:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
منصور بیطرف

ماموریت خطیر آقای رییس‌جمهور

بنا بر گزارش‌ها امروز قرار است ریاست‌جمهوری برای شرکت در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کند. بنا بر قراین و شواهد سفر این دوره آقای روحانی بسیار سخت‌تر از دوره‌های قبل خواهد بود.
کد خبر: ۹۹۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۱
اقتصاد گردان -  بنا بر گزارش‌ها امروز قرار است ریاست‌جمهوری برای شرکت در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کند. بنا بر قراین و شواهد سفر این دوره آقای روحانی بسیار سخت‌تر از دوره‌های قبل خواهد بود. او در نخستین سفر خود ماموریتی داشت و آن شروع مذاکرات سازنده میان ایران و کشورهای غربی به‌ویژه 4 کشور فرانسه، ‌بریتانیا، ‌امریکا و آلمان بود. حتی در آن سفر شاهد بودیم که نخستین مکالمه تلفنی میان روحانی و اوباما برقرار شد که درواقع می‌توان آن را نقطه‌عطفی در تاریخ رابطه ایران و امریکا دانست.
از آن تاریخ تاکنون روحانی 4 سفر به نیویورک کرده است. دستاورد این سفرها عملا خود را در برجام و ذوب شدن یخ روابط ایران و کشورهای خارجی نشان داد. این نمودها عملا در ائتلاف‌های منطقه‌یی علیه تروریسم داعش بروز یافته است. هر چند که در این میان برخی کشورهای موذی منطقه هستند که از فردای برجام چون خود را در تضعیف روابط ایران با غرب شکست خورده می‌دیدند سعی در آتش به‌هم زدن روابط دیگر کشورها را با ایران داشتند اما تعامل و تساهل مقامات ایران بر آتش این فتنه آب سرد ریخت.
سفر این دفعه روحانی اما با سفرهای گذشته فرق اساسی دارد. اگر دفعه پیش روحانی با اوباما مواجه بود -اوبامایی که به هر حال او و دولتش پای برجام ایستاده بودند- این‌بار با ترامپ مواجه است -ترامپی که از همان ابتدا معتقد بود که باید برجام را پاره کرد اما جواب دندان‌شکن ایران که اگر آن را پاره کنید ما آن را آتش خواهیم زد او را به عقب‌نشینی وادار کرد- شخصیتی که حتی نخبگان و مقامات فعلی و سابق ایالات‌متحده به طریقی انزجار خود را از او نشان می‌دهند. او به انحا مختلف سعی در کارشکنی در برجام و روابط ایران با دیگر کشورها دارد به‌طوری که بنا بر گزارش‌های غیررسمی برخورد کشورهای عربی به سردستگی عربستان‌سعودی با قطر بر سر مساله ایران تا حد زیادی زیر سر دولت ترامپ است.
بنا بر این نیویورک فرصتی برای روحانی است که در مجمع سازمان ملل و در حضور سایر روسای دولت‌ها و در زمانی که در حاشیه این اجلاس موضوع برجام میان کشورهای 1+5 در جریان است، ‌نقش مثبت ایران را برای صلح جهانی تبیین کند. فرصتی است که با حضور بان کی مون رییس سازمان انرژی اتمی  می‌توان به نقش صلح‌آمیز برنامه‌های هسته‌یی ایران تاکید کرد.
هر چند که در سال گذشته موضوع تروریسم داعش در جهان هم مطرح بود اما این‌بار وضعیت این گروه با پارسال و 2 سال پیش فرق دارد. امسال پایگاه‌های این گروه با حمایت ایران و ائتلافی که در این زمینه شکل گرفته بود یکی پس از دیگری نابود شده است. موصل و تلعفر در عراق و دیرالزور در سوریه که جزو پایگاه‌های اصلی این گروه بود از دست داعش آزاد شدند، لذا این اتفاقات مهم که منطقه را به سمت آرامش سوق داده است از برگ‌های برنده ایران است که نشان می‌دهد حکومت ایران تا چه اندازه هم تمایل به آرامش در منطقه دارد و هم آنکه بازیگر مهمی در این منطقه است.
درواقع این دو موضوع -توفیق برجام و شکست داعش در منطقه- برگ‌های برنده ایران در دستان روحانی است که با آن می‌تواند اجماعی را حول موفقیت ایران شکل دهد. سفر این‌باره روحانی به نیویورک از نگاه کارشناسان سفر بسیار مهمی است. سفری که در آن روحانی باید نه‌تنها از مقام ریاست دولت بلکه از یک موضع حقوقدان به حقانیت ایران در برجام و صلح منطقه‌یی تاکید موکد کند.