:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

قدمت نساجی در ایران حدود چهار هزار سال قبل از میلاد است

نخ ابریشم به عنوان مواد اولیه طبیعی حیوانی در ایران استفاده می شود و عمده مصرف آن در فرش دستباف است که زبانزد تمام دنیا هم است.
کد خبر: ۹۹۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴
اقتصادگردان_ محمد کاظم عمید کارشناس نساجی و دبیر کارگروه صنعت نساجی و پوشاک امیرکبیرگفت: در صنعت نساجی مواد اولیه دو دسته هستند؛ یک دسته مواد اولیه طبیعی است که خود اینها به سه بخش نباتی یا گیاهی، حیوانی و معدنی تقسیم می شوند. در بخش نباتی، پنبه، در قسمت حیوانی پشم و ابریشم و در قسمت معدنی "پنبه آزبست" مورد استفاده قرار می گیرد. 
وی با اشاره به اینکه دسته دوم مواد اولیه نساجی، مصنوعی هستند، اظهار داشت: در این بخش الیاف پلی استر مورد استفاده قرار می گیرد که مشابه پنبه است و همچنین الیاف اکریلیک ، نایلون و پلی پروپیلن نیز استفاده می شود.
دبیر کارگروه صنعت نساجی و پوشاک امیر کبیر درباره تاریخچه نساجی ایران ابراز داشت: بر اساس شواهد تاریخی قدمت نساجی در ایران حدود چهار هزار سال قبل از میلاد است. همچنین فرش های ابریشمی در کاشان موجود است که متعلق به 400 سال پیش است اما ورود ابریشم به ایران متعلق به هزار و 800 سال پیش و در زمان ساسانیان است که در صنعت نساجی مورد استفاده قرار می گرفت.
سید رضا جواهری فعال صنعت ابریشم نیز در ادامه با اشاره به اینکه نخستین کارخانه ابریشم که به صورت صنعتی فعالیت می کرد، در زمان ناصرالدین شاه قاجار و در شهر رشت احداث شد، گفت: نخستین کارخانه ای هم که با استفاده از وسایل صنعتی مدرن در ایران احداث شد، در سال 1358 در شهرستان صومعه سرا بود. در آن زمان، آن کارخانه با توجه به خرید ماشین آلات از ژاپن، مدرن ترین کارخانه ابریشم کشی دنیا بود. 
وی ادامه داد: هم زمان در مشهد نیز کارخانه دیگری افتتاح شد و چند سال بعد در رشت نیز کارخانه دیگری در این زمینه راه اندازی شد. البته کارخانه مشهد را بخش خصوصی اداره می کرد اما دو کارخانه دیگر دولتی بودند. 
این فعال صنعت ابریشم درباره فعالیت خود در صنعت ابریشم توضیح داد و اظهار کرد: در سال 1373 با خرید ماشین آلات از کره جنوبی کارخانه ای را راه اندازی و کار خود را با ظرفیت اولیه 50 تن در سال شروع کردیم که در سال 80 ظرفیت تولید را به 350 تن در سال افزایش دادیم.
وی درباره نوغانداری و ویژگی های آن اظهار داشت: صنعت ابریشم و نوغانداری یک کار کم هزینه و زودبازده است که سرمایه زیادی هم نمی خواهد به طوری که حتی روستائیان نیز می توانند در کنار دیگر فعالیت هایشان به این حرفه بپردازند. بنابراین لازم است مسئولین توجه بیشتری به این حرفه داشته باشند تا زمینه فعالیت گسترده آن فراهم شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما