:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۳.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد:

اختصاص 160 میلیارد ریال تسهیلات برای مشاغل خانگی استان یزد

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد از ابلاغ 160 میلیارد ریال سهمیه تسهیلات قرض الحسنه جهت توسعه مشاغل خانگی در استان برای سال جاری خبر داد. اختصاص 160 میلیارد ریال تسهیلات برای مشاغل خانگی استان یزد
کد خبر: ۹۹۴۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳
اقتصادگردان_ «فریبا آیت اللهی» در این رابطه افزود: دارندگان مجوز فعالیت مشاغل خانگی در صورت نیاز به وام با اعلام دستگاه‌های اجرایی ذیربط از سوی این اداره کل به یکی از بانک‌های عامل دارای سهمیه معرفی می‌شوند .
وی افزود: متقاضیان طرح‌های مستقل مشاغل خانگی تا سقف 50 میلیون ریال و طرح‌های پشتیبان مشاغل خانگی به ازای 15 نفر تحت پوشش تا سقف 750 میلیون ریال می‌توانند تسهیلات قرض الحسنه دریافت کنند .
آیت اللهی با اشاره به این که در حال حاضر مجوز فعالیت مشاغل خانگی برای متقاضیان در قالب 305 رشته صادر شده است، گفت: این رشته‌ها در زمینه فعالیت‌های صنایع دستی، فرش دستباف، تولیدی (صنعت و خدمات)، تجارت الکترونیک، امور تولیدات دامی، شیلات، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، عشایری، امور تولیدات گیاهی، فعالیت های فرهنگی و هنری به صورت مستقل و پشتیبان است.
وی همچنین به رشد منابع قرض الحسنه در سال جاری اشاره و بیان کرد: سهمیه تخصیصی بابت تسهیلات قرض الحسنه ساماندهی شده و حمایت از مشاغل خانگی از سقف کلی یکهزار میلیارد ریال در سال گذشته به مبلغ هشت هزار میلیارد ریال در سال 96 افزایش یافته است .
این مسئول با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار، افزود: بر همین اساس سقف فردی تسهیلات در سال جاری از مبلغ 50 میلیون ریال به مبلغ 200 میلیون ریال افزایش یافته است .
وی در مورد افزودن مشاغل جدیدی به فهرست مشاغل خانگی نیز افزود: در صورتی که شغل مورد تقاضا در فهرست مشاغل خانگی نباشد، با تایید دستگاه اجرایی مربوطه به مشاغل خانگی اضافه خواهد شد .
مدیرکل کارآفرینی استان با بیان این که واحدهای تولیدی می‌توانند بخش‌هایی از فعالیت خود را به مشاغل خانگی انتقال دهند، اظهار کرد: بر همین اساس نیز در قالب طرح‌های مشاغل خانگی پشتیبان می‌توان مواد اولیه را به افراد تحت پوشش در منازل تحویل داد و محصول را از آن‌ها باز پس گرفت.
وی یادآور شد: بر حسب نیاز متقاضیان دوره‌های آموزشی توسط دستگاه‌های اجرایی مربوطه یا مراکز فنی و حرفه‌ای نیز برگزار می‌شود .
وی در مورد جنسیت افراد متقاضی مشاغل خانگی نیز تصریح کرد: در این حوزه تفکیک جنسیتی خاصی وجود ندارد ولی در برخی رشته‌ها چون دوخت لباس و تابلو فرش بیشتر بانوان فعالیت دارند و در برخی زمینه‌ها مانند پرورش قارچ و تعمیرکار تلفن همراه بیشتر متقاضیان را مردان تشکیل می‌دهند .
آیت اللهی در رابطه با روند نظارت بر فعالیت‌های این حوزه خاطرنشان کرد: نظارت بر کلیه طرح‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی مربوطه صورت می‌گیرد، ضمن این که نظارت استانی هم توسط تیمی متشکل از نمایندگان دستگاه اجرایی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استانداری انجام می‌شود .

منبع: ایسنا