:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۱.۷۹°
به‌روز شده در: ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳
مشاور معاونت صنایع دستی:

توسعه صنایع دستی؛ راهی به سوی مهاجرت معکوس به روستاها

مشاور معاونت صنایع دستی و هنرهای دستی گفت: اگر تمرکز در برنامه های توسعه محور نسبت به حوزه صنایع دستی انجام گیرد، تردیدی نیست که مهاجرت معکوس صورت خواهد گرفت.
کد خبر: ۱۰۶۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
اقتصادگردان_ حجت اله مرادخانی با حضور در برنامه "حجره" از شبکه رادیویی گفت وگو در خصوص توسعه گسترش مرزهای صنایع دستی اظهار کرد: «بحث توزیع هنر به سبب وجوه زیبایی شناختی صنایع دستی، بر آمده از دل فرهنگ ایران زمین بوده و از فرهنگی بومی نشأت گرفته است.»

این پژوهشگر هنر تنوع قومیتی، زیست بومی، اقلیمی و سایر وجوه مختلفه در کشورمان را دارای تاثیراتی در تکثر آثار و هنرهای دستی دانست و افزود: «این توزیع از گذشته بوده است و تا امروز ادامه دارد و ماهیت پراکنگی خود را حفظ کده است.»

مرادخانی مهاجرت صنعتگران هنرهای دستی به شهرهای بزرگ را موجب برهم خوردن توازن طبیعی توزیع صنایع دستی در کشور عنوان کرد و گفت: «اگر تمرکز در برنامه های توسعه محور نسبت به حوزه صنایع دستی انجام گیرد، تردیدی نیست که مهاجرت معکوس صورت خواهد گرفت.»

این مدرس دانشگاه اشتغال پایدار را از دیگر دستاوردهای توسعه و توجه به صنایع دستی خواند و افزود: «مجموعه های خصوصی به فراخور سیاست ها اقداماتی انجام می دهند؛ ولی سازمان میراث فرهنگی در هر منطقه ای رشته های بومی را با پایه ای هویتی، پر رنگ تر نمود می دهد.»

در ادامه هادی چابک، صنعتگر حوزه خاتم با اشاره به تلاش های صورت گرفته در فروش حمایتی صنایع دستی در یونیسف گفت: «میراث فرهنگی اساتید را برای آموزش، توسعه و ترویج به نقاط مختلف اعزام می کند و بنده تاکنون در حوزه صنایع دستی در داخل و برای ایرانیان خارج از کشور کار کرده ام.»

وی میراث فرهنگی را شغلی اجدادی خواند و افزود: «می توان روی این شغل تکیه کرد و بصورت خانوادگی آثار متعددی را در این حوزه به ثبت و فروش رساند.»

همچنین مرتضی گودرزی دیباج، پژوهشگر هنر با بیان اینکه در حوزه سیات گذاری، بودجه ریزی، تبلیغ و لجستیک فاقد تعریفی واحد از هنر هستیم، تاکید کرد: «عده ای معتقدند که نمی توان چنین تعریفی را ارائه کرد که شاید این نظر از یک منظر صحیح باشد.»

وی در عین حال گفت: «این ادعا که نمی توان برای هنر تعریفی ارائه داد، بدین معناست که موضوع روی زمین مانده را به حال خود رها می کنیم و بخش اعظم این مسئله به نوع آموزه هایی باز می گردد که در فضای آکادمیک رواج داشته و عمدتا غربی است.»

گودرزی اضافه کرد: «بر اساس یک ارزیابی واحد از حوزه فرهنگ و هنر، دو منظر پیش رو ماست که با زاویه ملایمی از یکدیگر فاصله می گیرند؛ یک نگاه هنر را به شرافتی حکمی مربوط می داند که به تربیت و جهان بینی هنر مند باز می گردد و نگاه دیگر هنرمند را فردی آزاد می داند.»

این مدرس دانشگاه افزود: «متاسفانه این دو نگاه در فضای آکادمیک ما به شدت با یکدیگر درگیر هستند و علی رغم گذشته ۴۰ سال از انقلاب اسلامی اما متاسفانه غلبه با تفکر دوم است!»

در بخشی دیگر از این میزگرد رادیویی عبداله عباسی، استاد سازهای سنتی با انتقاد از فرهنگ امروزیِ در عرصه هنر و هنرمندی گفت: «امروز واژه استاد به بسیاری افراد اطلاق می شود اما مشخص نیست که این بزرگان هر یک در چه مرحله ای از هنر قرار دارند؟!»

این سازنده ادوات موسیقی افزود: «هنر نیازمند ارائه و صادرات است اما متاسفانه امروز به سمت تجاری کاری حرکت کرده ایم و دیدگاه های گذشته نسبت به هنر از بین رفته و دیگاه ها رنگ و بویی مادی به خود گرفته است.»

عباسی یادآور شد: «مردم به اهالی هنر احترام بسیاری می گذارند؛ اما در بسیاری موارد عده ای [علی رغم آنچه که تظاهر و اعلام می کنند] تنها یک طبل توخالی هستند و با نگاه به عمق فکریِ چنین افرادی شاهد هستیم که در عرصه هنر هیچ کاری صورت نداده اند.»

"حجره" با اجرای امین هاشمی و تهیه کنندگی فرهاد دهنوی روانه آنتن رادیو گفت وگو شد.

منبع : رادیو گفتگو