:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
قرارداد 10 میلیارد دلاری چین و ایران امضا شد

تامین مالی و فاینانس بانک های پارسیان، صنعت و معدن، پاسارگاد، رفاه کارگران و توسعه صادرات از سیتیک گروپ چین

روز پنج شنبه 23 شهریور 96 موافقتنامه قرارداد 10 میلیارد دلاری خط اعتباری 'سیتیک گروپ' چین با 5 بانک ایرانی شامل بانک های پارسیان، پاسارگاد، صنعت و معدن، توسعه صادرات و رفاه کارگران در مرکز 'سیتیک گروپ' چین در پکن امضا شد.
کد خبر: ۹۹۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
اقتصاد گردان - در این مراسم، که با حضور ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، علی اصغر خاجی سفیر ایران در پکن، محمد خزاعی رئیس سازمان سرمایه گذاری، مدیران 'سیتیک گروپ' ، و مدیران بانک های ایرانی از جمله کورش پرویزیان  مدیرعامل بانک پارسیان برگزار شد، طرفین امضای قرارداد 10 میلیارد دلاری چین با ایران را بیانگر یک عزم جدی برای ادامه همکاری های دو کشور ارزیابی کردند. 



'سیتیک گروپ' در بین 500 شرکت مالی  بزرگ دنیا در ردیف 51 جهان قرار گرفته و بانک ساخت و ساز چین، بانک سیتیک، گروه بیدو، شرکت چاینا فیلم و شرکت پست اکسپرس چین از جمله زیر مجموعه های 'سیتیک گروپ' هستند.
رئیس کل بانک مرکزی در این مراسم تاکید کرد: روابط ایران و چین نه تنها یک رابطه تاریخی و با سابقه طولانی است بلکه اکنون یک رابطه استراتژیک بوده و این قرارداد نیز می تواند سبب تقویت رابطه دو کشور شود.
«ولی الله سیف»  افزود: یکی از فعالیت هایی که می تواند روابط دو کشور را مستکحم کند روابط اقتصادی و تجاری است بر اساس روابط اقتصادی و تجاری، مردم نیز با همدیگر ارتباط برقرار می کنند و این ملت ها هستند که به همدیکر نزدیک می شوند.
به گفته وی، یکی از پیش نیازهای توسعه روابط انسانی و اقتصادی دو کشور، توسعه روابط بانکی است بانک ها می توانند در روابط تجاری اطمینان و امنیت ایجاد کنند و ریسک معاملات را کاهش دهند و هزینه ها را به حداقل برسانند.
سیف افزود: یکی از اقداماتی که باید دو طرف انجام دهند این است که بانک ها به همدیگر نزدیک شوند و روابط کارگزاری دامنه دار و وسیعی ایجاد کنند.
رئیس کل بانک مرکزی پیشنهاد داد علاوه بر 5 بانک ایرانی که امروز با 'سیتیک گروپ' قرارداد بستند سایر بانک های ایرانی هم بتوانند قرار داد امضا کنند.
سیف افزود: بانک مرکزی در موافقت و انجام این قرارداد انعطاف های زیادی از خود نشان داد که این اقدام به دلیل سوابق فعالیت های'سیتیک' در ایران و تسریع در اهداف مورد نظر شکل گرفت.
مقام ارشد بانک مرکزی کشورمان توضیح داد: 'کونلن' هم یکی از شرکای تجاری و با سابقه ایران است که در دوران تحریم همکاری مناسبی با ایران داشت و در شرایط حاضر ضمن قدردانی از این بانک نظر ما این است که سایر بانک های چینی هم بتوانند با ایران همکاری کنند.
سیف پیشنهاد داد که طرف چینی تمهیداتی فراهم کند که زمینه ساز ورود سایر بانک های ایران به این کشور و اخذ قرارداد فاینانس شوند.
وی گفت: امکانات متنوعی در گروه سیتیک وجود دارد که می تواند زمینه بسط روابط دو کشور باشد و زمینه افزایش ارتباطات را فراهم کند.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری ایران نیز با تشریح جزئیات قرارداد ده میلیارد دلاری ایران و چین در حوزه بانکی گفت: خط اعتباری به ۵ بانک ایرانی اختصاص می یابد. 
محمد خزاعی تصریح کرد: امضای موافقتنامه قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری خط اعتباری 'سیتیک گروپ' چین با ۵ بانک ایرانی، نخستین قرارداد بزرگ ایران با چین پس از برجام است. بر این اساس، با امضای این قرارداد ما با سرعت قادر خواهیم بود مراحل اجرایی آن را در ایران و چین نهایی کنیم.
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری ایران افزود: همکاری ایران با 'سیتیک گروپ' به سه دسته تقسیم شده است که  یکی از محورهای همکاری ما با این موسسه مالی بزرگ، بحث فایناس و تامین مالی پروژه هاست که توسط طرفین امضا می شود.

وی تصریح کرد: سیتیک از گروه های بزرگ اقتصادی جهان است و استفاده از توانمندی شرکت های سیتیک برای اجرای طرح های های بزرگ کشورمان بر اساس توافق دوجانبه از دیگر همکاری های ایران با این گروه است. همکاری سوم ایران با سیتیک در بحث خدمات مالی گروه های سیتیک در ایران است و امضای این قراداد سبب افزایش همکاری گروه های اقتصادی مالی ایران و چین خواهد شد.با توجه به حضور ستیک در سطح بین الملل این گروه می تواند به عنوان دروازه ورود ایران به جهان عمل کند.