:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
تازه‌ترین تحولات در صنعت بیمه جهان

رقابت تنگاتنگ و سقوط نرخ‌ها در بازار بیمه جهان

طی سه ماهه دوم سال 2017، نرخ‌های بیمه در جهان همچنان در حال کاهش است اما حجم کاهش‌ها نیز در ششمین دوره سه ماهه متوالی ادامه دارد و به 2.2درصد رسیده که نسبت به 5درصد سال 2015 پایین‌تر است.
کد خبر: ۹۹۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲
اقتصادگردان- گروه بانک وبیمه| احسان شمشیری|

طی سه ماهه دوم سال 2017، نرخ‌های بیمه در جهان همچنان در حال کاهش است اما حجم کاهش‌ها نیز در ششمین دوره سه ماهه متوالی ادامه دارد و به 2.2درصد رسیده که نسبت به 5درصد سال 2015 پایین‌تر است.

گزارش اخیر موسسه بین‌المللی مارش هشدار می‌دهد که نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه روند کاهش قیمت‌ها ادامه خواهد یافت و این وضعیت در برخی مناطق به ویژه اقیانوسیه و آمریکای لاتین دشوارتر خواهد شد.

بر اساس شاخص جهانی بازار بیمه (Global Insurance Market Index) که قیمت‌گذاری بیمه در دوره تمدید بیمه را بررسی می‌کند، نشان می‌دهد که نرخ‌ها در جهان و عموما در قاره اروپا به‌طور متوسط 2.3درصد در سه ماهه دوم 2017 کاهش یافته است به‌طوری که در انگلستان، نرخ‌های ترکیبی کاهش یافته و به 4.2درصد رسید که نسبت به نرخ ترکیبی در دو دوره قبل‌تر از آن تغییر محسوسی را نشان می‌دهد.

در رشته‌های بیمه‌یی، نرخ‌های بیمه اموال در جهان به‌طور متوسط ۲/۸درصد در سه ماهه دوم ۲۰۱۷ افت داشته است که با کاهش ۳/۶درصدی در سه ماهه اول قابل مقایسه است. رشته‌های مالی و مسوولیت حرفه‌یی نیز ۲/۱درصد کاهش داشته‌اند که با ۲/۶ درصد در سه ماهه قبل تفاوت محسوس دارد. اما این روند کاهنده در حوادث جهان مشهود نیست. در این رشته، متوسط ۱/۷درصد کاهش داشته که با ۶ درصد در سه ماهه اول ۲۰۱۷ قابل قیاس است.

بر اساس گزارش مارش، این کاهش به دلیل افت شدید این رشته در قیمت‌گذاری حوادث در ایالات متحده ناشی می‌شود. به‌طور کلی تمدید بیمه جهان، در سه ماهه دوم، ۲/۲درصد کاهش داشته است که با افت متوسط ۲/۳درصدی در سه ماهه اول تفاوت چشم‌گیری نداشته است. آمار مارش همچنین نشان می‌دهد که سرعت کاستی‌ها نسبت به 6 دوره سه ماهه گذشته کاهش یافته است و در برخی موارد خریداران باید بسیار هشیار باشند.

دن کلی شورا از مدیران ارشد موسسه مارش در این زمینه اظهار می‌دارد: سه ماهه دوم ۲۰۱۷، هفدهمین سه ماهه متوالی است که نرخ‌های متوسط کاهش داشته و دلیل عمده آن نیز ظرفیت متنابه و فضای رقابتی بیمه‌گری بوده است. اما ما شاهد نشانه‌هایی هستیم که نرخ‌ها ممکن است در برخی مناطق جغرافیایی و برخی محصولات بیمه‌یی به ویژه در منطقه اقیانوسیه (اموال، حوادث و رشته‌های مالی و مسوولیت حرفه‌یی) و آمریکای‌لاتین (حوادث) دشوارتر خواهد شد. با کاهش متوسط نرخ‌های ترکیبی به ۲/۳درصد در قاره اروپا و ۴/۲درصد در انگلستان خبر خوبی برای خریداران آمریکایی وجود خواهد داشت. در ایالات متحده و در سه ماهه دوم این رقم ۲/۶درصد بود که با ۱/۵درصد در دوره قبلی قابل مقایسه است. در آسیا، متوسط نرخ‌های ترکیبی به ۳/۲درصد کاهش یافت که با ۳/۱درصد در سه ماهه اول تغییر نامحسوسی داشته است. اما در آمریکای لاتین، کل نرخ‌ها تنها ۰٫۴درصد در سه ماهه دوم کاهش یافته است و این با ۲٫۳درصد در سه ماهه اول قابل مقایسه است. در اقیانوسیه متوسط نرخ‌ها ۶/۳ درصد افزایش داشته است و این افزایش پس از رشد مشابه در سه ماهه اول پس از سال ۲۰۱۳ گزارش شده است.

در قاره اروپا و در دومین سه ماهه 2017 متوسط نرخ بیمه اموال ۱/۹درصد کاهش داشته که با ۵/۳ درصد در سه ماهه اول تفاوت چشم‌گیری از خود نشان داده است. همچنین در این منطقه از جهان، نرخ‌های بیمه حوادث نیز از ۴ درصد در دوره قبل به ۳/۱ درصد در سه ماهه دوم رسید و نرخ‌های رشته‌های مالی و مسوولیت حرفه‌یی نیز از ۲/۱درصد به ۱/۹درصد کاهش یافت. بر اساس گزارش مارش، در آسیا، متوسط نرخ بیمه اموال ۲/۴درصد و نرخ‌های رشته‌های مالی و مسوولیت حرفه‌یی ۳/۴درصد کاهش یافت. این در حالی است که در این دوره، نرخ بیمه حوادث به کاهش خود با سرعت پایین ادامه داد و به ۵/۲درصد رسید. در آمریکای لاتین، تمدید بیمه تا ۶/۱درصد در سه ماهه دوم افزایش یافت و این چهارمین سه ماهه پیاپی است که این رشد در این منطقه از جهان مشاهده می‌شود. اما در عین حال، تمدید بیمه‌های اموال در این منطقه به رکود خود ادامه می‌دهد و به‌طور متوسط، به ۳/۶ درصد در سه ماهه دوم کاهش یافته که با ۵درصد در دوره قبلی قابل مقایسه است. در این دوره و در این منطقه، اموال ۷/۵درصد، مالی مسوولیت حرفه‌یی، به ۶/۷ درصد وحوادث، ۲/۷ درصد افزایش داشته‌اند. همچنین متوسط نرخ‌ها در تمام سه رشته بیمه‌یی در منطقه اقیانوسیه طی سه ماهه دوم 2017 افزایش داشته است. در این دوره و در این منطقه، نرخ‌های اموال 7درصد، مالی و مسوولیت حرفه‌یی به 6 درصد و حوادث 2.7 درصد افزایش داشته‌اند.

بر اساس گزارش اخیر مارش، نرخ‌های تمدید بیمه جهان در سه ماهه دوم 2017، حدود 2.2درصد کاهش داشته که با افت 2.3درصدی در سه ماهه اول تفاوت چشم‌گیری نداشته است. همچنین آمار مارش نشان می‌دهد که سرعت کاستی‌ها نسبت به سه ماهه گذشته کاهش یافته است.