:
كمينه:°
بیشینه:°
به‌روز شده در: ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۸

ثبت نام نامزدهای اصلاح طلب با وجود عدم اجماع روی یک نفر/عارف ثبت نام کرد / شریعتمداری شاید روز شنبه / جهانگیری و مهرعلیزاده بدون اجماع نمی آیند

شنیده ها حاکی از آن است که اجماع اصلاح طلبان در هاله ای از ابهام قرار دارد و نمایندگان چهار کاندیدای اصلاح طلبان پس از برگزاری چندین جلسه با آقای خاتمی و نمایندگان او به تصمیم مشخصی نرسیده اند / عارف: ما چهارنفر به اجماع می رسیم...
کد خبر: ۱۲۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۱:۴۶



خبراقتصادی: باوجود آن که هنوز خبری از اجماع نمایندگان اصلاح طلب برای انتخاب یک نفر از بین چهار نفر معرفی شده و توافق روی آن فرد نیست، اما خبرها حکایت از ثبت نام محمدرضا عارف دارد و گفته می شود که احتمالا محمد شریعتمداری نیز روز شنبه ثبت نام خواهد کرد.

شنیده ها حاکی از آن است که اجماع اصلاح طلبان در هاله ای از ابهام قرار دارد و نمایندگان چهار کاندیدای اصلاح طلبان یعنی آقایان محسن مهرعلیزاده، محمد رضا عارف، محمدشریعتمداری و اسحاق جهانگیری پس از برگزاری چندین جلسه با آقای خاتمی و نمایندگان او به تصمیم مشخصی نرسیده اند.

در پی عدم اجماع اصلاح طلبان روی یک کاندیدا اقای محمدرضا عارف ومحمد شریعتمداری تصمیم گرفته اند ثبت نام کنند و جهانگیری ومهرعلیزاده همانطور که بارها گفته اند در صورتی ثبت نام می کنند که کاندیدای نهایی اجماع اصلاح طلبان باشند.
در نتیجه اسحاق جهانگیری و محسن مهرعلیزاده احتمالا ثبت نام نخواهند کرد.
در این صورت تنها امید اصلاح طلبان به پیروزی، اکبر هاشمی رفسنجانی است اگر او ثبت نام نکند برخی از احزاب اصلاح طلبان نزدیک به هاشمی رفسنجانی مثل کارگزاران سازندگی، حزب اسلامی کار و خانه کارگر از حسن روحانی حمایت خواهند کرد و بقیه  احزاب وگروه های اصلاح طلب از هیچ کاندیدایی به طور رسمی حمایت نخواهند کرد.





پیش از این قرار بود تنها کاندیدای نهایی اجماع اصلاح طلبان  ثبت نام کند این در حالی است که محمدرضا عارف روز جمعه ثبت نام کرده و اعلام کرده که ما چهار نفر یعنی محسن مهرعلیزاده، محمد رضا عارف، محمدشریعتمداری و اسحاق جهانگیری به اجماع خواهیم رسید.





شریعتمداری پس از اجماع اصلاح‌طلبان ثبت‌نام می‌کند



سخنگوی انتخاباتی محمد شریعتمداری گفت: این نامزد ریاست جمهوری منتظر اجماع اصلاح‌طلبان است و در صورت شکل‌گیری این اجماع، فردا ثبت‌نام می کند.

محسن بهرامی در گفت‌وگو با فارس درباره زمان ثبت‌نام محمد شریعتمداری برای انتخابات ریاست جمهوری گفت که وی منتظر نتیجه اجماع اصلاح‌طلبان است.




وی خاطر نشان کرد: دود سفید از اردوگاه اصلاح‌طلبان معتدل در حال بلند شدن است و در صورت اجماع، شریعتمداری فردا ثبت‌نام می‌کند.

گفتنی است؛ پیش از این قرار بود شریعتمداری صبح امروز برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ثبت‌نام کند.





- عارف ثبت نام کرد


محمد رضا عارف  نامزد یازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: با همراهی سه نفر از کاندیدهایی که خود را اصلاح طلب می دانند به اجماع رسیده ایم .


محمدرضا عارف در گفت‌وگو با تسنیم، درباره به اجماع رسیدن اصلاح‌طلبان روی اسحاق جهانگیری گفت: بنده این مسئله را روی یکی از سایت‌ها خواندم و امروز هم روزنامه کیهان ان را تیتر کرده بود.

وی در این زمینه افزود: از ابتدا هم اعلام‌ کرده‌ام که اگر اصلاح‌طلبان روی فردی به اجماع برسند، بسیار کار ارزشمندی می دانم و به ان احترام می گذارم.




عارف روز (جمعه ) و پس از ثبت نام در وزارت کشور در جمع خبرنگاران گفت : با ˈمحمد شریعتمداریˈ ، ˈاسحاق جهانگیری ˈ و ˈ محسن مهرعلیزاده ˈ در انتخابات آینده به اجماع رسیده ایم.

وی ادامه داد : دولت من در آینده دولت اصلاحات نیست ، دولت شایسته سالاری است و نباید یک جریانی باشد زیرا استبداد و دیکتاتوری است

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت : نگاه باندی و جناحی نخواهد بود و هم گرایی و پاسخ گویی را در برنامه دارم.

وی ادامه داد: شعار من معیشت ، منزلت وعقلانیت است و رنگ انتخابی ام برای انتخابات سفید است .

عارف خود را از لحاظ سیاسی جوان دانست و درباره ولایت مدار بودن و نبودن هم گفت: ولایت مدارتراز ما پیدا نمی شود.

وی ادامه داد: در دولتم نگاه هم گرایی و هم پوشانی خواهم داشت ، مهم ترین دغدغه ام در مسئله جوانان و موضوعات اشتغال و تامین مسکن خواهد بود .

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری درباره موضوعاتی همچون فتنه 88 و حوادث پس از انتخابات دوره قبل گفت: باید درباره ریشه های موضوعات پیش آمده در قبل و بعد از آن بررسی صورت بگیرد و سهم همه گروه ها در اتفاقات 88 مشخص شود تا از اتفاقاتی این چنینی جلو گیری گردد.

وی ادامه داد: امید وارم امکان بحث در باره حوادث سال 88 دردانشگاه ها باشد و تحلیل دراین زمینه انجام گیرد .

عارف درباره فساد مالی در دولت اصلاحات گفت: اکنون همه برچسب ها به آن دوران زده شد و اما یک مورد فساد مالی وجود نداشته است .

وی ادامه داد: در آینده پرونده هسته ای را نیز با جدیدیت دنبال می کنیم و در آینده پرونده هسته ای را در صورت حضورم ، در راستای منافع ملی و احقاق حق دنبال می کنیم.

عارف در باره رابطه با آمریکا و تحریم ها گفت: حل مشکل را ، رابطه با آمریکا نمی دانم بلکه باید مدیریت ساختار داخل را اصلاح کنیم زیرا مشکل ما عدم مدیریت است .






وی ادامه داد : در عین حال اهل تعامل و مذاکره با دیگر کشورها هستیم و به دنبال صلح می باشیم .

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری رقیب اصلی خود را عدم حضور مردم در انتخابات دانست و گفت: مردم اگر در انتخابات شرکت کنند پیروز می شویم و اگر نیایند شکست خواهیم خورد.

وی ادامه داد: بیشترین تلاش ما کسب آرای خاموش خواهد بود و با همین انگیزه جلساتی مختلفی در دانشگاه ها با جوانان داشته ایم.

عارف درباره روند قانون در انتخابات ریاست جمهوری گفت : امیدوارم امانت داران انتخابات ، وسواس را رعایت کنند و درعین حال با حضور مردم شاهد انتخابات پر شور باشیم.

کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری درباره حضورش درعرصه های سیاسی گفت : با توجه به شرایط خاص کشور احساس کردم می توانم حضور یابم و در صورت تمایل مردم ، کشور را در چارچوب چشم انداز پیشرفت قرار دهم.

وی افزود: بانوان سهم پایاپایی در کشور دارند و به دین سبب نیز همسرم را که در گذشته همراهم بوده در کارهای انتخاباتی همراهم کرده ام.



ارزیابی عباس عبدی از عدم اجماع اصلاح طلبان




عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب در اواخر فروردین 92،  عمده ترین دلیل برای عدم اجماع اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آتی را نبود تحلیل مشترک بین اعضای این طیف ارزیابی کرد و ابراز عقیده کرد که آمدن موثر و یا انتخاب شدن هاشمی و خاتمی به عنوان رئیس جمهور محتمل نیست.

عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب و روزنامه نگار در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره  احتمال اجماع اصلاح طلبان در انتخابات آینده و اینکه آیا در صورت کاندیداتوری آقای خاتمی نیز این اتفاق خواهد افتاد یا خیر اظهار کرد: موضوع فقط آمدن آقای خاتمی نیست، چرا که نفس آمدن وی مشکلی را حل نمی کند، مهم تایید شدن و در نهایت حضور قطعی آقای خاتمی در انتخابات به عنوان کاندیدا است که این موضوع بعید به نظر می رسد.






وی افزود: با توجه به شرایط یاد شده معقول و قابل تصور نیست که خاتمی در انتخابات آتی کاندیدا شود، البته برخی دوست دارند که افرادی نظیر آقای خاتمی و شاید هم آقایان موسوی و کروبی در انتخابات آینده کاندیدا شوند، اما قرار نیست که فقط بر مبنای دوست داشتن ما اتفاقی رخ دهد.

عبدی با تاکید بر اینکه وقتی خاتمی نباشد، اجماعی هم بین اصلاح طلبان شکل نمی گیرد، تصریح کرد: الان هم زمان گذشته است و اینکه برخی کاندیداتوری خود را در انتخابات موکول به عدم کاندیداتوری آقای خاتمی می کنند، به خاطر نبود یک تحلیل مشترک است، وجود آقای خاتمی این تعارضات تحلیلی را پنهان کرده و بر آن سرپوش می‌گذارد.





وی ادامه داد: در حال حاضر در بین اصلاح طلبان تحلیل مشترکی حتی در مورد توافق نسبت به آمدن آقای خاتمی هم وجود ندارد، ولی قاعدتا بخشی از این طیف فکر می کنند که اگر آقای خاتمی بیاید رای می آورد و باید با نامزدی آمد که پیروزی وی قطعی است، لذا برخی از آنان از این زاویه به موضوع نگاه می کنند و با نیامدن خاتمی در انتخابات شرکت نخواهند کرد، ولی عده‌ای دیگر با نیامدن وی هم در انتخابات شرکت خواهند کرد، بنابر این اینها از دو موضع و تحلیل متفاوت به آمدن خاتمی نگاه می‌کنند و این به معنای اجماع نیست در نتیجه قطعا اصلاح طلبان در چنین وضعی از یکدیگر جدا می شوند و دلیل آن هم توافق نداشتن نسبت به یک تحلیل مشترک است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: قاعدتا چون به نظر نمی رسد آمدن آقای خاتمی محقق شود یا وی مورد تایید قرار بگیرد، پس از عبور از این مرحله در طیف اصلاحات هر کسی راه خودش را می رود و این موضوع اصلی ترین دلیل عدم اجماع اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آینده است.

عبدی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که پرسید برفرض که آقایان خاتمی و هاشمی بتوانند در انتخابات شرکت کنند، ترجیح شما و اصلاح طلبان بر کاندیداتوری کدامیک از این دو نفر است؟ با خنده گفت: گزینه سوم!

وی در پاسخ به این سئوال که یعنی اصلاح طلبان در صورت مختار بودن در انتخاب از بین این دو نفر به نفر سومی معتقد هستند؟ اضافه کرد: اینکه ما از فرضی صحبت کنیم که وجود خارجی ندارد درست نیست، قطعا کسی بدش نمی‌آید یک نفر از بین خاتمی و هاشمی رئیس جمهور شود، نه تنها در میان اصلاح‌طلبان کسی بدش نمی آید بلکه خوشحال هم می‌شوند، حتی در بین اصولگرایان هم خیلی ها هستند که از رئیس جمهور شدن یکی از این دو نفر خوشحال می شوند. ولی این که چگونه چنین آرزویی محقق شدنی است، بحث اصلی است و نباید توان خود را برای تحقق فرض‌های غیر معقول فرسوده کرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: بنابر این پاسخگویی به این سئوال بیش از این درست نیست، چرا بنده باید راجع به این موضوع صحبت کنم، وقتی که فکر می کنم آمدن موثر و یا انتخاب شدن یکی از این افراد محتمل نیست.