برنامه " گفت و گوی فرهنگی " رادیو گفت و گو با موضوع ( راهکارها و موانع تجاری سازی صنایع دستی ) با حضور بهروز سیف الهی ، نگارگر ، استاد و کارشناس نقاشی روی چرم روانه آنتن شد.
اقتصادگردان_ در آغاز برنامه سیف الهی با بیان اینکه صنایع دستی از گذشتگان به ما رسیده است ، اظهار کرد : صنایع دستی هنر صنعتی بوده است که بیشتر جنبه کاربردی داشت اما این روزها هرچه داریم در ابنیه تاریخی ، زیارتگاه ها و موزه ها به صورت گنجینه هایی باقی مانده است.هر آنچه که امروز به دست هنرمندان تولید می شود زمانی در موزه ها قرار خواهد گرفت و ارزش واقعی خود را پیدا خواهد کرد.
وی خاطر نشان کرد : چرا ارزشی که قرار است در چندسال آینده برای میراث فرهنگی خود قائل شویم همین امروز برای قشر زحمت کش و خلاق این حوزه در نظر نمی گیریم.
این نگارگر ، تجاری سازی را آمیخته به اقتصاد مقاومتی دانست و عنوان کرد : از آنجایی که شرایط تحریم و مشکلات صادرات هنوز پابرجاست ، بهره گیری از اصول اقتصاد مقاومتی به شدت احساس می شود.
سیف الهی ادامه داد : از سوی دیگر صنایع دستی در سبد خرید خانوار ایرانی نیست ، پس ما باید به سمتی پیش برویم که این هنر صنعت را کاربردی کنیم و بسیار پررنگ تر از آنچه که امروز وجود دارد به نمایش درآید.
وی به موضوع اشتغال صنایع دستی اشاره کرد و گفت : بر اساس آمارهای سازمان میراث فرهنگی در حدود ۵ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق تولید صنایع دستی ارتزاق می کنند ، بنابراین علاوه بر حفظ شاغلین این حوزه ، باید در جهت اشتغال پایدار قدم برداشت.
این هنرمند با تاکید بر اینکه نگاه به تجاری سازی صنایع دستی نباید با دید اقتصاد آزاد باشد ، یادآور شد : اقتصاد آزاد اعتقادی به کارگاه های کوچک و خانگی ندارد و بر اساس این نوع اقتصاد باید مجموعه های بزرگ و صنعتی ایجاد شوند و به تولید بپردازند.
سیف الهی تقویت کارگاه های کوچک در قالب تعاونی ها را به عنوان یکی از عوامل رشد صنایع دستی برشمرد و بیان کرد : تعاونی هایی که متشکل از هنرمندان و صنعتگران باشند ، در غیر این صورت نام تعاونی به تنهایی تنها پوششی برای انتفاع برخی از افراد است و هیچ تاثیر مثبت قابل لمسی برای هنرمندان و صنعتگران نداشته است.
منبع : رادیو گفتگو