:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
پیش‌بینی یک کارشناس از نشست بعدی اوپک

پایبندی به حفظ سهمیه قبلی

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به جلسه بعدی اوپک اظهار کرد: با اینکه تصمیم اوپک مبنی بر کاهش تولید نفت اثر مطلوب و مورد انتظار را نداشته است، اما احتمالا این سازمان در بیانیه پایانی نشست آتی خود بر لزوم پایبندی اعضا به توافقات صورت گرفته تأکید کند.
کد خبر: ۹۹۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- عبدالله یونس‌آرا با بیان اینکه برآوردها حاکی از آن است که سیاست کاهش تولید اثر مطلوب و مورد انتظار تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک را برآورده نکرده است، اظهار کرد: با این وجود اوپک ابزار دیگری برای کنترل تحولات بازار در اختیار ندارد و به نظر می‌رسد تولیدکنندگان بزرگ غیرعضو نیز در این مورد با اوپک هم نظر هستند.

وی با بیان این‌که رایزنی‌های عربستان سعودی برای تمدید توافق کاهش تولید در نشست آتی اوپک از سوی روسیه نیز مورد حمایت قرار گرفته است گفت: اکثر اعضای اوپک با ماهیت تداوم کاهش تولید موافق هستند. هر چند میزان پایبندی، خواسته یا ناخواسته به سهمیه‌های مقرر شده متغیر بوده است.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه عربستان از جمله کشورهایی است که پایبندی عملی خود را به کاهش تولید در ماه‌های اخیر نشان داده است، افزود: اوضاع کشورهای لیبی و نیجریه بسیار متغیر است و برخی اوقات به دلیل ناآرامی‌های داخلی در این کشورها، به کاهش‌های مورد توافق حتی به سطوح قبلی خود نرسیده‌اند، بنابراین به نظر می‌رسد توافق قبلی درباره لیبی و نیجریه تمدید شود.

یونس آرا در ادامه با بیان اینکه عراق و برخی از دیگر تولیدکنندگان با درجات مختلف از توافقات صورت گرفته تخطی کرده‌اند، گفت: در واکنش به این شرایط احتمالا اوپک در بیانیه پایانی نشست آتی خود بر لزوم پایبندی اعضا به توافقات صورت گرفته بسنده خواهد کرد، اما سوال اصلی این است که حتی در صورت تمدید توافق کاهش تولید و پایبندی عملی اعضای سازمان و تولیدکنندگان غیرعضو سازمان، تحولات بازار به چه میزان در جهت خواسته‌های تولیدکنندگان نفت حرکت خواهد کرد.

وی تأکید کرد: با توجه به تحولات ساختاری در بازارهای جهانی نفت به نظر می‌رسد حساسیت بازار به تصمیمات اوپک و جهت‌گیری‌های آن باید مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، نشست بعدی کشورهای عضو اوپک و غیراوپک برای ۲۳ سپتامبر (۳۱ مهر) تعیین شده که منتظر تایید وزیران نفت این سازمان است.