:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

جزئیات پرداخت 70 میلیارد دلار تسهیلات از صندوق توسعه

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی جزییات پرداخت 70میلیارد دلار تسهیلات از این صندوق را تشریح کرد
کد خبر: ۹۹۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷
اقتصاد گردان - احمد دوست حسینی در گفت‌وگو با «فارس» با اشاره به سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی در بانک‌ها اظهار کرد: این منابع برای سرمایه در گردش و سرمایه‌گذاری جدید انجام می‌شود و در این راستا 6.2 میلیارد دلار سپرده‌گذاری ارزی برای پروژه تامین مالی صورت گرفته است. رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه معادل 6 میلیارد دلار یا 14هزارمیلیارد تومان سپرده‌گذاری ریالی در بانک‌ها انجام شده است، گفت: مجموع منابع ریالی که بخشی به شکل عاملیت بوده و بخشی نیز از سال 94 تاکنون به صورت سپرده‌گذاری بوده حدود 14هزارمیلیارد تومان است. این مقام مسوول با اشاره به اینکه برای پروژه‌های متعددی مسدودی صورت گرفته است، بیان کرد: این طرح‌ها به تدریج و بنا به دوره ساخت و بهره‌برداری بازپرداخت خواهند کرد.
دوست‌حسینی در مورد موجودی صندوق توسعه ملی عنوان کرد: موجودی معیار دارد و تا پایان سال 95 منابع صندوق در بانک مرکزی که تعهد نشده بالغ بر 12میلیارد دلار است همچنین مسدودی 33میلیارد دلاری نیز جزو موجودی محاسبه می‌شود.
وی افزود: بر این اساس 13.5میلیارد دلار با منابع موجود قرارداد منعقد و تعهد کردیم، بانک‌ها به طرح‌ها تسهیلات بدهند.
رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی تاکید کرد: به دلیل گردش داشتن منابع، اشکالی ندارد که بیش از موجودی قرارداد عاملیت منعقد شود چون فرآیند تصویب، دریافت مجوزها و امور اداری زمانبر است. دوست‌حسینی با بیان اینکه نباید موجودی صندوق بلااستفاده باشد، یادآور شد: صندوق منابع ذخیره ندارد و به محض اینکه پول صندوق بازگردد مجددا قرارداد با بانک‌ها منعقد می‌شود. وی خاطرنشان کرد: صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌هایی که خودگردان بوده و می‌توانند تسهیلات را بازگردانند، محدودیت ندارند. رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در مورد تضامین دریافت تسهیلات گفت: برخی طرح‌ها علاوه بر اینکه خود پروژه به تضمین گرفته می‌شود باید تضامین دیگر نیز دریافت شود که این مسوولیت برعهده بانک است. دوست‌حسینی تاکید کرد: منابع صندوق بین‌النسلی و حق‌الناس است و توجه و دقت مضاعفی می‌خواهد تا از آن صیانت شود. امروز حدود 70میلیارد دلار منابع صندوق تسهیلات داده شده باید به گونه‌یی باشد که ارزش منابع حفظ شود.
وی ادامه داد: تاکنون 11میلیارد دلار برای آب و خاک، 6 میلیارد دلار سپرده برای نفت و گاز، 6 میلیارد دلار تبدیل به ریال، 33میلیارد مسدودی طرح‌ها و 6 میلیارد دلار به سپرده‌ و سایر مباحث جزو دارایی‌های صندوق محسوب می‌شوند.