:
كمينه:۲۰.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
اونس 1334 دلار،

افزايش نرخ ارز و طلا چهارشنبه 22 شهريور 96

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید چهارشنبه در بازار تهران با ۸۰۰ تومان رشد یک میلیون و ۲۷۳ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته شد.هر دلار آمریکا با افزایش ۱۴ تومانی 3922 تومانهر یورو با رشد ۵ تومانی نسبت به روز گذشته، ۴ هزار ۷۷۰ تومان و قیمت هر پوند انگلیس نیز با ۸۰ تومان رشد، ۵ هزار و ۲۲۳ تومان اعلام شد
کد خبر: ۹۹۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹
اقتصاد گردان -  روز چهارشنبه 22 شهريور 96،‌ نرخ رسمی 9 ارز کاهش و 27 ارز افزایش یافته و بهای 3 ارز هم تغییری نداشت. براين اساس، دلار با 27 ریال افزایش 3342 تومان، پوند با 469 ریال افزایش 4447.7 تومان و یورو با 106 ریال رشد 4004.6 تومان ارزش‌گذاری شد.


در بازار آزاد ارز نيز صرافی‌ها هر دلار آمریکا را با افزایش ۱۴ تومانی ۳ هزار و ۹۲۲ تومان ارزش‌گذاری کردند؛ هر یورو با رشد ۵ تومانی نسبت به روز گذشته، ۴ هزار ۷۷۰ تومان فروخته شد و قیمت هر پوند انگلیس نیز با ۸۰ تومان رشد، ۵ هزار و ۲۲۳ تومان است.
اكنون فاصله دلار مبادله اي و آزاد به 580 تومان افزايش يافته و نشان مي دهد كه بازار نسبت به افزايش نرخ رسمي دلار واكنش نشان داده و نرخ دلار به دنبال برنامه هاي تدريجي يكسان سازي نرخ ارز از جمله حذف ارز مبادله اي مسافرتي به سمت 4 هزار تومان در حال حركت است. 
در بازار طلاي جهاني نرخ هر اونس به 1334 دلار افزايش يافت.  به دنبال افزايش نرخ جهاني طلا، در بازار ايران نيز هر گرم طلای ۱۸ عیار با رشد ۲۷۷ تومانی در بازار۱۲۵ هزار و ۸۲۲ تومان معامله شد.

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نيز افزایش اندکی را به ثبت رساند، در عین حال سایر انواع سکه با افت قیمت مواجه شدند. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید چهارشنبه در بازار تهران با ۸۰۰ تومان رشد یک میلیون و ۲۷۳ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته شد.همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۳ هزار و ۸۰۰ تومان کاهش، یک میلیون و ۲۴۳ هزار و ۲۰۰ تومان است. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی نیز با ۳۰۰ تومان افت، ۶۵۹ هزار و ۱۰۰ تومان داد و ستد شد؛ در عین حال، هر قطعه ربع سکه بهار آزادی نیز با ۳ هزار و ۸۰۰ تومان کاهش نسبت به روز گذشته، ۳۷۲ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت خورد. هر قطعه سکه گرمی نیز با ۲۰۰ تومان افت، ۲۵۲ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شده است. 
نرخ دلار نقدی در پایان معاملات امروز تالارهای معاملاتی با ۳۹۱۳ تومان تسویه شد.هر چند قیمت دلار امروز در بازار آزاد با رقم ۳۹۲۴ تومان و قیمت دلار فردایی در بازار آزاد ۳۹۲۸ تومان در بازار آغاز شده بود.همچنین قیمت طلای آب شده در بازار آزاد ٥٤٧٨٠٠ و سکه ١٢٧١٥٠٠ شروع و معامله شد.همچنین  در پایان معاملات امروزی نرخ دلار نقدی ۳۸۹۷ تومان صرافی ها و ریال اشخاص سه هزار و ۹۰۲ تومان بود.

پيش بيني رشد نرخ ارز 

با وجود آنكه كارشناسان متاثر از سياست يكسان سازي نرخ ارز، حذف ارزهاي مبادله اي و رديف كالاهايي كه ارز مبادله اي دريافت مي كنند  و همچنين متاثر از رشد تقاضاي مسافرت، رشد تقاضاي بازار ارز در نيمه دوم سال و... پيش بيني مي كنند كه نرخ دلار و ارز افزايش يابد، اما بانك مركزي اين نوسان و رشد نرخ ارز را طبيعي و كم ارزيابي كرده است. 
ولی اله سیف رییس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه دامنه نوسان نرخ دلار از ابتدای امسال تاکنون تنها ۵ درصد بوده است، گفت: میانگین ماهیانه رشد قیمت دلار کمتر از نیم درصد بوده و نگرانی از این بابت نیست.نرخ دلار در پنجم فروردین ماه امسال ۳۸ هزار و ۲۰۰ ریال (۳۸۲۰ تومان) بود که این رقم دیروز به ۳۹ هزار و ۳۰ ریال (۳۹۰۳ تومان) رسید. میزان افزایش قیمت دلار در مدت مذکور  ۲.۱۸ درصد  و میانگین ماهیانه این افزایش کمتر از نیم درصد است و به نظر نمی آید نگرانی خاصی ایجاد شود. براين اساس سرمایه گذاری در بازار ارز به صرفه نيست و سرمایه گذاری در دلار در شرایطی که نرخ سود سپرده های بانکی سالیانه ۱۵ درصد سالیانه است، اقتصادی نیست و به نظر می رسد سپرده بانکی به مراتب بازدهی بهتری دارد و افزایش قیمت دلار به هیچ وجه نمی تواند با آن مقابله کند.
دامنه نوسان دلار نیز در این مدت شش ماهه بسیار محدود بوده و چیزی حدود 190 تومان که آن هم در دامنه ۵ درصدی روی داده است و بنابراین جای نگرانی نیست و این نشان دهنده وجود ثبات در اقتصاد است.