تاکیدهای پیاپی وزیر راه و شهرسازی بر لزوم گسترش نقش راهآهن و ریل در زندگی شهری امروز، باعث شده بحث قطارهای حومهای در راس برنامههای شهرهای جدید قرار گیرد و در این بین شهر جدید اندیشه مراحل مقدماتی اتصال به شبکه ریلی را پشت سر گذاشته است.
خبر اقتصادی - پس از آنکه آخوندی چند طرح بزرگ راه آهنی کشور را سر و سامان داد از برنامهای موازی پرده برداری کرد تا این بار قطار نه در سفرهای طولانی مدت که در زندگی شهری مردم در اولیت قرار گیرد.
به گزارش ایسنا، قطارهای حومهای که تجربه تحصیلی آقای وزیر در خارج از کشور بناست گواه موفقیت آن در ایران باشد در شرایطی به عنوان یکی از اولویتهای ریلی دولت شناخته میشود که بحث تامین اعتبار و البته لزوم ایجاد حداقلهای زیرساختی آن را رها نمیکند.
در شهر تهران با توجه به قرار گرفتن تنها ایستگاه راهآهن در یکی از نقاط جنوبی شهر عملا بحث اتصال شهرهایی مانند پردیس یا مناطق همجوار شهر مانند لواسان به شبکه اصلی ریلی کشور به یک آرزوی غیر عملی بدل شده است. نبود هیچ زیرساختی در مناطق شمالی پایتخت بحث ایجاد قطارهای حومهای را به طرحی بدل کرده که باید به اندازه رساندن ریل به یک شهر جدید برای آن برنامه ریزی و تامین بودجه کرد.
با وجود تمام این ابهامها اما به نظر میرسد وزارت راه و راهآهن جمهوری اسلامی قصد دارند لااقل برای مناطقی که رساندن ریل به آنها کاری ساده تر دارد آستینها را بالا بزنند.
شهر جدید اندیشه که راه دسترسی جادهای به آن با توجه به تقاضای زیاد یکی از پرترافیکترین راههای استان را تشکیل میدهد در لیست اتصال به مترو و شبکه ریلی صدر نشین شده و مدیر عامل این شهر خبر از انجام مذاکرات ابتدایی با راه آهن برای اجرایی شدن این موضوع داده است.
وزارت راه و شهرسازی حتی خبر از توافقهای ابتدایی با راهآهن برای اتصال شهر اندیشه به شبکه اصلی ریلی کشور و متروی تهران داده و اعلام کرده مطالعات بر روی سه مسیر پیشنهادی برای برقراری این اتصال نیز ادامه دارد.
هرچند هنوز اعتبارات، کارفرما و زمان بندی این پروژه نهایی نشده اما به نظر میرسد اتصال خطوط ریلی به اندیشه سرآغاز طرح قطارهای حومهای در کشور خواهد بود. هرچند محدودیتهای شهرسازی و اعتباری که به شدت گریبان وزارت راه را گرفته عملا ورود این قطارها به حومهی بسیاری از شهرهای کشور را غیر ممکن میکند.