 1404 باید با یک تغییر رویکرد جدی در حوزه ترانزیت روبهرو شود و ریل بیش از 20 درصد از سهم ترانزیت کل را در اختیار داشته باشد.