:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
معاون وزیر کار مطرح کرد

اشتغال به یک ابرچالش تبدیل شده است، وجود ٩٧ هزار تعاونی فعال در ایران

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وجود ٩٧ هزار تعاونی فعال در ایران گفت: ۵۱ تعاونی توسعه عمران شهرستان در ایران ثبت شده است.
کد خبر: ۹۹۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- کلانتری در کارگروه اشتغال استان همدان به میزبانی شهرستان تویسرکان از پایین بودن نرخ بیکاری استان نسبت به میانگین کشوری به عنوان یک شاخص خبر داد و مساله اصلی کشور را اشتغال عنوان کرد و افزود: هیچ شکی نیست که اشتغال به یک مساله ملی و به یک ابر چالش تبدیل شده است.

وی با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: یکی از راهکارهای اقتصاد مقاومتی مردمی کردن اقتصاد است که باید اشتغال را به کمک مردم حل کنیم.

کلانتری پیوند بین ادارات و تعامل‌ مردمی برای یافت راهکار به منظور اشتغالزایی را مهم دانست و افزود: اگر همه تعامل و همراهی کنند راهکارهای خوبی برای رفع معضل بیکاری پیدا می‌شود.

وی تصریح کرد: همه بخش‌های اجرایی، تولیدی، کشاورزی و صنعتی باید برای ایجاد اشتغال وارد شوند و در راستای حل معضل بیکاری تلاش کنند.

وی توسعه تعاونی‌ها را یکی از روشهای رفع مشکل اشتغال دانست و افزود: تعاونی ها می توانند در سازماندهی ظرفیت های کوچک و ایجاد واحدهای بزرگ موثر واقع شود.

کلانتری با بیان اینکه در دنیا و ایران ثابت شده که در اکثر سرمایه گذاریها بخش خصوصی نیاز به ۷۰ درصد منابع بانکی دارند، تصریح کرد: در تعاونی‌ها هم افزایی، افزایش قدرت رقابت پذیری و افزایش صادرات را داریم. تعاونی‌ها کارایی بالاتری دارند و با هم افزایی می توانند با ارائه خدمات با کیفیت بالا و حضور در نمایشگاه بین المللی سود بیشتری را به دست آورده و به اعضای خود بدهند.

وی با اشاره به وجود ۱۲ تعاونی در یکی از روستاهای کشور و در نظر گرفتن ظرفیت‌های بالای روستایی عنوان کرد: یکی از تعاونی‌هایی که می تواند در تویسرکان موفق عمل کند ایجاد تعاونی تامین نیاز برای تولیدکنندگان است. البته تعاونی گردوکاران هم می‌تواند در صورتی که همه باغداران گردوی استان را پوشش دهد بیشتر موفق باشد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه باید تعاونی مبل و منبت و فرش را تقویت کنیم، گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود، قابلیت ایجاد تعاون در تویسرکان بالاست.

وی با اشاره به تصویب طرح تعاونی توسعه عمران شهرستان، گفت: تا کنون ۵۱ تعاونی توسعه عمران شهرستان در ایران ثبت شده و در استان همدان هم پیگیر این مهم هستیم.

کلانتری با تأکید بر اینکه این تعاونی باید با جذب اعضای شایسته تشکیل شود، افزود: در این تعاونی ها ظرفیت های هر شهرستان در نظر گرفته می شود.

وی با اشاره به طرح روستا تعاون، عنوان کرد: در این طرح ایجاد اشتغال برای ۶۵ هزار نفر هدفگذاری شده است.

کلانتری توجه به ظرفیت ها و شرایط آب و هوایی و اقلیم را در اجرای این طرح حائز اهمیت خواند و افزود: گروه تسهیل گر برای این طرح آموزش دیدند و سالانه ۵۰۰۰ روستا که ظرفیت توسعه دارند شناسایی می شوند.

وی با تأکید بر اینکه این طرح از مهرماه عملیاتی می شود اظهار کرد: بانک توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و پست بانک در این طرح ما را همراهی خواهند کرد و نرخ تسهیلات شش درصدی در اختیار متقاضیان می گذارند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه قانون تعاون مغفول مانده است گفت: بیش از  ۱۱۰ گرایش تعاون و ۹۷ هزار تعاونی فعال در ایران داریم.

وی ایجاد تعاونی‌های بزرگ و توسعه صادرات را از اهداف و برنامه‌های سازمان اعلام کرد و یادآور شد: نیاز است تولید تعاونی‌ها صادرات محور باشد.