:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
به‌روز شده در: ۲۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۱

اولین فستیوال قهوه، کافه، صنایع و تجهیزات وابسته در بوستان «گفتگو تهران» برگزار می‌شود

در حالی اولین فستیوال قهوه، کافه، صنایع و تجهیزات وابسته در بوستان «گفتگو تهران» برگزار می‌شود که به دلیل اهمیت صنعت قهوه در کشور می‌بایست افراد صاحب نظر صنعت قهوه جهت بازگویی مشکلات و چالش‌های این صنعت در این فستیوال حضور داشته باشند.
کد خبر: ۲۲۱۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲

اولین فستیوال قهوه، کافه، صنایع و تجهیزات وابسته در بوستان «گفتگو تهران» برگزار می‌شود

اقتصادگردان - نشست خبری اولین فستیوال قهوه، کافه، صنایع و تجهیزات وابسته در اتاق اصناف تهران با حضور تولیدکنندگان، واردکنندگان و عرضه‌کنندگان قهوه و کافه‌داران تهران برگزار شد.

حمید رضا رستگار، رئیس اتاق اصناف تهران به عنوان اولین سخنران این مراسم، با اعلام اینکه اولین فستیوال قهوه کافه و صنایع و تجهیزات وابسته ایران در بوستان «گفتگو تهران» برگزار می‌شود، گفت: امروزه شاهد اتفاقات خوبی در صنعت قهوه کشور هستیم و استقبال مردم از این نوشیدنی نسبت به گذشته دوچندان شده است.

رستگار تصریح کرد: به دلیل اهمیت صنعت قهوه در کشور است که می‌بایست افراد صاحب نظر صنعت قهوه جهت بازگویی مشکلات و چالش‌های این صنعت در این فستیوال حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: در این حوزه افراد خبره و متخصصی حضور دارند که از دانش لازم و کافی روز برخوردارند. اما متاسفانه در بسیاری موارد از جمله همین صنعت قهوه، حمایت‌هایی که لازم است صورت نمی‌گیرد، هر چند که مردم در این زمینه پیشرو هستند و حل و معرفی مشکلات را دنبال می‌کنند.

رستگار با اشاره به مشکلات موجود در صنعت قهوه ادامه داد: امروزه صنایع فعال در کشور به بهترین و به‌روزترین تجهیزات مرتبط با قهوه مجهز هستند و کافه‌های موجود در سطح شهر نیز به طور موثر و با کیفیت بالا به مردم خدمات رسانی می‌کنند. صنعت قهوه نیز همچون سایر حوزه‌ها، با چالش‌های متعددی مواجه است که امیدواریم همچون سایر صنایع این مشکلات مرتفع شود.

لزوم عبور از درگاه اتحادیه

محسن مبرا، رئیس اتحادیه آبمیوه، بستنی و کافی شاپ تهران نیز در ادامه این نشست ضمن قدردانی از تلاش‌های هئیت رئیسه صنعت قهوه و همچنین علی زعفری، گفت: در این اتحادیه به عنوان خادم مردم به فعالیت می‌پردازیم و در تلاش هستیم که بتوانیم برای تولیدکنندگان و کافه‌داران کشور شرایط مناسبی را فراهم کنیم تا به فعالیت خود ادامه دهند. البته جهت رسیدن به اهداف خود باید کافه‌داران و سایر دوستان از کانال اتحادیه وارد این صنعت شوند و مجوز‌های لازم را برای فعالیت در این صنعت دریافت کنند.

رفع چالش‌های صنعت قهوه

علی زعفری، مدیر اجرایی نمایشگاه، موسس نخستین و مجهزترین مدرسه قهوه ایران و نائب رئیس اتحادیه کافی شاپ‌های تهران در این نشست، بیان کرد:امروز از اولین پوستر نشان «فستیوال قهوه و کافه» رونمایی شد و ما خرسندیم که برای اولین بار این اتفاق رقم خورد. متاسفانه در سال‌های گذشته، اتحاد و همدلی و یکپارچگی لازم وجود نداشت؛ در این راستا با حمایت اتاق اصناف تهران به ارائه راهکاری جهت بهبود عملکرد صنعت قهوه بر آمدیم.

زعفری با بیان اینکه براساس برآورد‌ها ایران جزء ۲۰ کشور مطرح در این صنعت است، گفت: امیدواریم چالش‌ها و موانع صنعت قهوه در کشور مرتفع شود چرا که جوانان کشور علاقه‌ی ویژه‌ای به این صنعت نشان داده‌اند.


۹۸ درصد قهوه مصرفی کشور داخلی است


علی زعفری نایب رئیس اتحادیه کافی‌شاپ‌داران ایران اعلام کرد که شایعات مربوط به مشکلات سلامت و کیفیت قهوه در کشور هیچ‌گونه صحتی ندارد و این صنعت همچنان در حال رشد است.
او به تأثیر مثبت فستیوال قهوه بر آگاهی جامعه و ارتقای کیفیت مصرف قهوه اشاره کرد و تأکید کرد:وزارت بهداشت و نهاد‌های نظارتی تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر وجود مشکل در این حوزه منتشر نکرده‌اند. 

زعفری با اشاره به رشد سریع فرهنگ کافه‌نشینی و افزایش مصرف قهوه در ایران، اظهار داشت که گردش مالی صنعت قهوه ایران بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار است و افزود: در سال‌های اخیر، ایران به خودکفایی در فرآوری قهوه نزدیک شده و در حال حاضر ۹۸ درصد از قهوه مصرفی کشور به طور داخلی تولید می‌شود. 

این پژوهشگر قهوه همچنین از راه‌اندازی اولین پژوهشگاه باغ گیاه‌شناسی قهوه در همکاری با دانشگاه تهران خبر داد و افزود: هدف نهایی، رسیدن به تولید قهوه با کیفیت جهانی و شروع صادرات در دهه‌های آینده است. 

او در ادامه بر لزوم توجه بیشتر دولت و بانک‌ها به این صنعت برای تقویت صادرات و ارزآوری تأکید کرد و پیش‌بینی کرد:سرانه مصرف قهوه در ایران در سال‌های آینده به طور قابل توجهی افزایش یابد. 

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۳۰۰ هزار میلیارد دلار گردش مالی در صنعت قهوه داشته و به گفته زعفری، تنها نیاز به حمایت‌های بیشتر برای صادرات و ارتقاء جایگاه ایران در بازار جهانی است.