:
كمينه:۱۱.۵۱°
بیشینه:۱۱.۹۹°
به‌روز شده در: ۲۸ تير ۱۴۰۴ - ۰۸:۴۲
بررسی مشخصات و ویژگی‌های تویوتا لندکروزر 6 سیلندر و لکسس LX570

آفرود‌بازان تمـام‌عیار!

معمولا هنگامی که صحبت از آفرود و خودروهای SUV می‌شود، خیلی‌ها بدون کوچک‌ترین تردیدی، نام تویوتا لندکروزر را به عنوان اتومبیل محبوب خود در این کلاس مطرح می‌کنند و در واقع این مدل از تویوتا، با سابقه خوب خود در نسل‌های مختلف، اعتبار و محبوبیت بسیار زیادی را در میان طرفداران اتومبیل‌های شاسی‌بلند کسب کرده است.
کد خبر: ۴۸۵۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۰

خبر اقتصادی - از جمله دلایل موفقیت لندکروزر در دنیا می‌توان به قابلیت‌های خوب فنی، دوام بالا، استهلاک کم در مقابل رقبا، قابلیت آفرود مثال‌زدنی و همچنین مقاومت در شرایط مختلف آب و هوایی اشاره کرد که آن را به یک محصول مطمئن و قابل اعتماد تبدیل کرده است، اما گروه خودروسازی تویوتا در کنار مدل لندکروزر، یک مدل دیگر را مخصوص سخت‌پسندان و طرفداران SUV‌های لوکس به بازار عرضه می‌کند که همان لکسس LX570 است و به عنوان مدل لوکس و مجلل لندکروزر شناخته می‌شود.
به گزارش عصر خودرو، در حال حاضر، اختلاف قیمت LX570 با یک لندکروزر GXR کم کارکرد در بازار داخلی حدود 400 میلیون تومان است و شاید این سوال خیلی‌ها باشد که با پرداخت این اختلاف قیمت چشمگیر، چه امتیازات بیشتری نصیب خریدار می‌شود؟ بنابراین برای پاسخ به این سوال، مشخصات و ویژگی‌های این دو اتومبیل پر‌طرفدار را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. 

طراحی ظاهری
همان طور که اشاره کردیم، لکسس LX570 به عنوان یک مدل لوکس از تویوتا لندکروزر تولید می‌شود و به همین خاطر از لحاظ ظاهری شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند. به عنوان مثال، فرم اتاق، زوایا و هندسه قسمت‌های مختلف بدنه و همچنین ابعاد کلی هر دو خودرو، تقریبا با یکدیگر یکسان است و تفاوت‌ها تنها در جزئیاتی مانند فرم چراغ‌ها، سپرها و همچنین جلو پنجره و دیگر تزئینات بدنه، خلاصه می‌شود. در واقع این‌طور می‌توان گفت که لندکروزر یک لباس کوهنوردی شیک و مرغوب بر تن دارد و در مقابل، LX570 هم یک دست کت و شلوار مجلسی پوشیده است! لندکروزر 2013 همان مدل فیس‌لیفت نسل فعلی است که از جمله بارزترین ویژگی‌های آن می‌توان به وجود لامپ‌های LED رانندگی در روز در چراغ جلو و همچنین گرافیک داخلی متفاوت و لامپ‌های LED در چراغ عقب آن اشاره کرد، ضمن اینکه این مدل از لندکروز در دو نوع سپر جلو معمولی و سپر بلند یافت می‌شود که نوع دوم حالت اسپرت‌تری دارد. 


کابین و امکانات رفاهی
سبک طراحی داخلی و فرم داشبورد هر دو خودرو نیز نسبتا شبیه به یکدیگر است اما لکسس ضمن ارائه متریال برتر در تزئینات و پوشش‌ها (خصوصا استفاده از چرم برای پوشش داشبورد)، جلوه لوکس‌تری را به نمایش می‌گذارد، البته چیدمان ادوات و دیزاین داخلی هر دو خودرو به نحوی صورت گرفته است که نشستن در پشت فرمان آنها، حس سوار شدن در یک SUV بزرگ و با ابهت را به خوبی به شما القا می‌کند و این مسئله موجب افزایش اعتماد به نفس و آرامش سرنشینان نیز می‌شود. برخلاف تبلیغات و توصیفاتی که در بازار می‌شود، LX570 و لندکروزر در حالت فول آپشن، اختلاف چندانی از لحاظ امکانات رفاهی ندارند اما مسئله این است که بسیاری از آپشن‌های سفارشی لندکروزر در LX570 به صورت استاندارد موجود هستند. از جمله تجهیزات و امکانات رفاهی این دو SUV فول سایز می‌توان به سیستم استارت و ورود بدون کلید، تنظیم برقی صندلی‌های جلو با حافظه، گرمکن و تهویه صندلی‌های جلو، گرمکن صندلی‌های عقب، گرمکن غربیلک فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک 4نقطه‌ای (مستقل در ردیف عقب)، کول باکس کنسول مرکزی، نمایشگر مرکزی و نویگیشن، TV دیجیتال، بلوتوث و اتصال USB و AUX، سیستم صوتی مارک لوینسون در لکسس و JBL در تویوتا، نمایشگرهای ردیف عقب با هدفون بی‌سیم، سانروف برقی، شیشه‌های دودی عقب، روشنایی پا رکابی‌ها، دوربین دید عقب و سیستم کمک پارک، کروز کنترل با رادار فعال تنظیم فاصله و همچنین سیستم ضدسرقت اشاره کرد. همچنین LX570 سیستم‌هایی مانند پارک اتوماتیک، دوربین‌های دید اطراف، درب برقی صندوق عقب و شیشه‌های دافع قطرات آب را نیز داراست. کابین هر دو خودرو، کاملا جادار و راحت است و در ردیف سوم آنها نیز یک ست صندلی تاشو در نظر گرفته شده است که فضای نشستن برای 3 سرنشین دیگر را تامین می‌کند (البته با توجه به محدودیت فضا، برای 2 نفر راحت‌تر است)، همچنین جهت افزایش فضای بار می‌توان صندلی‌های ردیف دوم و سوم را جمع کرد. 

سواری و مشخصات فنی
اگرچه تا اینجای کار، شباهت‌ها زیاد بود اما از حالا به بعد قضیه کمی فرق می‌کند، زیرا تویوتا لندکروزر GXR با پیشرانه 6 سیلندر 4 لیتری در یک طرف و لکسس LX570 با پیشرانه قلدر و 8سیلندر خود در طرف دیگر ایستاده است. اختلاف قدرت 143 اسب بخاری و گشتاور 169 نیوتن متری میان این دو SUV فول سایز، زمانی مشخص می‌شود که پدال گاز LX570 را می‌فشارید و برخلاف لندکروزر، این جثه غول‌پیکر به‌راحتی از زمین کنده شده و شتاب می‌گیرد. در واقع شاید قدرت موتور و کشش تویوتا لندکروزر نیز با توجه به کلاس و جثه این خودرو، رضایت‌بخش و جوابگوی کاربرد و نیازهای روزمره شما باشد اما هنگام شتاب‌گیری و به خصوص در زمان استارت حرکت، سنگین بودن آن را به طور کامل احساس می‌کنید، در حالی که واکنش پیشرانه LX570 و همچنین عملکرد گیربکس 6 سرعته آن، چنین حسی را به شما القا نمی‌کند. از لحاظ پایداری و فرمان‌پذیری نیز برتری با LX570 است و حرکت گهواره‌ای و عدم تعادل آن در مانورهای ناگهانی به‌مراتب و تا حد محسوسی از لندکروزر کمتر و در کلاس خود قابل تحسین است، ضمن اینکه جهت بهبود پایداری در LX570 می‌توان حالت اسپرت را نیز فعال کرد که موجب کاهش ارتفاع سیستم تعلیق نیز می‌شود. هر دو خودرو جزو سلاطین آفرود و کوهنوردی هستند و از این بابت، تجهیزات کمکی و الکترونیکی متعددی از جمله سیستم کنترل فرود از تپه، سیستم خزش Crawl Controll، سیستم hill hold assist control، قفل دیفرانسیل چندحالته و همچنین تنظیمات مربوط به نوع مسیرهای مختلف آفرود برای آنها در نظر گرفته شده که البته نقش این سیستم‌ها در کنار عملکرد بی‌نظیر اکسل‌ها و سیستم تعلیق این دو SUV معنا می‌یابد اما به طور کلی، حمایت سیستم‌های کمکی الکترونیکی در LX570 بیشتر است و به نوعی در لندکروزر، دست راننده برای هنرنمایی بازتر است! هر دو خودرو مصرف سوخت بالا و قابل توجهی دارند اما در این میان، LX570 خوش‌اشتها‌تر است و حتی مالکین آن اظهار دارند که گاهی، مصرف بنزین آن به بیش از 20 لیتر در 100 کیلومتر نیز می‌رسد! در نهایت باید به این مسئله اشاره کنیم که هزینه سرویس‌ها و قیمت لوازم یدکی LX570 نیز نسبت به لندکروزر GXR بالاتر است. به هر حال اگر طالب یک شاسی‌بلند تمام‌عیار و با دوام هستید، در انتخاب لندکروزر شک نکنید اما برای دستیابی به شتاب‌گیری و تجملات بیشتر با همین مشخصات، راهی جز پرداخت مبلغ بالاتر برای خرید LX570 ندارید.