:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
به‌روز شده در: ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
رئیس ایدرو: نباید عملکرد مدیرعامل سایپا را زیر سوال برد

تودیع و معارفه مدني و جمالي در گروه خودروسازی سایپا, مدیرعامل جدید سایپا :هماهنگی با دولت برای حل معضلات مالی سایپا

مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل گروه خودروسازی سایپا برگزارشد نوروززاده در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل سایپاگفت: اتفاقی که در سال 1389 در سایپا افتاد نتیجه‌اش همین روندی است که امروز دامن‌گیر ماست
کد خبر: ۵۴۷۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹


خبر اقتصادی -سعید مدنی، مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا و نوروززاده، رئیس سازمان گسترش در مراسم بودند و لؤلؤ، معاون پشتیبانی گروه سایپا به عنوان اولین سخنران پشت تریبون قرار گرفت و مهندس جوان معاون صادرات سایپا، دومین سخنران بود 


 مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا گفت: به دلیل اشتباهات مدیریتی در گذشته، هزینه های مالی بسیاری به سایپا تحمیل شده که در این خصوص هماهنگی‌ لازم با دولت برای رفع مشکلات را انجام خواهیم داد.

مهدی جمالی، در مراسم معارفه خود در گروه خودروسازی سایپا با بیان این مطلب اضافه کرد که با دولت هماهنگی‌های اولیه را در خصوص حل معضلات مالی سایپا صورت داده ام.
وی با بیان اینکه طی سال‌های قبل به دلیل مشکلات مدیریتی و سهام، هزینه های بسیاری به بخش تولید تحمیل شده است که امیدواریم بتوانیم این معضلات را حل و فصل کنیم، اضافه کرد: در مورد قیمت محصولات، اصلاح قیمت‌ها و بهبود کیفیت محصولات سایپا نیز به زودی صحبت خواهم کرد.
دکتر جمالی تخصص خود را مباحث مالی دانست و متذکر شد: پیش از اینکه بنده به سایپا بیایم مطالعات دقیقی را در مورد مسائل مالی این گروه صورت داده ام و باید بگویم که مشکلات مالی سایپا هم اکنون بسیار زیاد است و در این رابطه راهکارهایی را در نظر گرفته ام.
وی در پایان خاطرنشان کرد که برنامه‌های گروه خودروسازی سایپا را طی روزهای آینده اعلام خواهد کرد.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: در شرایط فعلی سعی کردیم در هیأت مدیره سایپا اصلاحات صورت گیرد و به این جمع‌بندی رسیدیم که بهتر است در این مقطع از یک مدیر آشنا به موضوعات مالی استفاده کنیم بنابراین نباید عملکرد مدیرعامل سایپا را زیر سوال برد.
 نوروززاده در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل سایپا اظهار کرد: اتفاقی که در سال 1389 در سایپا افتاد نتیجه‌اش همین روندی است که امروز دامن‌گیر ماست.

وی با بیان اینکه در آن زمان انتخاب مدیرانی که آن تصمیمات را گرفتند و منابع سایپا را به باد دادند مربوط به سازمان گسترش نبود، خاطر نشان کرد: سازمان گسترش به عنوان سازمانی که مهد تکنوکراسی است در آن زمان تصمیمات سیاسی را به آن تحمیل کردند و شما ادامه آن تصمیم را در مراسم تودیع و معارفه در شرکت ملی صنایع مس دیدید.

نوروززاده ادامه داد: بنابراین درختی که در آن زمان در دولت نهم و دهم کاشته شد میوه‌ای جز میوه تلخ نداشت. وقتی 800 میلیارد دلار منابع مملکت به جای توسعه صنعت و محصول صرف واردات می‌شود آن هم نه واردات صنعتی بلکه کاهوی چینی، انگور فرانسوی، سنگ قبر، چوب بستنی و خاک نرم برای گربه و حیوانات که اگرچه شاید مهم نباشد اما آن فرهنگ، مردم با فرهنگ ایران را آزار می‌دهد.

وی افزود: آن زمان که خرید سابکو و بنرو و سهام را به سایپا تحمیل کردند، ای کاش آتش می‌زدند آن پول را زیرا اگر آتش می‌زدند خسارات آن به مراتب کمتر از آن بود که صرف خرید چیزی شود که بهره‌های بانکی آن را هم اکنون سایپا باید بپردازد.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ادامه داد:‌ وقتی ارز 1000 تومانی صرف واردات می‌شود برای قطعه‌ساز فرصتی برای تولید باقی نمی‌ماند و او هم تشویق می‌شود قطعه چینی را با بسته‌بندی ایرانی وارد کشور کند.

وی افزود: به دنبال آن وقتی نرخ ارز به 3400 تومان رسید دیگر نه واردات امکان پذیر بود و نه آن تولید کننده می‌توانست تولید کند در نتیجه تولید خودرو در سال‌های 91 و 92 کاهش یافت.

نوروززاده با بیان اینکه سال 1370 در دوره نجات‌حسینیان، قانون خودرو نوشته شد و صنعت قطعه شکل گرفت، خاطر نشان کرد: بعد از آن انحرافاتی ایجاد شد که به دنبالش سابکو که کارش انتقال تکنولوژی و دانش فنی بود به واحد خرید و فروش تبدیل شد. به هر حال آن دوران گذشته است و مشکلاتش امروز دامن سایپا را گرفته است.

وی ادامه داد: در جلسه‌ای به وزیر اقتصاد گفتم که دو واحد بزرگ خودروسازی ما یکی 1000 میلیارد تومان و دیگری 1200 میلیارد تومان بهره بانکی می‌دهد و نقطه سربه‌سر تولید خودرو به 500 هزار دستگاه رسیده است که معنای آن بسیار تلخ است.

نوروززاده با بیان اینکه عده‌ای ناآگاهانه یا آگاهانه که امیدوارم آگاهانه نبوده باشد، سایپا را به اینجا رسانده‌اند، خاطر نشان کرد: در این شرایط اگر کمک نکنیم تعداد زیادی قطعه‌ساز و به دنبال آن تعداد زیادی از کارگران باشرف ایرانی آسیب خواهد دید.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه تا قبل از مجلس هفتم نگذاشتم تعرفه واردات خودرو به زیر 150 درصد برسد، خاطر نشان کرد: با این حال به دلیل حرکت به سمت اقتصاد جهانی و بازار آزاد تعرفه‌ها به این حد رسیده است که البته با این تعرفه‌ها نیز می‌توان موفق شد.

نوروززاده با بیان اینکه مشکلات مالی به سایپا تحمیل شده است، اظهار کرد: وقتی آن تصمیم نادرست را گرفته و به نیابت از کارگران سایپا سهام آن را به این قیمت خریدند، کارگری که انتظار داشت در بازنشستگی با فروش سهام به خانواده‌اش کمک کند اکنون چه باید بکند؟

وی ادامه داد: این کار پرریسکی است و فردا نهادهای نظارتی از ما سوال خواهند کرد که چرا سهام را گران خریدید. با این حال ما راهی نداریم جز اینکه نشاط را به کارگردان سایپا بازگردانیم و هزینه‌اش را به جای دیگری منتقل کنیم.






عرضه خودروی 232 تا پایان سال

مدیر عامل پیشین گروه خودروسازی سایپا با بیان این که در دولت قبل سه بار علیه این شرکت کودتا شد، گفت: در آن زمان با تصمیم‌های مدیریتی غلط پول سایپا را آتش زدند.
سعید مدنی در مراسم تودیع خود اظهار کرد: من شش ماه پیش استعفای خود را به وزیر صنعت، معدن و تجارت تقدیم کردم و در ماه‌های گذشته چندین بار از ایشان خواستم با این استعفا موافقت کند و اکنون این اتفاق افتاده است.

مدنی ادامه داد: در سال 1389 تصمیماتی در سایپا گرفته شد که از اواخر سال 1390 به تدریج آثار خود را نشان داد و ظرف شش ماه در سال 1391 شرکت را به معنای واقعی به فلاکت کشاند.

وی افزود: کسانی که در آن زمان تصمیم به خرید سهام گرفتند اعضای منتخب هیأت مدیره دولتی و کارمند سازمان گسترش بودند و در اینجا خواهش می‌کنم به عنوان سازمان نظارتی، حواسمان به تصمیماتی که در نشست‌های زیرمجموعه گرفته می‌شود، باشد.

وی با بیان اینکه همان کسانی که عامل بدبختی‌های سایپا بودند دوست دارند پس از ایجاد آرامش به اینجا برگردند، تصریح کرد: خواهشمندم اگر قرار است کسی را در رأس یک گروه صنعتی بزرگ بگذاریم، بررسی‌های لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه در آن زمان 1800 میلیارد تومان به دلیل خرید سهام و 480 میلیارد تومان برای خرید شرکت بنرو از سایپا پول خارج شد، خاطر نشان کرد: بنرو را که بیش از 250 میلیارد نمی‌ارزید 480 میلیارد تومان خریدند و تولید از 2400 دستگاه در روز به 700، 800 دستگاه رسید.

وی ادامه داد: پولی که در آن زمان در سایپا آتش زده شد شرکت‌های دیگر مانند بهمن را به نان و نوا رساند و آن‌ها بسیاری از بحران‌هایشان را با این پول حل کردند که نباید مجددا اتفاق بیفتد.

او با بیان اینکه در آن زمان 150 قطعه‌ساز کوچک و بزرگ از گردونه تولید خارج شدند، خاطر نشان کرد: در مرداد 1391 به عنوان معاون پارس خودرو پیشنهادات خود را به وزارت صنعت در زمینه راهکارهای برون از بحران ارائه کردم و گفتم که هیأت مدیره سایپا به این راهکارها توجه نمی‌کند.

مدیرعامل پیشین سایپا ادامه داد: سیاست‌گذاری و تغییر اعضای هیأت مدیره در آن زمان و همچنین کمک 1500 میلیارد تومانی از راهکارهای حل مشکلات سایپا بود که البته انجام نشد.

وی افزود: در آن زمان به مدیرعامل وقت سایپا گفتم که باید دارایی‌های مازاد خرج تولید شود. پراید مانند محصول جوانی بود که در دهه 70 و 80 برای سایپا پول آورده بود و این پول باید صرف رفع مشکلات تولید می‌شد.

مدنی با بیان اینکه در دولت گذشته به هر سازمانی قدرت دخالت مستقیم در صنعت خودرو را دادند، اظهار کرد: در آن زمان خطوط تولید را بدون توجه به شرایط و برای موضوعاتی چون الزام به نصب کیسه هوا، دچار مشکل می‌کردند.

وی ادامه داد: خارج شدن خودرو از شمول قیمت‌گذاری نیز برای رفع مشکلات سایپا مطرح شد که نه تنها در آن دولت انجام نشد بلکه در این دولت نیز دست و پای این صنعت باز نشد.

وی افزود: به هر حال پس از انتصاب من به مدیرعاملی سایپا مشکل افزایش نرخ ارز و هزینه LC شروع شد و آن در شرایطی بود که برخی می‌گفتند مشکلات در حدی بالاست که درست شدنی نیست.

مدیرعامل پیشین سایپا ادامه داد: در دولت قبل سه کودتا تجربه شد که البته به خیر گذشت که طی آن عوامل دولت می‌خواستند مجددا دخالت کنند و وارد اینجا بشوند.

وی افزود: به هر حال سایپا در 18 ماه اخیر وضع باثباتی داشته و در حال خروج از بحران است. تولید رنو و نیسان نیز در پارس خودرو احیا خواهد شد به گونه‌ای که تولید در گروه سایپا با 70 درصد ظرفیت در حال انجام است.

مدیرعامل پیشین سایپا با بیان اینکه بزرگترین مشکل ما در سایپا توسعه محصول بود، اظهار کرد: در این زمینه توسعه محصول را در دستور کار قرار دادیم به گونه‌ای که پروژه‌های نیمه تمام مرکز تحقیقات سایپا احیا شده و نتیجه آن عرضه پراید وانت و تیبا بود.

مدنی با بیان اینکه در موضوع خودرو سراتو با وجود اینکه دولت همراهی نکرد شخصا علیه شرکت کیا شکایت کردیم، خاطر نشان کرد: با این شکایت شرکت کیا را در شرایط تحریم به ایران بازگرداندیم و تولید سراتو آغاز شد.

وی ادامه داد: به دولت گفتیم هیوندا و کیا را در لیست سیاه قرار دهید و اجازه واردات را به خودروسازانی بدهید که کارشکنی نمی‌کنند. با این حال خیابان‌ها پر بود از محصولات هیوندا و کیا در حالی آن‌ها قطعه برای تولید خودرو به ما نمی‌دادند، اما خودروهایشان را وارد می‌کردند. دو سال است که زور می‌زنیم جلوی کیا را بگیرید، اما هنوز راه به جایی نبرده‌ایم.

مدنی با بیان اینکه هفته‌ای 200 میلیارد تومان در سایپا فروش داریم خاطر نشان کرد: حداکثر دو تا سه درصد این درآمد صرف تحقیق و توسعه می‌شود که در نتیجه آن در سه سال آینده 13 محصول جدید عرضه خواهد شد.

مدنی با بیان اینکه برخی در رابطه با همکاری با خودروسازان چینی گزارش‌های اشتباه می‌دهند،‌ اظهار کرد: این در حالی است که انگار غربی‌ها پشت در ایستاده‌اند و ما می‌گوییم چینی‌ها بیایند درحالی که در مذاکرات خارجی پدر ما درمی‌آید و بنگاه اقتصادی نباید تعطیل شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته خودرو 211 و پراید وانت عرضه شدند. سراتو نیز عرضه شده و تا پایان امسال خودرو 232 عرضه خواهد شد. خودرو 212 نیز اواخر 96 به تولید خواهد رسید.

مدیرعامل پیشین سایپا ادامه داد: مذاکرات با رنو آغاز شده و شاهد تولید ساندرو و داستر خواهیم بود و شاید یک مدل خودرو گران‌تر در رده مگان نیز تولید شود.

مدنی ادامه داد: طراحی پلتفرم SP100 در حال انجام است و امیدواریم در صورت رفع مشکل تحریم و نقدینگی شاهد رسیدن به خودکفایی ارزی باشیم.

وی ادامه داد: بخشی از کیفیت خودروها به فرهنگ ما و بخشی به سرعت رشد توقعات مردم و سرعت کار ما بازمی‌گردد. با این حال علیرغم آنکه روی کیفیت کار کرده‌ایم اما سرعت ما نسبت به توقعات مردم کمتر بوده است.

وی با بیان اینکه پراید خودرویی قدیمی است و به دلیل قدیمی بودن ابزار و قالب‌های آن دچار مشکلات کیفی هستیم، خاطر نشان کرد: امروز صادرات خودرویی ما می‌تواند وارد 50 درصد کشورهای مقصد شود بنابراین باید برای دستیابی به استانداردهای باقی بازارها تلاش کنیم.

وی افزود: اگر قیمت ارز واقعی شود صنعت کشور رشد خواهد کرد. در غیر این صورت دوباره گرفتار واردات و مافیای آن خواهیم بود. شاید هم آن‌ها نفوذ دارند و اجازه واقعی شدن نرخ ارز را نمی‌دهند زیرا من مطمئنم با تخصصی که در دولت وجود دارد آن‌ها نیز به این نتیجه رسیده‌اند که نرخ ارز باید واقعی شود زیرا همه جای دنیا قیمت پول‌شان را کاهش می‌دهند تا صادراتشان افزایش یابد اما در اینجا برعکس است.

مدیرعامل پیشین گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی در حد حرف باقی مانده و هیچ دستورالعملی از سوی هیچ ارگانی برای اجرای شدن آن نداشته‌ایم، اظهار کرد: در این زمینه باید ریاضت اقتصادی داشته باشیم. ریاضت اقتصادی بدهی ما به دنیاست و باید زیاد تولید و کم مصرف کنیم.

وی ادامه داد: باید واقعیت‌های اقتصادی به مردم گفته شود.

مدنی با بیان اینکه مرتب از خصوصی‌سازی صحبت می‌شود اما به آن اعتقاد نداریم و عمل نمی‌کنیم، خاطر نشان کرد: روز به روز دولت بزرگ‌تر می‌شود، این فرهنگی است که وجود دارد و ربطی به دولت‌های مختلف ندارد با این حال در هیچ جای دنیا هیچ برنامه اقتصادی‌ بدون کمک و همراهی مردم اجرا نمی‌شود.

مدنی خاطر نشان کرد: این حرف‌های آخر من خارج از محدوده بود. بعضی وقت‌ها می‌گفتند حرف‌هایت از خط قرمز گذشته اما به هر حال از سن و سال ما گذشته است و باید بگوییم.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
بنده ای که از احمدی نژاددفاع میکند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
1
3
سلام خداوند سبحان لعنت کند دروغگویان را
مولوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
1
2
سلام
مدیرعامل جدید لطفا خودروهای وارداتی چانگان را یا تحویل بدهید یا پولها را با دیر کرد پس بدهید بعد از چندین ماه تاخیر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
0
1
اميدوارم مدير جديد زودتر ارابه هاي چيني را ممنوع الورود بكنند