:
كمينه:۵.۹۹°
بیشینه:۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

درخواست تاپیکو برای 5 درصد تخفیف بیشتر برای خوراک ستاره خلیج‌فارس

مدیرعامل شرکت سرمایه‌ گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با بیان این که پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۳۶ میلیون لیتر از بنزین کشور را تامین خواهد کرد، اظهار کرد: طبق بند ۱۲ و ۱۳ قانون رفع موانع تولید حق این پالایشگاه است که نسبت به پالایشگاه‌های دیگر از پنج درصد تخفیف بیشتری برخوردار شود.
کد خبر: ۹۹۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- محمد حسن پیوندی در نشست خبری که امروز برگزار شد، با تاکید بر این که تاپیکو پتانسیل بالایی دارد، گفت: با این حال تاپیکو مشکلات مختلفی دارد از جمله این که برخی از واحدهایی که با ماموریت تاپیکو تجانس ندارند در زیرمجموعه تاپیکو قرار گرفته‌اند، اما تاپیکو مزایای بزرگی دارد از جمله این که تاپیکو در بحث پتروشیمی خوراک مایع ندارد.

وی در مورد مزایای خوراک گاز، توضیح داد: قیمت خوراک مایع برخلاف خوراک گاز تحت کنترل بازارهای بین المللی است. از سوی دیگر ریسک خوراک مایع در فرآیند پتروشیمی بالاتر از ریسک خوراک گاز بوده و هزینه‌های تعمیراتی خوراک مایع نیز بیشتر است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌ گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با تاکید بر این که پتانسیل دیگر تاپیکو حضور در همه پتروشیمی‌های کشور است، اظهار کرد: بیش از ۵۵ تا ۶۰ درصد سود سالیانه تاپیکو از شرکت‌های غیرمدیریتی تاپیکو است. این باعث می‌شود که آسیب پذیری این شرکت تحت تاثیر تکانه‌های یک محصول خاص نباشد. از سوی دیگر پنج درصد خط لوله غرب در اختیار تاپیکو قرار دارد.

پیوندی با بیان این که ۸.۵ درصد از هلدینگ خلیج فارس در اختیار تاپیکو است، ادامه داد: افزایش سرمایه ۳۸۰۰ میلیارد تومانی تاپیکو در مجمع صاحبان سهام با اکثریت آرا به تصویب رسید.

وی با اشاره به بدهی تاپیکو به سازمان خصوصی سازی، گفت: در راستای تلاش‌هایی که در مجموعه تاپیکو، شستا، سازمان تامین اجتماعی و وزارت رفاه صورت گرفت، این بدهی با بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی تهاتر شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌ گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) در ادامه با تاکید بر این که تاپیکو نیازمند اصلاح ساختار بود، بیان کرد: در این راستا اصلاح ساختار سازمانی در بالای سازمان تاپیکو ایجاد شد و معاونت برنامه ریزی، معاونت نظارت بر امور شرکت‌ها، معاونت منابع مالی و تامین منابع و معاونت نظارت بر پروژه‌ها راه‌ اندازی شد.

پیوندی از انتقال ساختمان تاپیکو طی دو الی سه ماه آینده خبر داد و افزود: برنامه دیگر تاپیکو برای اصلاح ساختار جذب ۳۰ تا ۳۵ نقطه از دانشگاه‌های کشور برای آموزش و تربیت یک مدیر ثابت برای تاپیکو است.

وی در ادامه با بیان این که پروژه‌های تاپیکو طی سال‌های ۱۳۹۶، ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ وضعیت خوبی خواهد داشت به پروژه‌ ستاره خلیج فارس اشاره کرد و گفت: پروژه خلیج فارس بزرگ ترین پروژه تاپیکو محسوب می‌شود، زیرا ۴۹ درصد این پروژه متعلق به تاپیکو است. ستاره خلیج فارس میعانات گازی ۹ فاز پارس جنوبی را مصرف خواهد کرد و مشتری دائم پارس جنوبی می‌شود. از سوی دیگر با توجه به این که متوسط مصرف بنزین کشور ۷۰ میلیون لیتر اعلام شده ستاره خلیج فارس با تولید ۳۶ میلیون بنزین یورو ۴ نیمی از بنزین کشور را تامین خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌ گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، تاکید کرد: بنابراین حق این پالایشگاه است که طبق بند ۱۲ و ۱۳ قانون رفع موانع تولید نسبت به پالایشگاه‌های دیگر از پنج درصد تخفیف خوراک بیشتری بهره‌مند شود.

پیوندی با بیان این که پروژه سیراف مانند ستاره خلیج فارس یک پروژه ملی نیست، اظهار کرد: سیراف بنزین تولید نمی‌کند البته برای تامین مالی ستاره خلیج فارس ممکن است از صندوق توسعه ملی هم کمک بخواهیم.

وی در مورد حضور تاپیکو در پالایشگاه آناهیتا، بیان کرد: ما اصرار نداریم از پالایشگاه آناهیتا خارج شویم، اما چنانچه بخش خصوصی قدرت خرید سهم ما از پالایشگاه آناهیتا را داشته باشد ما سهم خود را خواهیم فروخت.

مذاکره با یک شرکت انگلیسی برای تولید بنزین یورو ۵ در سیراف

مدیرعامل شرکت سرمایه‌ گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) از مذاکره با یک شرکت انگلیسی به نام UOP  برای تولید بنزین یورو ۵ در پالایشگاه سیراف خبر داد و گفت: یک واحد از هشت واحد پالایشگاه سیراف متعلق به تاپیکو است. من به تبدیل کاندنسیت به نفتا قانع نیستم و در حال مطالعه تبدیل نفتا به پلی‌الفین هستم. همچنین در حال مذاکره با یک شرکت انگلیسی به نام UOP برای تولید بنزین یورو ۵ از پالایشگاه سیراف هستیم.

پیوندی با اشاره به پروژه پالایشگاه مرجان، گفت: تاپیکو در افزایش سرمایه پروژه مرجان شرکت کرده و سرمایه این پروژه از ۴۶۰ میلیارد تومان به ۸۶۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی با تاکید بر این که سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ بهترین سال برای صادرات متانول است، افزود: ۳۳ درصد پروژه مرجان متعلق به تاپیکو است که تا پایان سال ۵۰۰ هزار تن از این پروژه به محصولات تاپیکو اضافه می‌شود. همچنین پتروالفین فناوران GTPP است و من GTPP را کنار دریا قبول دارم به همین دلیل فاز دوم پروژه پتروالفین فناوران زودتر از فاز اول انجام می‌شود، زیرا سال آینده به ۱.۵ میلیون تن متانول دسترسی داریم.