:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
رئیس اداره فرش دستباف سازمان صنعت معدن و تجارت یزد:

ثبت جهانی یزد؛ فرصتی برای معرفی فرش دستباف به جهانیان

رئیس اداره فرش دستباف سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد گفت: فرش دستباف فعالیتی است که از صفر تا 100 تولید آن از جمله رنگ، پشم، طرح و نقش ، دار، ابزار و ... در کشور انجام می‌گیرد.
کد خبر: ۹۹۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳
اقتصادگردان_  رئیس اداره فرش دستباف سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد با بیان اینکه فرش دستباف نمونه بارزی از فعالیت اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: با توجه به فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی، فرش دستباف می‌تواند به‌عنوان هنر صنعتی منطبق بر اصول اقتصاد مقاومتی مطرح باشد.

محمدمهدی نبی‌زاده بافندگان فرش دستباف را افرادی که با هنرمندی خود سرود عشق و محبت و زیبایی را بر تاروپود قالی گره زده و از این میراث کهن پیشینیان پاسداری می‌کنند توصیف کرد و گفت: فرش دستباف فعالیتی است که از صفر تا 100 تولید آن از جمله رنگ، پشم، طرح و نقش ، دار، ابزار و ... در کشور انجام می‌گیرد.

نبی‌زاده با اشاره بر ثبت جهانی شهر یزد و تبریک به ایرانیان خاطر نشان کرد: ازآنجاکه در سال گذشته و ماقبل آن فرش دستباف یزد و فرش دستباف اردکان ثبت جهانی شده است، این فرصت مغتنمی برای مسئولان استان است که در مسیر حرکت یزد جهانی، با حمایت و شناساندن فرش دستباف یزد به جهان نگاهی ویژه به این هنر صنعت داشته باشند.

وی با اعلام آمادگی از سوی سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد و به دنبال آن اداره فرش دستباف درزمینهٔ استفاده از پتانسیل‌های موجود برای رونق هرچه بیشتر بازار فرش دستباف یزد تصریح کرد: علاوه بر لزوم توجه ویژه مسئولان، دست‌اندرکاران فرش دستباف استان نیز از طراح و رنگرز تا ناظر فنی، تولیدکننده، فروشنده و صادرکننده نیز می‌بایست با تلاش بیشتر خود و ارتقای جایگاه این هنر صنعت و استفاده از پتانسیل جهانی شدن یزد در مسیر توسعه صادرات و جذب توریسم و سرمایه‌های خارجی بکوشند.

نبی‌زاده برنامه‌ریزی و فعالیت‌های انجام‌شده سازمان صمت و مرکز ملی فرش ایران در رونق بیش‌ازپیش فرش دستباف یزد را مؤثر دانست و ادامه داد: فرش دستباف یزد مسیر رو به رشدی را در کیفیت، کمیت و تنوع طرح و رنگ طی می‌کند؛ تا حدی که اکنون شاهد تولیدات بسیار خوبی از رجشمارهای 25 تا 40 و بعضاً تا 60 رج و انواع تابلو فرش‌ها در استان هستیم.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان یزدی ضرورت تغییر و نوآوری در طرح، نقش و رنگ در فرش دستباف را احساس کرده و آن را لازمه بازاریابی و جذب مشتری می‌دانند، اذعان کرد: در حال حاضر با توجه به رکود حاکم بر بازار عمده مشکلات بافندگان، تولیدکنندگان و تجار فرش استان یزد نداشتن نقدینگی است و در این راستا متقاضی تسهیلات کم‌بهره و مدت‌دار هستند.

نبی زاده با بیان اینکه فرش دستباف یزد اکنون در زمره فرش 10 استان برتر کشور است، گفت: بازار فروش فرش دستباف یزد عمدتاً استان‌های اصفهان، فارس، تهران، مرکزی و... است. همچنین قبل از تحریم‌ها به کشورهای آمریکا، آلمان، کشورهای عربی و حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شده است.

وی با اشاره به وجود 47 کارگاه تولید فرش دستباف، 41 واحد تولید غیرمتمرکز در کنار فعالیت 10 شرکت تعاونی فرش دستباف روستایی و تعدادی اتحادیه صنفی در استان یزد خاطر نشان کرد: استان یزد حدود 40 هزار بافنده دارد که سالانه بیش از 200هزار مترمربع انواع فرش دستباف را در استان تولید می‌کنند.

نبی زاده با اشاره به پر شدن سقف اعتبارات سازمان تأمین اجتماعی و عدم پذیرش متقاضیان جدید بیمه قالیبافی اظهار کرد: بافندگان فرش دستباف تقاضای شروع و برقراری بیمه یاد شده را دارند؛ البته حرف مرتبط با فرش دستباف نیز مترصد تأمین اعتبار و برقراری بیمه تأمین اجتماعی هستند.

وی از مسئولان استان تقاضا کرد: درزمینۀ تأمین تسهیلات از منابع استانی، پیگیری بیمه قالیبافان، توجه ویژه در مسائل گردشگری و میراث فرهنگی، تبلیغات، اطلاع‌رسانی و همچنین بعد علمی و دانشگاهی به این هنر صنعت کمک کنند.

رئیس اداره فرش دستباف سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد خاطر نشان کرد: این اداره آمادگی پذیرش راهنمایی، پیشنهاد و انتقاد سازنده در مسیر اعتلای فرش دستباف استان یزد را دارد.

منبع: بسیج نیوز