:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
مقام مسئول کارگری اعلام کرد

انگیزه‌ای برای تاسیس تعاونی نیست

دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران تشکیل ستادی متشکل از مجلس، دولت و همه دستگاه‌های درگیر اشتغال را برای اجماع و اتخاذ تصمیمات قابل اجرا در بازار کار خواستار شد.
کد خبر: ۹۹۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹
اقتصادگردان- هادی ابوی اظهار کرد: اگر این ستاد همانند ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، با همراهی و دعوت از شرکای اجتماعی و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی شکل بگیرد، در اتخاذ راهکارها و تصمیم‌گیری‌های مناسب برای حل معضل اشتغال موثر خواهد بود.

به گفته وی برخی تصمیماتی که در زمینه اشتغال گرفته می‌شود، به دلیل نبود چنین ستادی دچار مشکل شده یا عملیاتی نمی‌شود در صورتی که وجود چنین ستادی لازم است تا مذاکرات و تصمیمات در آن قابل اجرا باشد.

این مقام مسئول کارگری تاکید کرد: در حال حاضر شورای عالی اشتغال، سن ورود به بازار کار و وضعیت اقتصاد و بازار را رصد و بر اساس آن سیاستهای اشتغال را تنظیم می‌کند ولی در زمینه ایجاد شغل یا حفظ اشتغال باید دستگاه‌های دیگر هم پای کار بیایند و یک هم‌افزایی و همگرایی در تصمیمات مشترک به وجود آید.

نایب رییس اتاق تعاون خراسان رضوی در ادامه با انتقاد از تبعیض مالیاتی میان بخش خصوصی و تعاونی‌، گفت: وقتی به قوانینی که تصویب می‌شود احترام نمی‌گذاریم نباید انتظار داشته باشیم جوانان انگیزه تاسیس تعاونی و انجام فعالیتهای جمعی را داشته باشند.

وی با اشاره به عدم اجرای کامل سیاستهای کلی اصل ۴۴ و نادیده گرفته شدن مشوق‌های پیش‌بینی شده برای بخش تعاون، گفت: برابر قانون سیاستهای اصل ۴۴ برای بخش تعاون معافیتهای مالیاتی و تخفیف‌های بیمه‌ای در نظر گرفته شده است ولی تعاونی‌ها درصدی از این تخفیف‌ها برخوردار نشدند و روز به روز تبعیض میان بخش خصوصی و تعاونی در این زمینه بیشتر شد.

ابوی با بیان اینکه تعاونی‌ها سود شخصی ندارند و فعالیتهایشان عام المنفعه است، افزود: متاسفانه به دلیل ضعف اجرای قوانین، تشکیل و تاسیس تعاونی کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرد و کسانی هم که علاقمند به انجام کارهای جمعی هستند وقتی می‌بینند علیرغم پیش‌بینی قانون، شرایط راه اندازی کسب و کار تعاونی آسان نیست از آن منصرف می‌شوند.

وی متذکر شد: وقتی قوانینی که در حمایت از بخش تعاون به تصویب رسیده نادیده گرفته می‌شود یا ضعیف اجرا می‌شود نباید انتظار داشت دیدگاه عمومی به سمت تشکیل تعاونی برود.