اقتصادگردان- طبق آنچه گمرک جمهوری اسلامی به ایسنا اعلام کرده است، با توجه به اینکه هر محمولهای کشتی که وارد بندر میشود ابتدا مانیفست (اطلاعات باری) آن به بندر داده میشود و پس از آن، صاحب کالا محموله را به گمرک اظهار میکند تا تشریفات گمرکی و ترخیص آن آغاز شود. اما محموله وارداتی که روز شنبه (ششم اردیبهشت) در بندر شهید رجایی دچار انفجار و حریق شده، هیچگونه شماره کوتاژ و اظهارنامه مبنی بر اینکه به گمرک اظهار شده باشد را ندارد و این کشتی و محموله آن در اختیار گمرک نبوده است.
گفتنی است؛ طبق ماده ۱۸ قانون امور گمرکی، شرکتهای حمل و نقل موظفند هنگام ورود وسیله نقلیه به قلمرو گمرکی، دو نسخه اظهارنامه اجمالی تنظیم و به هر یک از آنها نسخهای از فهرست کل بار و در صورت نیاز، بارنامههای (راهنامه های) هر ردیف از فهرست کل بار را ضمیمه و به گمرک و مرجع تحویل گیرنده کالا تسلیم کنند و در صورت خالی بودن وسیله نقلیه، اظهارنامه اجمالی با تصریح بر خالی بودن تسلیم کنند. اظهارنامه اجمالی باید به زبان فارسی و طبق نمونه ای که گمرک ایران با هماهنگی مراجع تحویل گیرنده تهیه میکند، بدون حک و اصلاح و قلم خوردگی تنظیم شود.
همچنین، مسئولیت شرکتهای حمل و نقل به هنگام تنظیم و تسلیم اظهارنامه اجمالی از نظر محتویات بسته های آکبند محدود به مندرجات بارنامه های مربوطه است. بارگُنج های (کانتینرهای) بارگیری و مهر و موم شده از طرف فرستنده کالا در حکم بسته آکبند تلقی میشود و مقررات این ماده شامل کالاهای ورودی از مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی به قلمرو گمرکی نمیشود.
لازم به ذکر است؛ طی دو روز اخیر عملیات اطفای حریق در بندر شهید رجایی انجام شده و اکنون لگهگیری آتشسوزی در بندر در حال انجام است.
اکنون با توجه به پایان اطفاء حریق، انجام تمامی تشریفات گمرکی در بندر شهید رجایی به مدار برگشته و تجارت به روال عادی برگشته و همه رویههای گمرکی نیز اعم از صادارت، واردات و ترانزیت در بندر شهید رجایی برقرار شده است.
ارسال محمولههای صادراتی نیز از دیگر گمرکات کشور به مقصد گمرک شهید رجایی از امروز از سر گرفته شده و محمولههای ارسالی به بندر پذیرش میشوند.