:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۳.۹۹°
به‌روز شده در: ۱۴ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
نجم الدین و مدنی در گفتگوی ویژه خبری تشریح کردند:تسهیلات بانکی,ارز مرجع و قیمت مواد اولیه دلایل گرانی تولید است

مدیران سایپا و ایران خودرو : سونامی افزایش هزینه،معجزه تیراژ بالای خودرو را در هم شکست

مدیران عامل 2 گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو با بیان اینکه در سال گذشته سونامی افزایش هزینه،معجزه تیراژ بالا را در ثابت ماندن قیمت خودرو در هم شکست عنوان کردند: فرمول شورای رقابت ،مبنای علمی و منطقی دارد و برای آینده صنعت خودرو مناسب است
کد خبر: ۱۱۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۳:۱۸


خبر اقتصادی: جواد نجم الدین در برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته در  خصوص روند صنعت خودرو طی سال های گذشته اظهار داشت: صنعت خودرو در دهه 80 ، افزایش تیراژ مناسبی داشت به طوریکه از 225 هزار دستگاه به 750 هزار دستگاه در سال 90 رسید و این امر سبب شد هزینه ثابت به ازای هر دستگاه به خوبی مدیریت شود و افزایش چندانی نداشته باشد
وی ادامه داد:از سال 76  تا 90 قیمت خودرو 44 درصد افزایش داشت در حالیکه قیمت کالاهای اساسی در این مدت 760 درصد رشد داشته است و علت ثابت ماندن نرخ خودرو در این مدت رشد تولید ، کاهش هزینه ثابت و افزایش بهره وری بوده است.
نجم الدین با بیان اینکه  در سال 91 چند اتفاق مهم افتاد که هزینه های تولید را به یکباره  تا حد زیادی افزایش داد، گفت: در سال 91 مشکلاتی در جریان تزریق تسهیلات بانکی به صنعت خودرو ایجاد شد و علی رغم مصوبات دولت مبنی بر تسهیلات هزار میلیارد تومانی به خودروسازان ، این امر محقق نشد.
وی افزود:همچنین افزایش قیمت ارز از مردادماه و 2 تا 3 برابر شدن قیمت مواد اولیه طی سال گذشته ، قیمت تمام شده خودرو را به حد زیادی افزایش داد و سبب شد که خودرو سازان به دنبال اصلاح قیمت محصولات خود بروند.
نجم الدین اظهار داشت: بر همین اساس خودروسازان مدارک خود را برای درخواست افزایش قیمت به سازمان حمایت ارائه دادند که به موجب آن در مهرماه 91 این سازمان اجازه افزایش 10 درصدی محصولات ایران خودرو و سایپا را داده شد.
مدیرعامل شرکت ایران خودرو تصریح کرد: سونامی افزایش قیمت مواد اولیه  موجب شد که ما دوباره درخواست افزایش قیمت محصول داشته باشیم که در انتهای سال با مصوبه ای که گرفتیم قرار شد قیمت ها با توجه به حاشیه بازار تعیین شود که به موجب آن قیمت خودرو به صورت پله ای پایین می آمد.
وی ادامه داد:پس از آن مقرر شد شورای رقابت وارد قیمت گذاری خودرو شود که این شورا به صورت علمی توانست فرمولی تعیین کند که برای زمان حال و آینده صنعت خودرو مناسب و راهگشا باشد.
در ادامه این برنامه سعید مدنی مدیرعامل شرکت سایپا اظهار داشت:در دهه 80 با توجه به رشد تولید سالانه 20 تا 30 درصدی خودرو ، هزینه های تولید کاهش داشت و این افزایش تولید، بخشی از افزایش هزینه ها را جبران می کرد و سبب ثابت ماندن قیمت نهایی محصول شد.
وی افزود: اما از سال 86 به بعد روند افزایش تولید کند شد چراکه قیمت محصولات همچنان ثابت بود اما دستمزد  افزایش یافته بودو دیگر افزایش تیراژ نتوانست هزینه های تولید را جبران کند.
مدنی اضافه کرد: در سال 90 افزایش نهاده های تولید،دستورالعمل های بانک مرکزی و افزایش نرخ ارز باعث شد که ما با سونامی افزایش هزینه ها مواجه شویم و این امر ما را ناچار به مذاکره برای افزایش قیمت محصولات کرد.
مدیرعامل سایپا تاکید کرد: معجزه تیراژ بالا سبب ثابت ماندن قیمت خودرو در دهه 80 بود اما بروز سونامی افزایش قیمت سبب شده که این معجزه دیگر افاقه نکند.
وی افزود:سرانجام در اسفند 90 توانستیم مجوز افزایش 18 تا 22 در صدی کسب کنیم که البته تنها 6درصد آن برای فروردین 91 اعمال شد و مابقی آن به  مهرماه 91 موکول شد.
مدنی ادامه داد: اواخر سال 91 بر اساس مصوبه دولت قیمت خودرو با توجه به حاشیه بازار تعیین شد اما پس از آن قیمت گذاری به شورای رقابت واگذار شد.
مدیرعامل ایران خودرو در خصوص واکنش های تندی که طی 2 ماه گذشته به عملکرد شورای رقابت شده بود اظهار داشت:تعیین دستورالعمل قیمت گذاری از سوی شورای رقابت اتفاق مبارکی بود اما انتقاد خودروسازان به مصاحبه هایی  مبنی بر کاهش 30 تا 40 درصدی قیمت ها بود که از سوی افراد مختلف صورت می گرفت چراکه این امر جریان فروش خودروسازان را 2ماه متوقف کرده بود.
وی افزود:اما خوشبختانه شورای رقابت برخورد اقتصادی و علمی در آنالیز قیمت داشت و خودروسازان نیز طی این مدت اطلاعات لازم را در اختیار شورا قرار دادند.
نجم الدین با بیان اینکه مبنای شورای رقابت علمی و منطقی بود گفت: در این فرمول برای نخستین بار نرح تورم برای خودرو به رسمیت شناخته شد در حالیکه این شاخص در 14 سال گذشته اثری در قیمت خودرو نداشت.
وی ادامه داد:همچنین شاخص کیفیت در این فرمول لحاظ شده که اگر خودروساز تلاش برای بهبود کیفی محصول داشته باشد می تواند قیمت را متناسب با آن تعیین کند.
مدیرعامل ایران خودرو تاکید کرد:این فرمول برای تعیین قیمت خودرو فصل الخطاب است و بر اساس آن خودرو به قیمت واقعی به دست مصرف کننده خواهد رسید.
وی در خصوص وقفه 2 ماهه فروش خودرو گفت: زمانی که صحبت از کاهش 20، 30 و 40 درصدی قیمت خودرو می شود این انتظار کاهش قیمت در مصرف کننده ایجاد می شود و برای خرید مراجعه نمیکند در  نتیجه در 2ماه حساس جریان نقدینگی خودروسازان متوقف شد.






وی در خصوص انتقاد نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه خودروسازان کار بانکداری انجام می دهند پاسخ داد:این مطلب به این گونه مطرح شد که خودروساز تسهیلات از یک بانک می گیرد و در بانک دیگری سرمایه گذاری می کند اما این صحت ندارد چراکه ایران خودرو برای تامین مالی خود 14 سال پیش از طریق پذیره نویسی و با سرمایه 30 میلیارد تومان حدود 35درصد یک بانک خصوصی را تهیه کرد که این بانک منافع زیادی برای شرکت داشته و 700 میلیارد تومان سود توزیع کرده است .
وی افزود بنابراین اینکه ما منابع بانکی را خریداری و به جای تولید در بانک دیگر سرمایه گذاری کرده باشیم صحت نداشت.
مدیرعامل سایپا نیز در این خصوص گفت:بنگاه های بزرگ اقتصادی برای کاهش هزینه های خود یک سری فعالیت هایی مرتبط اقتصادی  انجام میدهند و این امر در صنعت خودرو مرسوم است.
مدنی با بیان اینکه با مصوبه شورای رقابت قیمت خودرو به یک ثباتی رسیده است اظهار داشت:بزرگترین حسن فرمول منطبق بودن با تورم بخشی است که در هر زمان  می توان با احتساب این شاخص ، قیمت قطعی خودرو را محاسبه کرد.
وی ادامه داد:این فرمول برای خودروهایی که عمده قطعات داخلی دارند مناسب است اما خودروهایی که از  قطعات سی کی دی وارداتی استفاده می کنند چون درصد ارزبری بالایی دارند باید جداگانه مورد بررسی قرار گیرند.
در ادامه نجم الدین در خصوص قدرت  رقابت خودروسازان در صورت کاهش تعرفه واردات اظهار داشت : قرار نیست تولیدکنندگان با واردکنندگان رقابت کنند و گفته می شود صنعت خودروی کشور انحصاری است در حالیکه در تمام دنیا کشور های پیشرفته 2 شرکت خودروسازی بزرگ دارند و مابقی شرکت ها کوچک هستند و در ایران نیز همین طور است.
وی ادامه داد: اگر تعرفه کاهش یابد باید موازی با آن محیط کسب و کار نیز برای تولیدکننده مناسب شود.
وی گفت : در حالیکه بهره بانکی در سایر کشور ها نیم تا 2 درصد است این رقم در کشور ما به 33 درصد می رسد.
نجم الدین اظهار داشت : 3 شاخص موثر در محیط کسب و کار ، نرخ تسهیلات، مالیات و منابع انسانی است که اگر این شاخص ها در کشور با سایر کشور ها یکسان شود ، می توان تعرفه را کاهش داد. 
مدنی نیز در این خصوص تصریح کرد:مصرف ارزی خودروسازان سالانه 3 تا 4 میلیارد دلار است اما اگر همین تعداد خودرو به کشور وارد شود بالای 20 میلیارد دلار باید هزینه شود در حالیکه تولید داخلی برای 1 میلیون نفر به طور مستقیم و برای 3 میلیون نفر به طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.
وی افزود : همچنین 60 صنعت کشور به صنعت خودرو وابسته است و این صنعت منافعی همچون ایجاد ارزش افزوده بر ای دولت دارد و بازار های صادراتی مناسبی پیش روی آن است و نباید این فرصت را با واردات به تهدید تبدیل کرد.
در ادامه نجم الدین در خصوص روند توسعه صنعت خودرو در کشور گفت: صنعت خودرو تاقبل از انقلاب اسلامی ، تنها مونتاژکننده کامل بود و در دوران دفاع مقدس نیز امکانات آن در اختیار ساخت ادوات جنگی بود.
وی ادام داد:بعد از حنگ با تصویب قانون خودرو در مجلس شرکت های ساپکو و سازه گستر برای ساخت قطعه تاسیس شد و در دوره بعدی وارد بحث طراحی بدنه و موتور شدیم و خودروهای سمند و رانا  و موتور EF7 به بازار عرضه شد.
نجم الدین افزود: چالش صنعت خودرو خروج از تولید محوری به محصول محوری است و باید محصولات جدید با استانداردهای به روز به بازار عرضه شود که این امر از چند سال گذشته آغاز شده است.
مدیرعامل ایران خودرو در خصوص برنامه های  این شرکت در راستای این هدف گفت:خودروی لوکس دنا امسال به بازار می آید و 2 پلت فرم جدید طراحی شده که در سال های آینده 30 محصول بر روی این پلت فرم ها ارائه خواهد شد.
مدنی نیز در خصوص صنعت خودرو در دهه های اخیر گفت:دهه 60 ، 3 برنامه افزایش تولید ، خودکفایی و بهبود کیفیت در این صنعت ارایه شد که به دلیل جنگ  زیرساخت های اجرای آن فراهم نشد.
وی ادامه داد در دهه 70 زیرساخت ها فراهم شد و در دهه 80 تولید روند رو به رشد داشت و 3 برنامه توسعه محصول ، ایجاد روش مناسب برای خرید بیشتر و تولید نام در دستور کار صنعت خودرو قرار گرفت.
 مدنی در خصوص برنامه های سایپا در این راستا اظهار داشت:این شرکت علاوه بر ارائه فیس لیفت های جدید بر روی پراید امسال 2 خودروی جدید خود را به تولید انبوه می رساند و برای سال آینده نیز پیش بینی عرضه 3 محصول جدید داریم.
در پایان نجم الدین در خصوص افق پیش روی صنعت خودرو خاطرنشان کرد:اگر تسهیلات مناسب در اختیارر این صنعت قرار گیرد، ناوگان خودرو در 10 سال آینده در حوزه مصرف سوخت ، کاهش آلایندگی و ارتقای ایمنی ،نوسازی می شود.
مدنی نیز افق صنعت خودرو را روشن دانست و افزود:با توجه به نقش صنعت خودرو در حوزه های مختلف ، دولت باید توجه ویژه ای به آن داشته باشد و امیدواریم با حمایت های مناسب، اهداف تعیین شده در سند چشم انداز و دستیابی به تولید 3 میلیون خودرو و صادرات 1 میلیون دستگاه محقق شود.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته رتبه صنعت خودرو از 13 جهان به هجدهم تنزل یافت،اظهار داشت:با دستیابی به این اهداف جزو 10 کشور برتر صنعت خودروی دنیا خواهیم شد


سعید مدنی مدیرعامل سایپا: خودروهای ما خودروهای ارزان قیمتی در دنیا هستند


-با این فرمول ما به یک ثبات نسبی در قیمت‌گذاری می‌رسیم
-سال آینده سه خودروی جدید خواهیم داشت.
- از سال ۹۱ ما با سونامی افزاش هزینه ها مواجه شدیم و این امر ما را به افزایش قیمت خودرو وادار کرد.
- انجام فعالیت های جنبی برای جبران بعضی هزینه ها در صنعت خودروسازی مرسوم است.
- با فرمول شورای رقابت ما به یک ثبات نسبی در قیمت گذاری خواهیم رسید و از حالت چالشی و چانه زنی خارج می شویم.
- تمام خودروهای ساخت داخل از فرمول شورای رقابت تبعیت می کنند ولی این فرمول برای خودروهایی که از قطعات وارداتی استفاده می کنند جوابگو نیست.
- خودروهای ما خودروهای ارزان قیمتی در دنیا هستند.
- دو خودرویی که اخیرا رونمایی شدند امسال به تولید انبوه می رسند و تولید خودروی سوم نیز آخر سال انجام می شود.
- من افق خودروسازی را بسیار روشن می بینیم.
- در افق ۱۴۰۴ پیش بینی تولید سه میلیون خودرو را کردیم که محقق خواهد شد.

تسهیلات بانکی  ارز مرجع  قیمت مواد اولیه
جواد نجم الدین مدیرعامل ایران خودرو :نرخ بالای تسهیلات صنعت خودرو را متوقف می کند


-فرمول شورای رقابت راهگشای صنعت خودروسازی و فصل‌الخطاب است
-اتفاق مبارک در این فرمول به رسمیت شناختن 'نرخ تورم' برای خودرو است 
-از سال ۹۱ تسهیلات بانکی به موقع به صنعت خودروسازی تزریق نشد و همچنین ارز مرجع و غیر مرجع نیز به خودروسازان پرداخت نشد در کنار این دو، قیمت مواد اولیه نیز دو تا چهار برابر شد؛ این سه عامل باعث شد تا قیمت تمام شده تولید بالا برود.
- فرمول شورای رقابت راهگشای صنعت خودروسازی در شرایط فعلی است.
- شورای رقابت در زمینه تعیین قیمت خودرو برخورد علمی داشت.
- اتفاق مبارک در فرمول شورای رقابت به رسمیت شناختن نرخ تورم برای خودرو است.
-فرمول شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو فصل الخطاب است.
- خودروسازی ایران انحصاری نیست.
- نرخ تسهیلات را پایین بیاورند ما هم امضا می دهیم که تعرفه ها را پایین بیاوریم.
- خط تولید خودروی "دنا" تا دو ماه آینده راه اندازی می شود.
- پیکان وانت به زودی از رده خارج می شود و وانت U۹۰ و وانت سمند جایگزین آن می شود.
- نرخ بالای تسهیلات صنعت خودرو را متوقف می کند

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
1
3
فقط شعاره . میخوان بگنن همه چیز مثبته. جالب اینجاست مدیران دو خودروساز همزمان یه نظر دادن.
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
شعار نیست واقعیته .من اس ال 131 صفر اسفند 91 رو یکساعته تحویل می دهم 14100000 تومان .حاضری بسما ...- خرج محضرش هم با من......
مدیر پایگاه ببخشید به خاطر دردسرهای احتمالی نمی توانیم شماره تلفن منتشر کنیم
سعیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
0
1
آقای مدنی - سلام - آیاحاضری پراید تحویلی اسفند 91 رو با 400 هزار تومان زیر قیمت فعلی با تقبل هزینه نقل وانتقال از طرف من ( اس ال 131) را پس بگیری .قیمت کارخانه رسمی اعلام14474000 تومان است من 14100000 به شما تحویل می دم .ولی موعد تحویل ماشین شما مرداد 92 وماشین من یکدقیقه بعد از محضر است!