برخی از کاربران انتقادات خود به نرخ تورم اعلامی از سوی شورای رقابت و قیمت جدید خودروها را در قالبهای مختلف بهویژه طنز اعلام کردهاند.روز گذشته سرانجام نرخ تورم خودروهای داخلی از سوی شورای رقابت اعلام شد. به دنبال آن نیز قیمتهای تقریبی برخی خودروهای داخلی محاسبه و منتشر شد
بسیاری از کاربران ایسنا از قیمتهای جدید و میزان کاهش قیمتها ناراضی بوده و با ارسال نظرات خود اعتراضشان را اعلام کردهاند. عمده اعتراض کاربران نیز به نحوه عملکرد شورای رقابت است بهگونهای که طولانی شدن روند قیمتگذاری خودروها و میزان کاهش قیمتها دستمایه طنز یکی از خوانندگان قرار گرفته که از اعضای شورا خواسته مراقب خودشان باشند تا "توسط عوامل سایر کشورها جهت قیمتگذاری محصولاتشان ربوده نشوند!".
سعید از دیگر کاربران نیز تاسف خود را برای شرکتهای خودروساز خارجی اعلام کرده است:" خدایی شرکتهای خودرساز خارجی از حسادت دارند میمیرند. طفلکیها گناه دارند. یه کلاس هم شورای رقابت و خودروسازای داخلی برای اونا بذارند تا اونا هم یاد بگیرند".
حسینی هم خطاب به مسئولان شورای رقابت گفته:" آقا دست شما درد نکنه. آقا خیلی خیلی خیلی ممنون و سپاسگزاریم. شما چطور با حال و باکلاس تونستید یه عده مردم رو اینطوری سر کار بذارید. باید تو کتاب رکوردها نوشت. آدمای مثل من چقدر ساده بودن که فکر کردن شما واقعا به فکر مردم هستین و به فکر اصلاح بازار. برای خودم و مثل خودم دلم میسوزه". و علیزاده هم پرسیده "شورای رقابت یا شورای رفاقت؟!".
از دیگر موارد عمده مورد اعتراض کاربران نیز نرخ تورم اعلامی از سوی شورای رقابت است بهگونهای که میزان تورم حدودا 60 درصدی اعلامی برای برخی خودروها با میزان افزایش حقوق حقوقبگیران و نرخ تورم عمومی اعلامی از سوی بانک مرکزی مقایسه شده است.
حمید در این باره گفته است:" واقعا متاسفم. اگه برای محاسبه قیمت ماشین، تورم بالای 50 درصد است، چرا برای محاسبه افزایش حقوق کارگران و کارمندان اعلام شده که افزایش حقوق 25 درصد میباشد. یعنی برای افزایش حقوق و دستمزد، تورم زیر 30 درصد بوده که با منت بر سر حقوق بگیران آن را 25درصد اعلام کردهاند".
سالک حسنی نیز در این زمینه نوشته:" یواش یواش دم خروس معلوم میشه با نرخ تورم نادرست بانک مرکزی تا حالا که 59 درصد از زبانشان درآمده حالا ببینیم بقیه نرخ تورم از کجا سر در خواهد آورد. بیچاره حقوقبگیر!". و البته کاربری با نام مستعار فلاکت نیز گفته "ما که نفهمیدم نرخ تورم چند درصده. وقتی میخوان چیزی را گران کنند مثل خودرو میگن بیشتر از 50 درصد نرخ تورم داشتیم ولی وقتی میخوان چیزی بدن یا حقوق را اضافه کنند اونوقت نرخ تورم کمتر از 25 درصد میشه ما هم که هیچچی متوجه نمیشیم! فقط یه یا علی(ع) میخواد و نخریدن خودرو".
قیمتهای جدید نیز صدای اعتراض بیشتر مخاطبان را بلند کرده است. امین یکی از آنها است که معتقد است:" این همه جلسه و بگیر و ببند آخرش پراید میشه 15 میلیون!". یا کابر دیگری که گفته " واقعا دستشان درد نکند آمدند ابروش رو درست کنند چشمش رو هم کور کردند". و البته سعید که از انصراف خود از خرید خودرو خبر داده و گفته:" بعد از سه ماه فیلم بازی کردن پرشیا رو سیصد و پنجاه هزار تومن ارزون کردن. من همین فردا صبح میرم پرشیایی که اسم نوشته بودم رو انصراف میدم. آقایون جان هرکی دوست دارید شما هم اگه پیش خرید کردید برید انصراف بدید. اینها رو فقط باید تحریم کرد".
اما گذشته از قیمتها، صحبتها و ادعاهای قبلی خودروسازان درباره میزان ارزبری و داخلیسازی خودروها نیز مورد نقد قرار گرفته است. قاسم یکی از این منتقدان است:" خیلی جالبه! قبلا میگفتن 40 درصد خودروی مگان تولید داخل هست اما الان که بحث قیمتگذاری شده میگن صد درصد خارجیه. تازه میگفتن تا سال دیگه همین مگان 90 درصد داخلیسازی میشه پس چی شد؟!".
یا کاربر دیگری گفته است:" تا دیروز افتخار خودروسازا دم زدن از افزایش داخلیسازی و بینیازی از خارج از کشور و این حرفا بود حالا چی شده که حتی پراید هم ارزبری و نیاز به واردات داره؟".
پایان بخش این گزارش سخنان طنزآمیز دو تن از کاربران ایسنا است:" من بدبخت رو بگو داشتم یه اردی (پژو RD) میگرفتم اینقدر به خاطر نظرات آقای پژویان صبر کردم که آردی هم از دستم دراومد. خدا حق من رو از شماها بگیره که الان دارم با دوچرخه میرم سر کار". و سامان که در جوابش گفته:" ناراحت نباش، دوچرخه خیلی هم از آردی بهتره!".
یک صدا ما مردم میگوییم «فقط تحریم خرید خودرو»
فقط میتونم بگم متاسفم .
اقایون ، خانوم ها اگه دلتون برای خودتون و بچه هاتون میسوزه ماشین صفر نخرید
كلا نبايد خريد. اگه منظورت خريدن دست دوم يا كاركرده است كه اونها بلدن چطوري بدن داخل بازار
مگه چقدر خودرو هست داخل بازار
تجربه ثابت کرده چیزی بیشتر از خودروهای بی کیفیت چینی آن هم با قیمت گران نصیب مردم نمی شود زیرا وارد کننده وتاجر به فکر منافع مصرف کننده نیست
یک نگاه به بازار کالاهای وارداتی بیندازید خود گواه این نکته است .
خب خودرو رو بیایید همین بلا رو سرش بیاریم
فعلا بیخیال ماشین تا چند ماه دیگه ...
اگر هیچکس نخره مطمئنا ارزون میشه
مشکل باید با کار وتلاش و بهبود مدیریت حل شود مدیرانی انتخاب کنید که شایستگی داشته باشند و به حل مشکلات کمک کنند....
30 سال پیش در بین 50 خانواده یک نفر یک پیکان داشت اما حالا همه دنبال آن هستند که در هر خانه حداقل یک ماشین باشد....
خانم ها و اقایان فقط مــــــــــــــرد باشید خودرو صفر نخرید فقط سه ماه صبر کنید اگه درش رو نبستن و مجبور نشدن خودروی ارزون تولید کنند هر چی خواستین بگید.
من که باید با 4 تا سرویس برسم سر کار چطوری میشه ماشین نخرم این مشکل با نخریدن حل نمیشه
متاسفانه اینجور که بنظر میاد نه خودروسازا توان کاهش قیمتو دارن و براشون بصرفه هستش و نه مردم توان خرید خودروها به این قیمت هارو دارن و حاصل این به احتمالا تعطیلی و ورشکستگی قطعه سازان و احتمالا خود خودروسازان خواهد بود که قطعا به نفع هیچکس نخواهد بود . یادش بخیر سال های 75 و 76 و ... که ما دانشجوی مهندسی مکانیک بودیم درسهای سخت مکانیکو به امید استخدام در شرکت های سایپا و ایرانخودرو تحمل میکردیم الان نمیدونم این دانشجوهای فعلی با این اخبار اصف بار و بد این شرکت ها دلشان به چی خوشه . امیدوارم این روزهای سختو بتوانیم با سربلندی بگذرونیم و شرمنده آیندگان نباشیم .
ال 90 دو ایربگ دارو اومدن کردن تک ایر بگه!!!ولی قیمت شده 3 برابر!!
خدایش حال می کنین با ای راه حل ها!!!
بابا راه حل!
به قول ما اصفهانیا نچایی ی موقع.........
یا حق....
خانمها
برای ادب کردن خودروساز داخلی فقط تحریممممممممممممممممممممممم
برای ما ملت ایران تورم20% ولی برای خودروسازان و گرانفروشان تورم 50%
اینها عین عدالت است
......................
فقط میگم شورا متشکریم و خسته نباشی خیلی زحمت کشیدین چطوری این قدر مقاومت کردین در مقابل خودرو سازها ماشا ا...
این اتفاق فقط تو ایران میتونه بی افته...
به امید ظهور آقا...
دوست گرامی، به فکر این باشیم که تلاش کنیم دانش راافزایش بدهیم مدیریت بهتر شود سیاست و اقتصاد بهتر شود تا رفاه نیز بالا برود
نباید فقط مصرف کننده باشیم این واقعیت زندگی ماست با انتظار داشتن نمی شه مشکلی را حل کرد....
فـــــــــــــقط تـــــــــــــــــــــــــحریم
یا قیمت را بیارن زیر 10 میلیون یا قیمت را ببرن بالای 30 یا 40 میلیون.
قیمت اومد پایین می خریم بالا هم رفت دست میزنیم به خودروسازان تا به کشورهای دوست بفروشن.
کسی میتونه به من بگه که چرا نرخ تورم تو محاسبه قیمت خودرو 50 درصده ولی تو بقیه چیزا 30 درصد !!!!!!!!!!!!!!!!!! افزایش حقوق 25 درصد !!!!!!!
کاش یه افقی پیدا بشه من برم محو شم از نظرها !؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!
به نظر اصلا منطقی نمیاد.
این بانک مرکزی چه صیغه ایه حقوق ما را 25 درصد افزایش داد توی بوق و کرنا کرد حالا معلوم شد بالای 50 درصده که دوراه فرض میشه
فرض اول اینکه بوی خودروهای گران شرکت های خودرو ساز شامه عوامل .........را نوازش داده
فرض دوم میخوان صدای ملت را در بیارن واغتشاش به پا کنن هرچه هست زیر سر خودرو سازان است
با رشد هزینه تولید که خودروساز با ان مواجه است فرق دارد
به همین خاطر می گویند تورم بخشی یعنی مربوط به بخش خودرو ...
نباید به توهم توطئه در این زمینه توجه کنیم واقعیت این است که گرانی و تورم و نقدینگی و کارایی و بهره وری شاخص هایی است که همه جای دنیا هست
این ها واقعیت اقتصاد ماست و نباید تنها افراد را مسوول بشناسیم
ساختار و کلان اقتصاد مشکلات تاریخی دارد اما حالا که گرانی تشدید شده تصور می کنند که یک شرکت یا سازمان یا بانک تنها مسوول است در حالی که ریشه این مشکلات ساختاری و مربوط به سال های قبل است و برای رفع آن هم باید برنامه داد از سیاست وانتخاب فرد لایق تا مشارکت و کار و صرفه جویی و سرمایه گذاری و پس انداز
تا به تدریج مشکلات را حل کنیم و اقتصاد را رشد دهیم...
اگر قرار باشد هر جنسی که گران است نخریم نتیجه نابودی صنعت و تولید داخلی است.
دلیل این واکنش ها و سوال ها در مورد خودرو وقیمت آن این است که دولت در قیمت گذاری وارد شده و برای آن که مردم رضایت نسبی داشته باشند تصمیم به دخالت شورای رقابت در قیمت گذاری گرفت.
در حالیکه اگر مانند قیمت سایر کالاها، قیمت گذاری به طور نسبی آزاد می بود، این واکنش ها ایجاد نمی شد و مردم هم متناسب با توان خود خرید می کردند و خودروساز نیز تلاش می کرد که رقابت کند و در بازار بماند ورضایت مشتری را کسب کند.
درنتیجه فرض کنید که خودرو نیز مانند سایر کالاهاست آیا قیمت بقیه کالاها گران نشده است ایا نسبت به بقیه کالاها تا این حد سخت گیر هستیم؟
ضمن این که خودرو کالای ضروری نیست و مانند نان و گوشت و میوه و مسکن ضرورت زیادی ندارد.
لذا در شرایط رشد تورم بهتر است کمتر بخرید یا به آن چه داریم قانع باشیم و هر کس می تواند بخرد. تا این شرایط عبور کند مطمئنا این وضعیت خیلی ادامه نخواهد داشت و امیدواریم که در دولت جدید این مشکلات حل شود
پس خیلی سخت نگیرید و اگر نیاز دارید و توان آن را دارید خرید کنید تا خدمت به کشور و تولید کننده داخلی ایرانی باشد....
من که تا حقمو نگیرم انصراف نمیدم. هرکی رانا داره لطفا اطلاع رسانی کنه..........
بنابر این در مقطعی که شما ثبت نام کرده بودید نیز قیمت واقعی یعنی متناسب با هزینه تولید همین قیمت فعلی بوده است اما در آن مقطع اجازه رشد قیمت نداده بودند.
براین اساس نباید تصور کرد که چرا این قیمت ثبت نام گرفتیم و حالا باید مابه تفاوت بدهیم.
اگر به قاعده کسب وکار و رابطه قیمت با هزینه تولید معتقد هستیم و به حقوق سهامداران که مردم هم سهامدار هستند اعتقاد داریم باید رابطه قیمت کنونی با رشد هزینه تولید را بپذیریم.
خودروسازان برای ادامه تولید هیچ چاره ای جز رشد قیمت ها نداشته اند...
حداقل 10 علت اساسی برای رشد قیمت ها و هزینه تولید وجود دارد....
ميگن استاندارد 2 كيسه هواست_
ميشه يك كيسه هوا!!
قيمت رو يك دفعه چند برابر ميكنن_
بعد يك كوچولو كاهش ميدهندو داد و هوار كه قيمت خودرو كاهش يافت!!
فقط هزار تا شغل بي ربط تو قيمت گذاري خودرو درست كردن_
بريد ببينيد سرانه پرسنل به توليد خودرو توي كشورهاي ديگه نسبت به ايران چقدره؟
و جالب تر از همه اينكه
رسانه ها دست يك افرادي هست كه حق مردم رو كه هپولي ميكنند مي يايند و علت مينويسند.
آخه آدم عاقل يك بچه 10 ساله هم ميفهمه چه خبره بعد مي خواهي چي رو توضيح بدي....اصلا چرا ميخواهي توضيح بدي؟!!
ما كه غير از خدا پناهي نداريم شما را واگذارتون به همونايي كه داريد!
شایدشماتوضیح لازم نداشته باشید اما به نظرم باید مشخص شود که چرا قیمت ها رشد کرد و شاخص ها چه بود و میزان سود خودروسازان واقعا چقدر بوده تا مردم توجیه شوند و قانع شوند.
وگرنه یک ملت از مدیر خودروسازی تا مصرف کننده نباید با اختلاف به زندگی ادامه دهند و حرف هم را نپذیرند باید از تولید داخلی حمایت شود و نباید به خودمان ضرر بزنیم
نباید باتوهم این که همه به هم وصل هستند با موضوع روبرو شویم
اگر اطلاع رسانی شفاف باشد و نظرها را بخوانیم و منتشر کنیم به کاهش مشکل کمک می کند
باید نتیجه سیاست اشتباه گذشته را بپذیریم و اصلاح کنیم و برای آینده به هم کمک کنیم
این که درست نیست وقتی قیمت خوب است هیچ کاری به سیاست اشتباه نداشته باشیم و وقتی گران شد بگوییم همه به هم وصل هستند و به فکر مردم نیستند
باید ریشه یابی شود تا معلوم شود که علت چه بوده و حالا باید چه کار کرد
ما هم به نقد سیاست های گذشته معتقدیم و هم باید از تولید داخلی حمایت کرد تا اوضاع بهتر شود
اما بی تفاوتی، توهم توطئه، انگ زدن و توهین و... تحریم و نخریدن و تولید نکردن ... را قبول نداریم
باید به فکر خودمان باشیم با این حرف ها و عصبانیت که نمی شود مملکت را اداره کرد
ما که بچه نیستیم از هم قهر کنیم و فحش بدهیم باید عاقل باشیم
این اشکالی است که به این نوع ارزیابی ها وارد است و مردم را دچار مشکل می کند
شاید لازم است که خودروسازان لیستی از عملکرد مالی خود اعلام کنند تا مردم و مشتریان در جریان مشکلات مالی و سود آنها قرار بگیرند.
به هر حال این مشکلات در دوسال اخیر حادشده است...
اما تولید داخلی هر چه باشد باید حمایت شود
مگر در دانشگاه ها، مسکن، خیابان، علم، فن، کسب وکار، بازار، سایر نهادهای مدنی .و.... مطابق استانداردهای کشورهای پیشرفته هستیم؟ این هم محصول فکر و تجربه و سیاست ماست
در چه زمینه ای پیشتاز هستیم که انتظار داریم بهترین های دنیا را مصرف کنیم
به اروپایی ها نگاه کنید به راحتی گوشی موبایل خود را عوض نمی کنند هنوز از دوچرخه استفاده می کنند با این که بهترین ماشین و گوشی تلفن را تولید می کنند
اما در کشور ما به محض ورود گوشی مدل جدید، اکثر مردم به سمت آن می روند وبرخی افراد هرسال گوشی عوض می کنند
شما آزاد هستید که هر کالایی دوست دارید بخرید ومصرف کنید اما نباید تولید داخلی را منکر شوید هر چه که هست. اساس اقتصاد یک کشور تولید است
و متاسفانه یا خوشبختانه خودروسازی نقش عمده ای در پیشتازی صنعت وتولید واقتصاد دارد
چه قبول کنیم چه نکنیم
اگر چین و کره و ژاپن به جایی رسیده اند با حمایت از تولید داخلی شان بوده است از کپی کاری و جنس بی کیفیت چینی تا جنس با کیفیت را ساخته اند و حالا به جایی رسده اند. آنها متوجه شده اند که بدون تکیه بر دارایی و فکر و کار خودشان جایی ندارند.
همان مردان سامورایی ژاپن امروز، طور دیگری کار می کنند همان خلبان هایی که بعد از جنگ و شکست ژاپن از شدت درد، آسمان را نشانه رفتند تا وقتی سوختشان تمام شد و منهدم شدند، امروز در میدان صنعت غیرت نشان می دهند
ما نمی گوییم مشکل نیست... انتقاد شما به حق است اما راه حل این نیست که پشت پا بزنیم و کمر به نابودی صنعت وتولید ببندیم راهش اصلاح مدیریت و مدارا است
ما راضی نیستیم که شما شغلت را از دست بدهی و شما هم راضی نباشید که دیگران تولید وکار خود را از دست بدهند باید مدارا کرد اما در عین حال به انتقادهای به حق مردم نیز باید توجه شود و بهبود حاصل شود...
به امید خدا و همت مردم ودولت
1-خودرو ساز و قطعه ساز یا قطعه منونتاژ و خودرو مونتاژ = چرا هی الکی خودروساز و یا قطه ساز میگویید همین پراید اصل کره در کشور افغانستان در حال حاضر یک میلیون و هفتصد هزار میباشد
2-اینقدر در باره ارز بری و هزینه تولید مدافع نباشید چون خودرو و قطعه مونتاژ به اندازه 10 سال اینده به قیمت پراید 7 میلیونی ذخیره کرده اند مردم را الکی خوش نکنید چون خودتان را گول میزنید
منظور از تحریم خرید خودروی داخلی نخریدن نیست منظور ان است که خودرو ساز بجای سود 1000% بیاید 10% سود حلال بخورد
3-ایا همین اقایان به اصطلاح خودرو ساز پژو و پراید ادم کش سوار میشوند
4-رئیس شورای رقابت در برنامه تلویزیونی جلوی رئیس انجمن خودرو سازان می ایستد و دم از حق و حقوق مردم می زند بعد قیمت ها 20 میلیون منهای 2 میلیون می شود
روزنامه محترم
مصرف کنندگان باید پیش چه کسی شکایت کنند؟
لازم است که انجمن رانندگان یاگواهینامه داران کشور فعال شود.
یک بار اقای تهران که این انجمن را تاسیس کرده یک صحبتی برای خبرنگاران کرد اما لازم است که جدی گرفته شود.
اتفاقا اگر مصرف کننده بر این امور نظارت کند و به شکایت ها رسیدگی کند دو طرف حرف هم را بهتر متوجه می شوند و به شفاف سازی وضعیت مالی خودروساز هم کمک می کند و با سود و بهره وری مناسب، خودرو به مردم می فروشد....
اگردر سایر موارد شدنی است در این مورد هم می شود حرف ما که اثری ندارد
حرف ما این است که راه کاهش مشکلات تحلیل غیر احساسی و علمی و منطقی است
به مدیران و مسوولان هم بیش از مصرف کننده و وارد کننده انتقاد داریم....