:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
قائم مقام سازمان امور عشایری ایران:

40 درصد فرش صادراتی ایران را عشایر می‌بافند

قائم مقام سازمان امور عشایری ایران ‌گفت: 40 درصد فرش صادراتی ایران را عشایر می‌بافند.
کد خبر: ۹۹۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۰
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- شاهپور علایی مقدم در حاشیه برگزاری همایش روز جهانی بُز که در موسسه علوم دامی ‌کشور برگزار شد، اظهار کرد: عشایر جامعه مولدی هستند که نقش بسزایی در تولید گوشت و لبنیات ‌کشور ایفا می‌کنند. زندگی عشایر بر مبنای دام، مرتع و کوچ استوار است و از هزاران سال‌گذشته تا کنون ادامه داشته است.

علایی مقدم با اشاره به مراتع در اختیار عشایر کشور افزود: در حال حاضر 84 میلیون هکتار مرتع درکشور وجود دارد که 34 میلیون هکتار آن در اختیار عشایری است ‌که 18 درصد جمعیت کشور را تشکیل داده‌اند. عشایر نماد واقعی در زمینه بهره‌وری در تولید هستند؛ به طوری 25 درصد گوشت مورد نیاز کشور از طریق آنان تامین می‌شود.

وی توضیح داد: در حال حاضر بیش از یک میلیون و 200 نفر عشایر در کشور زندگی می‌کنند که هر کدام از آنها گوشت 16 نفر را تامین می‌کند.

این مسئول با اشاره به جایگاه عشایر در کشور اظهار کرد:‌ عشایر نمادی از اقتصاد مقاومتی هستند که‌ کمترین توقع و بیشتر کارایی را دارند.

علایی مقدم همچنین به برنامه‌های حمایتی امسال اشاره‌ کرد و افزود:‌ اختصاص هزار میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره در هفت برنامه اساسی به عشایر را ازجمله برنامه‌های در دستور کار دولت در سال جاری است.


وی در پایان با بیان این‌که در تلاش جهت افزایش درآمد عشایر هستیم، گفت: میانگین درآمد ماهیانه عشایر یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است‌که درصدد هستیم در طول برنامه ششم این رقم را به بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برسانیم.