تاسيس شركت به پرداخت به عنوان زیر مجموعه بورسی بانک ملت در گذشته و همزمان با رشد فناوري اطلاعات و صنعت پرداخت در جهان، نشان دهنده دوراندیشی مدیران این بانک در گذشته بوده تا با ايجاد اين شركت كه از شاخص هاي فني و مالي به روز و پيشرفته برخوردار است به تدريج متناسب با رشد خدمات نوين بانكداري الكترونيك، نه تنها خدمات خود را به مشتريان بانك و مردم سراسر كشور ارائه دهند بلكه سهم قابل توجهي از اين بازار را نصيب خود كنند
اقتصاد گردان - محسن شمشیری
همزمان با برگزاري بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ، كه با استقبال علاقه مندان به مسائل بانكي، صنعت پرداخت، موبايل و اينترنت و فناوري هاي نوين اطلاع رساني و بانكي و مالي مواجه شد، برآوردهاي آماري از عملكرد بانك ملت و شركت به پرداخت نشان مي دهد كه اين دو موسسه بانكي ومالي به خاطر دور انديشي مديران بانك ملت در تاسيس و رشد فناوري ها و سرمايه گذاري هاي لازم در صنعت پرداخت، موفق به كسب بالاترين سهم از بازار پول، تراكنش هاي مالي و بانكي شده و به ميزان رشد سهم خود از تعداد و مبلغ تراكنش ها، در ارائه خدمات بانكداري الكترونيك و همچنين جذب منابع و نقدنيگي نيز موفق بوده اند.
آمار عملكرد سال هاي اخير نيز نشان مي دهد كه بانك ملت و به پرداخت، همچنان با بيشترين سهم از تراكنش هاي بانكي و مالي، به عنوان شركت ها و موسسات مالي و بانكي پيشتاز كشور مطرح هستند تا جايي كه بيش از يك سوم تعدادو مبالغ كل تراكنش هاي بانكي را به خود اختصاص داده اند
به عقيده كارشناسان، تاسيس شركت به پرداخت به عنوان زیر مجموعه بورسی بانک ملت در گذشته و همزمان با رشد فناوري اطلاعات و صنعت پرداخت در جهان، نشان دهنده دوراندیشی مدیران این بانک در گذشته بوده تا با ايجاد اين شركت كه از شاخص هاي فني و مالي به روز و پيشرفته برخوردار است به تدريج متناسب با رشد خدمات نوين بانكداري الكترونيك، نه تنها خدمات خود را به مشتريان بانك و مردم سراسر كشور ارائه دهند بلكه سهم قابل توجهي از اين بازار را نصيب خود كنند.
بخش فناوری بانک ملت این بانک را به پیشروترین بانک در حوزه فناوری اطلاعات و خدمات نوین بانکی تبدیل کرده است و از آنجا كه کسب و کار و فناوری اطلاعات از یکدیگر غیرقابل تفکیک اند، در نتيجه در بانک ملت نيز با بهره گیری از فناوری های اطلاعاتی، مراجعه به شعب، هزینه ی مشتریان، تردد آن ها و خسارت های زیست محیطی کاهش داشته است.شركت هایی مانند بهسازان ملت و به پرداخت ملت هم اکنون در خارج از مرزها شناخته شده اند و صادرات نرم افزار و راهکارهای بانکی به کشورهای همسایه از برنامه های آتی و قابل اجرای بانک در آینده است.
نتيجه اين سرمايه گذاري و افزايش كارايي، باعث رشد سهم بانك ملت و شركت به پرداخت از بازار بانكداري الكترونيك و خدمات پرداخت شده كه با رشد فناوري اطلاعات، اينترنت و ابزارهاي اطلاع رساني اينترنتي، خدمات بانكي و صنعت پرداخت را از طريق گسترش كارتخوان ها، دستگاه هاي عابر بانك، موبايل بانك ها و... به اقتصاد ايران عرضه كرده اند.
مديران بانك ملت با تاسيس شركت به پرداخت، نه تنها به نفوذ در بازار پول و افزايش سهم، كسب رضايت مشتريان، ارائه خدمات متنوع بانكي و صنعت پرداخت، نرم افزارها، افزايش ايمني در پرداخت، توجه به نيازهاي مشتريان و بخش هاي مختلف اقتصادي و صنعتي و بانكي و بيمه اي توجه داشته اند بلكه سهم بالايي را از تراكنش هاي مالي و بانكي نصيب خود كرده و امروز يك سوم تعداد و مبلغ تراكنش ها به بانك ملت و شركت به پرداخت تعلق دارد.
براين اساس، در كنار استقبال علاقه مندان به خدمات نوين بانكداري و صنعت پرداخت در نمايشگاه هاي مختلف از جمله الكامپ 97، بازديد كنندگان با خدمات نوين بانك ملت و شركت به پرداخت آشنا شده اند و غرفه بانك ملت و به پرداخت نيز از جذابيت و استقبال قابل توجهي در نمايشگاه برخوردار بود.
سهم بانک ها از بازار خدمات بانکداری
الکترونیک – درصد
بانک
|
سهم
از کارت های بانکی
|
سهم
از خودپردازها
|
سهم
از کارت خوان ها
|
سهم
از پایانه شعب
|
سهم
از کارت برداشت و هدیه
|
سهم
از کارت اعتباری
|
ملت
|
14
|
9
|
17
|
7
|
14
|
1
|
صادرات
|
13
|
11
|
11
|
12
|
13
|
20
|
ملی
|
11
|
16
|
12
|
25
|
11
|
48
|
تجارت
|
11
|
9
|
6
|
6
|
14
|
-
|
سپه
|
8
|
6
|
2
|
4
|
8
|
-
|
پارسیان
|
6
|
1
|
11
|
1
|
2
|
15
|
کشاورزی
|
6
|
6
|
2
|
8
|
9
|
2
|
اقتصاد
نوین
|
3
|
2
|
1
|
2
|
2
|
2
|
پاسارگاد
|
3
|
2
|
6
|
1
|
1
|
3
|
رفاه
|
4
|
5
|
6
|
3
|
5
|
-
|
سامان
|
2
|
3
|
5
|
1
|
1
|
-
|
انصار
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
-
|
پست
بانک
|
1
|
3
|
1
|
9
|
1
|
-
|
مسکن
|
4
|
4
|
2
|
9
|
5
|
2
|
سهم بالا از بازار بانكداري الكترونيك
روند توسعه خدمات بانكداري الكترونيك و صنعت پرداخت نشان مي دهد كه تعداد كارتهاي بانكي در سال 83 و با وجود 14 بانك فعال، كمتر از 8ميليون عدد بود و هر بانك به طور متوسط حدود نيمميليون كارت صادر كرده است و به ازاي هر 9 ايراني يك كارت وجود داشت. اما اين تعداد در سال 94 به 334ميليون كارت رسيده و به ازاي هر ايراني 4.2 كارت وجود دارد و با وجود 31 بانك كشور، بطور متوسط به ازاي هر بانك حدود 11ميليون كارت صادر شده است. البته بانكهاي بزرگ مانند ملت، ملي، صادرات، سپه، تجارت، پارسيان، اقتصاد نوين و پاسارگاد، چند برابر بانكهاي كوچك كارت صادر كردهاند. بانكهاي بزرگ شامل ملت 49ميليون، صادرات بيش از 46ميليون، ملي 37ميليون، اقتصاد نوين 11ميليون، پارسيان20ميليون، تجارت 37ميليون، سپه 28ميليون، كشاورزي 23ميليون، كارت صادر كردهاند. سهم بانكها از بازار كارتهاي صادره، به ترتيب ملت 14درصد، صادرات بيش از 13درصد، ملي 11درصد، اقتصاد نوين 3درصد، پارسيان 6درصد، تجارت 11درصد، سپه 8درصد، كشاورزي 6درصد بوده است.
سهم 9 درصدی از خود پردازها
در سال 1383 تعداد خودپردازهاي بانكها با 14 بانك، معادل 2289 دستگاه بود كه در سال 94 به 41هزار دستگاه رسيده و طي اين مدت 18 برابر شده است. هشت بانك بزرگ كه بيش از 1000 شعبه فعال دارند 65درصد خودپردازها را در اختيار داشتهاند.تعداد خودپردازها در بانك صادرات بيش از 4700، ملي 6500، ملت 3800، كشاورزي 2500، اقتصاد نوين 912، پارسيان 700، پاسارگاد 875، پست بانك 1558، تجارت 3700، سپه 2600، دستگاه بوده است.سهم بانكها از بازار تعداد خودپردازها نيز شامل بانك صادرات بيش از 11درصد، ملت 9درصد، ملي 16درصد، اقتصاد نوين 2درصد، پارسيان 1درصد، پاسارگاد 2درصد، تجارت 9درصد، سپه 6درصد، كشاورزي 6درصد، بوده است.
سهم 17 درصدی از کارت خوان ها
تعداد دستگاههاي كارت خوان يا پز نيز در فروشگاهها از 18 هزار دستگاه در سال 83 به حدود 3.8 ميليون دستگاه در سال 94 رسيده است. تعداد كارتخوانها به ترتيب در بانك صادرات بيش از 444 هزار، پارسيان 442 هزار، پاسارگاد 248 هزار، تجارت 237 هزار، رفاه 270 هزار، سامان 195هزار، سپه 105 هزار، كشاورزي 105هزار، ملت 671 هزار، ملي 496 هزار دستگاه پز بوده است.هم بازار بانكها از كارت خوانها نيز به ترتيب در بانک ملت 17،بانك صادرات بيش از 11درصد، پارسيان 11، پاسارگاد 6، تجارت 6، رفاه 6، سامان 5، سپه 2، كشاورزي 2، ملي 12درصد بازار پز بوده است.
سهم 7 درصدی از پایانه شعب
استفاده از پايانههاي شعب نيز طي 12 سال 94- 1383 تقريبا 10 برابر شده و از 7522 دستگاه به 65350 دستگاه رسيده است. بانك ملي با 16500 دستگاه بيشترين سهم را در بازار پايانه شعب داشته است. تعداد پايانه شعب به ترتيب در بانك صادرات بيش از 8230، اقتصاد نوين 1370، انصار 1535، پست بانك 6061، تجارت 4388، رفاه 2100، سپه 2690، كشاورزي 5183، ملت 4771، ملي 16500 و مسكن 5854 پايانه بوده است. سهم بازار تعداد پايانه شعب به ترتيب در بانك صادرات بيش از 12درصد، اقتصاد نوين 2، انصار 2، پست بانك 9، تجارت 6، رفاه 3، سپه 4، كشاورزي 8، ملت 7، ملي 25 و مسكن 9درصد بوده است.
سهم بالای بانک ملت از 83 میلیون کارت با تراکنش بیشتر
در شهریور ماه ۱۳۹۶، تعداد کارت های بانکی تراکنش دار در سوییچ شاپرک مجموعا 83 میلیون عدد بوده است که بیشترین تعداد آن با 79 میلیون عدد و سهم تعدادی 95 درصدی متعلق به کارت برداشت و کمترین تعداد آن با 78 هزار عدد و سهم کمتر از یک درصدی متعلق به کارت اعتباری بوده است.
بررسي ارقام و سهم از بازار بانكهاي كشور در خدمات بانكداري الكترونيك در فاصله سالهاي 1383 تا 1394، نشان ميدهد كه تعداد بانكها و موسسات اعتباري در فاصله 12 سال اخير از 14 بانك وموسسه اعتباري در سال 1383 به 31 بانك در سال 1394 رسيده و17 بانك و موسسه اعتباري به مجموعه بازار پولي كشور اضافه شده و باعث رشد شديد خدمات بانكداري الكترونيك در اين سالها شدهاند.
بانكها و موسسات اعتباري خصوصي، سهم قابل توجهي در بازار موجود 31 بانك و موسسه اعتباري دارند و جز بانكهاي ملي، سپه، صنعت و معدن، كشاورزي و مسكن، بقيه بانكها با واگذاري سهام خود يا مالكيت خصوصي از ابتدا، شرايط را براي رشد بانكداري الكترونيك و تنوع و رشد خدمات ايجاد كردهاند.
11 بانك بزرگ شامل ملت، صادرات، ملي، كشاورزي، سپه، تجارت، پارسيان، پاسارگاد، مسكن، رفاه و اقتصاد نوين بيشترين سهم را در صدور كارتهاي بانكي، كارت برداشت و هديه، كارت خوانها، خودپردازها، كارتهاي اعتباري و پايانه شعب داشتهاند و سهم عمده در رشد و توسعه و تنوع خدمات بانكداري الكترونيك را بانكهاي خصوصي و خصوصي شده مانند صادرات، ملت، تجارت، اقتصاد نوين، پارسيان و پاسارگاد به عهده داشتهاند. سه بانك بزرگ صادرات، ملت و ملي نيز تقريبا در تمام زمينهها و خدمات بانكداري الكترونيك مشاركت فعال داشته و سهم از بازار قابل توجهي را به خوداختصاص دادهاند.تعداد كارتهاي صادر شده توسط بانكها نيز نشان ميدهد كه 9 بانك بزرگ صادرات، ملت، تجارت، اقتصاد نوين، پاسارگاد، پارسيان، ملي، سپه و كشاورزي، روي هم رفته 75درصد خدمات و گردش مالي در بانكداري الكترونيك را به خود اختصاص دادهاند و سهم اين 9 بانك در تمام زمينههاي بانكداري الكترونيك قابل توجه بوده است
سهم 14 درصدی از کارت هدیه
تعداد كارتهاي برداشت و هديه نيز طي 9 سال 94- 1383 از 30.16ميليون در سال 86 به 225ميليون رسيد كه تقريبا 7 برابر شده است. استقبال مردم از كارتهاي هديه باعث شده كه علاوه بر 17 بانك دولتي، تجاري و خصوصي كه در سال 86 كارت هديه و برداشت صادر ميكردند در سال 94 حدود 29 بانك كشور به مشتريان خود كارتهاي برداشت و هديه ارائه ميدهند و سرانه استفاده از كارتهاي برداشت نيز به 2.8 كارت رسيده است. يعني به ازاي هر ايراني 2.8 كارت هديه صادر شده است.بانكهايي كه بيش از 10ميليون كارت برداشت و هديه صادر كردهاند شامل بانك ملت 32ميليون، صادرات با بيش از 30ميليون، تجارت با 31ميليون، رفاه 11ميليون، سپه 19ميليون، كشاورزي 21ميليون، مسكن 11ميليون، ، ملي 24ميليون كارت صادر كردهاند.
سهم بانكها از كارتهاي برداشت و هديه نيز به ترتيب ملت 14، تجارت 14، صادرات 13درصد، ملي 11، كشاورزي 9درصد، سپه 8درصد، مسكن 5درصد، رفاه 5درصد بوده است.بانكهاي اقتصاد نوين، انصار، پارسيان، پاسارگاد، پست بانك و سامان، نيز هريك به تنهايي بين 3 تا 6ميليون كارت هديه و برداشت صادر كردهاند.تعداد كارتهاي هديه طي 9 سال اخير 13 برابر شده و از 8ميليون در سال 86 به 110ميليون در سال 94 رسيده است.
6 برابر شدن كارتهاي اعتباري
در سال 86 تنها 6 بانك كارت اعتباري صادر كرده بودند اما در سال 94 حدود 20 بانك كشور كارت اعتباري صادر كردهاند. تعداد كارتهاي اعتباري از 264 هزار در سال 86 به 1.7ميليون كارت در سال 94 رسيده و بانكهاي ملي، صادرات وپارسيان بيشترين تعداد كارت اعتباري را صادر كردهاند. بانك صادرات با 344 هزار، ملي 807 هزار، پارسيان 257هزار، پاسارگاد 53 هزار، اقتصاد نوين 40 هزار، مسكن 44 هزار، ملت 20 هزار، كشاورزي 40 هزار، مسكن 44 هزار، كارت اعتباري صادر كردهاند. سهم اين بانكها از بازار كارتهاي اعتباري به ترتيب بانك صادرات با بيش از 20 درصد، ملي 48 درصد، پارسيان 15 درصد، پاسارگاد 3 درصد، اقتصاد نوين 2 درصد، كشاورزي 2 درصد، مسكن 2 درصد و ملت 1درصد، بوده است.