سال 93 در حالی برای دست اندرکاران صنعت بیمه های بازرگانی به پایان رسید که همواره این دغدغه فکر آنان را مشغول می کرد که وضعیت نابسامان اقتصادی حاکم بر کشور رو به بهبود رفته و اوضاع بازار کسب و کار به سمتی سوق پیدا کند که رونق حاصل از اقتصاد در نزد همه ی آحاد مردم موجب افزایش توان مالی گشته و امکان سرمایه گذاری و خرید پوشش های بیمه از سوی تمامی افراد و صاحبان صنعت، تجارت و ... فراهم شود
گروه بانک و بیمه – احسان شمشیری - اگر چه این نگرانی همواره در اقتصاد ایران در این سالهای پر التهاب ناشی از تحریم ها، توسط حاکمان اقتصاد دنیای سرمایه داری غرب، سایه ی خود را بر سر کشورمان انداخته است ولیکن شاید پر و بی راه نباشد که بگویم، عقل سلیم حکم می کند که افراد جهت حفظ دارایی ها و سرمایه های مادی که حاصل سال ها تلاش و کوشش می باشد بدون هیچ تردیدی نسبت به بیمه نمودن اموال و این دارایی ها، پوشش های مناسب بیمه خریداری نمایند، چرا که وقتی در این برهه از زمان و فقدان رونق اقتصادی و کاهش پول و سرمایه وقوع یک حادثه ناگوار می تواند همان سرمایه و دارایی های بنگاه های اقتصادی را دچار زیانی غیر قابل جبران نماید و باعث از کار افتادن کسب و کار شده و فقدان بیمه نامه به صرف کاهش هزینه ها و صرفه جویی، در صورت بروز خسارت زیان های جبران ناپذیری را وارد می نماید.
در چنین شرایط اقتصادی حتی در حوزه ی تصمیمات فردی، خالی بودن سبد خرید افراد خصوصاً سرپرستان خانواده در قبال پوشش بیمه های شخصی اعم از بیمه نامه عمر، حادثه، درمان، مسئولیت شغلی نیز می تواند باعث از هم پاشیده شدن نهاد خانواده، تحمیل هزینه های زیادی را بر دوش خانواده بیاندازد و امید به فردا را تحت تاثیر آثار نامطلوب این بی توجهی قرار دهد.
غلامرضا فرجودي كارشناس ارشد صنعت بيمه و عضو سازمان بين الملي فروشندگان بيمه هاي زندگي در گفت و گو با خبرنگار تعادل گفت: در یک بررسی اجمالی می توان به این نکته توجه نمود که فقدان فرهنگ بیمه ای، ناشی از عدم توجه شرکت های بیمه در ایجاد بستر سازی برای نهادینه نمودن نیاز به محصولات و خدمات بیمه، آثار نامطلوبی را به جا گذاشته است و این مهم جز با حمایت تمام سازمان های ذیربط، خصوصاً بیمه مرکزی ایران که عنوان سکان دار صنعت بیمه می باشد، امکان پذیر نیست.
وی اضافه کرد: توجه به این نکته خالی از اهمیت نمی باشد که به لحاظ ماهیت خدمات بیمه در اغلب کشورهای پیشرفته دنیا استفاده از پوشش ها و خدمات بیمه، یکی از گران ترین خدمات در نوع خود می باشد، ولیکن در حال حاضر در کشور ما نه تنها ارائه این خدمات در بازار رقابت بین بیمه گران جهت جذب حق بیمه و پرتفوی به نازل ترین رقم رسیده، بلکه در عین حال متاسفانه رشد قابل توجهی نیز در این راستا به چشم نمی خورد، و در این بازار رقابتی تنگاتنگ، این بیمه گذاران عمده هستند که از این وضعیت نهایت استفاده را نموده و حتی در تعیین نرخ حق بیمه تاثیر گذار می باشد و این موضوع باعث بی توجهی به ارزیابی واقعی یا ریسک و تعیین نرخ فنی می گردد و کاهش حق بیمه واقعی به هنگام وقوع خسارت اثر مستقیم خود را در روند پرداخت خسارت خواهد گذاشت.
فرجودی تصریح کرد : یکی دیگر از رشته های مهم و تاثیر گذار در بخش بیمه های اشخاص، بیمه های عمر انفرادی، عمر و سرمایه گذاری و پس انداز است که با توجه به کثرت اعطای نمایندگی این انتظار می رفت که تاثیر بسیار خوبی در ایجاد فرهنگ خرید بیمه های عمر صورت گیرد ولیکن به دلیل عدم آموزش متمرکز، عدم نظارت دقیق و حرفه ای و رفتارهای فروشندگان عرضه خدمات بیمه، سود مشارکت متغیر و ناموزون، و در کنار آن رقابت چشم گیر بانک ها، موسسات پولی و مالی، خود بیمه گری صندوق های بازنشستگی سازمان ها، وجود سازمان تامین اجتماعی و موارد دیگر از موانع توسعه بیمه های زندگی در کشور ما می باشد.
عضو سازمان بین المللی بیمه های زندگی گفت : در سال 93 صرفنظر از تقدیم لایحه اصلاح تغییرات در قانون بیمه شخص ثالث به مجلس، حمایت از طرح تحول نظام سلامت توسط بیمه گران، کاهش نرخ اتکایی اجباری، انتشار سطح توانگری مالی شرکت های بیمه توسط بیمه مرکزی ایران، بی تردید مهم ترین رویدادهای سال 93 در صنعت بیمه بازرگانی بود.
غلامرضا فرجودي گفت: شاید به گمان اغلب افراد جامعه که در جریان این خبر بودند این مهم، تاثیر نامطلوبی بر سلب اعتماد از شرکت های بیمه به نظر می رسد ولیکن باید به این نکته از دو منظر توجه جدی داشت، نکته اول اینکه در شرایط فعلی به وجود آمده، طبق وظیفه ای که دولت بر عهده بیمه مرکزی قرار داده است این نهاد حاکمیتی و نظارتی ناچار به جراحی این غده چرکین گردید، چرا که هم باید تکلیف بر بیمه گران دیگر روشن می شد و هم برای احقاق حقوق بیمه گذاران از تاریخ به بعد افراد دیگری دچار بی تردیدی مدیران ارشد توسعه نمی شدند.
ولی نکته ای که تا کنون مغفول مانده است و در این شرایط به آن توجهی نشده است، کارکرد صحیح و درست شرکت های بیمه ای است که در همین بازار و با همین تعهدات و حتی به مراتب بسیار بیشتر، در بهترین شکل ممکن به سرویس دهی و خدمات مورد رضایت بیمه گذاران به وظیفه ی خود به نحو احسن می پردازد.
عضو سازمان بین المللی بیمه های زندگی گفت: باید به عملکرد مناسب و شایسته شرکت های بیمه ای پرداخته شود و روشن شود این شرکت ها با داشتن بیمه گذاران میلیونی در رشته عمر و پس انداز که از حدود بیش از 15 سال قبل خریداری کرده اند، در حال حاضر پس از پرداخت اقساط در زمان مقرر و به هنگام سر رسید شدن بیمه نامه ها با حضور در شرکت های بیمه، چک سرمایه حاصل شده به علاوه سود مشارکت در منافع آن را دریافت می نمایند و این نشان دهنده ایفای تعهدات بیمه گران حتی در قراردادهای بلند مدت می باشد و جالب تر اینکه همان بیمه گذاران مجدداً نسبت به خرید همین بیمه نامه های عمر و پس انداز و سرمایه گذاری برای خود و یا افراد خانواده شان اقدام می نمایند.
وی افزود : حتی می توان به مثالی فراتر این رفت و از ایفای تعهدات شرکت بین المللی عمر ایران و آمریکا پرداخت که در سال های 1355 و به بعد تعداد قابل توجهی بیمه نامه عمر به هم میهنان عزیزمان فروختند و پس از انقلاب در سال های 1375 به بعد، به دستور دولت پس از ملی شدن صنعت بیمه، تعهدات این شرکت آمریکایی به شرکت بیمه آسیا محول گردید و این شرکت نیز در زمان مقرر به پرداخت بیمه نامه های سر رسید شده پرداخت.
وی تاکید کرد : در حال حاضرحتی شرکت های خصوصی از جمله بیمه کارآفرین که توسط افراد خوشنام و با سابقه ی صنعت بیمه تاسیس شده اند توانستند موج فروش بیمه های Life insurance را در کشور ایجاد نموده و در حال حاضر توانسته اند به پرداخت و ایفای تعهدات بیمه گذاران در قید حیات، و در فاز اول، قراردادهای میان مدت 10 ساله را بپردازند و در این راستا شرکت های دولتی و خصوصی دیگری مانند بیمه ی آسیا، بیمه ما، پاسارگاد، سامان، پارسیان در صف پیشتازان عرضه این بیمه نامه قرار دارند و با استواری و توانمندی خدمات مطلوبی را به بیمه گذاران خود ارائه می نمایند.ضمن اینکه در بخش بیمه های انبار و مسئولیت، پرداخت خسارت های سنگین به بیمه گذارانی که گاه و بی گاه در نشریات و جراید عنوان می گردد، نشان دهنده مسئولیت پذیری در پرداخت به موقع و سریع شرکت های بیمه به زیان دیدگان می باشد. بنابراین دور از انصاف است که تلاش و زحمات دست اندرکاران صنعت بیمه های بازرگانی از جمله فروشندگان خدمات بیمه، کارشناسان، کارکنان، مدیران میانی و مدیران ارشد صنعت بیمه را نادیده بگیریم و با اتفاق ناخوشایند بیمه توسعه، عملکرد خوب و شایسته دیگر شرکت های بیمه را با بدبینی مورد قضاوت قرار دهیم.
فرجودی با اشاره به چشم انداز سال 94 گفت : شاید به گمان عده ای از صاحب نظران، سال سخت و پر تلاطمی برای صنعت بیمه به نظر آید ولیکن می توان با ایجاد فرهنگ سازی کاربردی همراه با شیوه های جدید تبلیغاتی و تاثیرگذار، پالایش و آموزش کیفی شبکه ی فروش شرکت های بیمه، نظارت کمی و کیفی بیمه ی مرکزی در عملیات مالی و استاندارد سازی حسابداری شرکت های بیمه، بهینه نمودن نرم افزار های مورد استفاده شرکت های بیمه، ایجاد طرح های جدید بیمه خصوصاً در بخش بیمه های درمان و زندگی، بازبینی آیین نامه ها، حمایت ویژه از پژوهشکده بیمه در زمینه بستر سازی مناسب و با کیفیت و ارائه راهکارهای مناسب در توسعه اهداف صنعت بیمه، تقویت انجمن های صنفی نمایندگان شرکت های بیمه و حمایت از آنان، حضور قدرتمند سندیکای بیمه گران در ارتباط با تعامل مجلس و دولت و ... و با ایجاد اعتماد سازی مجدد نزد بیمه گذاران، سال بیم و هراس 93 را به سال تدبیر و تلاش در سال 94 ، به سرانجام نیکویی برسانیم.