:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
توقف فروش ارز مسافرتی در جهت اجرای یکسان‌سازی ارزی انجام شد

كاهش نرخ ارز در روز اول حذف ارز رسمي مسافرتي، اجرای برنامه یکسان‌سازی ارز تا پايان 96

باوجود افزايش نرخ رسمی 21 ارز از جمله افزايش نرخ دلار و كاهش 15 ارز از جمله پوند و يورو و بدون تغييرماندن 3 ارز، بازار آزاد شاهد كاهش نرخ هاي دلار، يورو و پوند بود.
کد خبر: ۹۸۹۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۸
اقتصاد گردان – محسن شمشيري: روز دوشنبه 20 شهريور 96 همزمان با حذف ارز مبادله اي براي مسافرت خارجي،  در حالي كه انتظار مي رفت بازار نسبت به حذف ارز مسافرتي مبادله اي واكنش نشان دهد و شاهد افزايش نرخ انواع ارزها در بازار باشيم اما باوجود افزايش نرخ رسمی 21 ارز از جمله افزايش نرخ دلار  و كاهش 15 ارز  از جمله پوند و يورو و بدون تغييرماندن  3 ارز، بازار آزاد شاهد كاهش نرخ هاي دلار، يورو و پوند بود. 


 براساس اعلام بانك مركزي، نرخ رسمي دلار با 34 ریال افزایش 3335.4 تومان، نرخ رسمي پوند با 3 ریال کاهش 4396.8 تومان و نرخ رسمي یورو با افت 30 ریالی 4007.7 تومان قیمت‌گذاری شد. اما در بازار آزاد، صرافی‌ها هر دلار آمریکا را با کاهش ۳ تومانی ۳ هزار و ۸۹۹ تومان ارزش‌گذاری کردند؛ همچنین هر یورو با کاهش ۲۹ تومانی ۴ هزار ۷۶۷ تومان فروخته شد و قیمت هر پوند انگلیس نیز با ۱۷ تومان افت ۵ هزار و ۱۴۰ تومان است.
تحولات بازار نشان مي دهد كه نرخ آزاد سه ارز اصلی دلار، یورو و پوند کاهش یافته و نرخ سكه طلا نيز به دنبال كاهش نرخ جهاني اونس، با افزايش اندك همراه شده است. در بازار سرمايه نيز  شاخص كل بورس نيز با 113 واحد رشد همراه شده و در بازار معاملات ارزي دلار نقدي 3900 تومان معامله شده است. 
 
اجرای برنامه یکسان‌سازی ارز تا پايان 96

معاون بین‌الملل بانک‌مرکزی زمان اجرای برنامه یکسان‌سازی نرخ ارز را اواخر امسال اعلام کرد و گفت: توقف فروش ارز مسافرتی در جهت اجرای یکسان‌سازی ارزی است.
غلامعلی کامیاب در گفتگو با ایبِنا در پاسخ به این سوال که آیا توقف فروش ارز مسافرتی از امروز بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی و تهیه این ارز با نرخ بازار آزاد توسط مسافران می تواند، مقدمه ای برای اجرای یکسان سازی نرخ ارز توسط این بانک باشد؟ افزود:‌ توقف فروش ارز مسافرتی در جهت اجرای یکسان سازی ارزی است.
معاون بین الملل بانک مرکزی درباره زمان اجرای برنامه یکسان سازی نرخ ارز گفت: گرچه هنوز زمانی برای اجرای برنامه تک نرخی کردن ارز توسط بانک مرکزی به صورت مشخص تعیین نشده است اما فعلا برنامه ریزی ها، اجرای آن را برای پایان سال جاری پیش بینی کرده است.
وی با تاکید بر اینکه شرایط لازم برای اجرای برنامه یکسان‌سازی ارزی از جمله آماده سازی کامل کارگزاری ها و ارتباطات بین المللی در این راستا حاصل نشده است و باید این موارد قبل از برنامه تک نرخی کردن ارز انجام شود، افزود:‌ با وجود اینکه حذف ارز مسافرتی در جهت تک نرخی کردن ارز است؛ اما نمی توان آن را مقدمه ای برای اجرای این برنامه دانست.
کامیاب ادامه داد: با وجود اینکه کارهای زیادی برای آغاز اجرای یکسان سازی نرخ ارز انجام شده اما اقدامات دیگری نیز ادامه دارد که توقف فروش ارز مسافرتی یکی از سیاست‌های اتخاذ شده در راهی آغاز شده است.
بر اساس اعلام بانک مرکزی فروش ارز مسافرتی از امروز بیستم شهریور ماه متوقف و مسافران می توانند ارز را با نرخ بازار آزاد تهیه کنند.
با اصلاح مقررات ارزی ناظر بر ارز مسافرتی، بانک‌ها می توانند ضمن تسهیل فرآیندهای مرتبط با فروش ارز مسافرتی اعم از سیاحتی و زیارتی، از بیستم شهریور ماه سال جاری به فروش این ارز به نرخ بازار (آزاد) در مقابل ارائه گذرنامه، بلیت و ویزای کشور مقصد (در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) اقدام کنند.
 تاکنون مسافران ایرانی که بیش از دوازده سال سن داشتند و از راه های هوایی، زمینی، ریلی و دریایی از کشور خارج می شدند، می‌توانستند برای یک بار در طول سال حداکثر ۳۰۰ دلار آمریکا یا معادل آن را، با ارائه گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران، بلیط مسافرت، ویزای کشور مقصد (در خصوص کشورهایی که نیاز به اخذ ویزا دارند) و تعهد کتبی مسافر مبنی بر خرید ارز مسافرتی فقط از یک منبع، با نرخ مبادله‌ای تهیه کنند.
تاکید می شود با اجرای بخشنامه جدید 12 شهريور 96 از تاریخ بیستم شهریور، فروش ارز مسافرتی با نرخ مبادله ای از ذیل قسمت "ب" بخش سوم مجموعه مقررات ارزی، حذف و فروش ارز مسافرتی با نرخ بازار (آزاد) انجام خواهد پذیرفت.
بانک مرکزی در عین حال اعلام کرده است که در سال جاری با هدف رفاه حال شرکت کنندگان در گردهمایی بزرگ اربعین حسینی، همانند سال های گذشته، ارز مسافرتی به میزان حداکثر ۲۰۰ دلار آمریکا به نرخ مبادله‌ای با ارائه گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران و بلیت مسافرت برای زائران این موسم را از طریق بانک‌های ملی ایران، ملت و سامان تامین می‌کند.

كاهش نرخ طلا در بازار جهاني 

در بازار طلا نيز هر اونس جهاني با 9 دلار كاهش به 1336 دلار رسيد و انتظار مي رود كه به دنبال كاهش نرخ طلاي جهاني، بازار طلاي ايران نيز با اندكي كاهش مواجه شود. 
اما روز دوشنبه 20 شهريور، در بازار داخلي، هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با کاهش ۷۶۲ تومانی در بازار امروز، ۱۲۵ هزار و ۷۹۹ تومان معامله شد.
قیمت سکه تمام بهار آزادی در بازار تهران با افزایش اندکی همراه شد هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز دوشنبه در بازار تهران با ۲۰۰ تومان رشد، یک میلیون و ۲۷۷ هزار و ۱۰۰ تومان فروخته شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۲ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش، یک میلیون و ۲۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان است. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی نیز با یک‌هزار و ۳۰۰ تومان افت، ۶۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان داد و ستد شد؛ در عین حال، هر قطعه ربع سکه بهار آزادی نیز با ۲ هزار و ۱۰۰ تومان کاهش نسبت به روز گذشته، ۳۷۹ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت خورد.هر قطعه سکه گرمی نیز بدون تغییر قیمت، ۲۵۴ هزار و ۱۰۰ تومان است؛
 در بازار معاملات ارز  روز دوشنبه 20 شهريور نيز نرخ دلار نقدی در پایان معاملات ۳۹۰۰ تومان تسویه خورد و  نرخ دلار فردایی در معاملات صبح ديروز از دلار نقدی پیشی گرفته و دلار نقدی در آغاز معاملات ۳۸۹۴ تومان و دلار فردایی ۳۸۹۷ تومان قیمت خورد.همچنین نرخ دلار بانک‌ها برای صرافی‌ها ۳۸۹۱ تومان و برای اشخاص ۳۸۹۶ تومان بود.
شاخص کل بورس و اوراق بهادار تهران در جریان معاملات 20 شهريور 96 بازار سرمایه ۱۱۳ واحد افزایش یافت و به رقم ۸۳ هزار و ۳۶۹ واحد رسید. شاخص بازار اول با رشد ۴۳ واحد، بازار دوم با افزایش ۴۴۲ واحد و صنعت ۱۲۸ واحد مواجه و شاخص صنعت مثبت شد. حجم معاملات امروز بورس تهران به ۴۷۸ میلیون سهم به ارزش ۱.۴۲۰.۸۶۴ میلیون ریال رسید و تعداد معاملات به ۳۷ هزار و ۴۴۳ بالغ شد. ارزش بازار سرمایه نیز ۳.۲۹۵.۸۵۰ میلیارد ریال است.

وضعيت نرخ طلا در بازار جهاني

قیمت منطقه ای طلا در بازار معاملات روز دوشنبه با ۸ دهم درصد روند کاهشی، معادل ۹ دلار تنزل به یکهزار و ۳۳۵ دلار و ۱۰ سنت در هر اونس رسید و از بیشترین سطح خود در بیش از یکسال اخیر که در روز جمعه با رسیدن به یکهزار و ۳۵۷ دلار و ۵۴ سنت در هر اونس بود، فاصله گرفت.
همچنین در بازار معاملات آتی طلای آمریکا برای تحویل در ماه دسامبر هر وانس طلا با ۹ دهم درصد کاهش به یکهزار و ۳۳۹ دلار و ۴۰ سنت رسید.
این در حالی است که افزایش ارزش دلار آمریکا در برابر ۶ سبد اصلی ارز جهان به دنبال فروکش شدن تنش های ژئوپولتیکی موجب کاهش درخشش طلا شده است؛ البته علت اصلی رشد قیمت طلا در هفته گذشته به بالا گرفتن تنش های سیاسی میان آمریکا و کره شمالی بر می گردد که با آرام شدن شرایط، قیمت طلا هم عقبگرد کرده است.
تحلیگران فنی رویترز بر این باور هستند که امکان دارد حمایت قیمت منطقه ای طلا شکسته شود و فلز زرد به یکهزار و ۳۳۲ دلار و حتی با کاهش بیشتر به یکهزار و ۳۱۷ دلار در هر اونس برسد.
نقره هم با ۵ دهم درصد روند نزولی به ۱۷ دلار و ۸۳ سنت در هر اونس رسید و پلاتین با ۴ دهم درصد تنزل در برابر یکهزار دلار و ۷۰ سنت در هر اونس قرار گرفت.
چین تجارت ارزهای دیجتالی را ممنوع می‌کند
مقامات چین بزودی داد و ستد بیت کوین و سایر ارزهای مجازی را در صرافی‌های این کشور ممنوع اعلام خواهند کرد.
به گزارش بلومبرگ انگلیسی، منابع آگاه اعلام کردند دولت چین در حال اجرای طرحی است که به موجب آن تجارت بیت کوین و سایر ارزهای مجازی را در صرافی‌های این کشور ممنوع کند.
این در حالی است که انتشار این خبر آسیب جدی به بازار ۱۵۰ میلیارد دلاری این ارز رمزنگار وارد می کند.
به گفته یکی از منابع آگاه که خواست نامی از او برده نشود، این ممنوعیت شامل داد و ستد ارزهای رمزنگار یا همان دیجیتالی در صرافی های این کشور است و مقامات چینی قصد ممنوعیت داد و ستد این نوع ارز را در خارج از چین ندارند.
البته بانک مرکزی چین اعلام کرده که به این زودی ها در این باره اظهار نظر نمی کند. بر همین اساس ۲۳ درصد از کل معاملات بیت کوین جهان در چین انجام می شود و این کشور خاستگاه این ارز دیجیتالی در جهان است و بیشترین دارندگان بیت کوین، چینی هستند.
بدون شک حجم معاملات بیت کوین در چین کاهش خواهد یافت و توسعه ارزهای رمزنگار را در این کشور آهسته می کند. البته انگیزه مقامات پکن برای ممنوعیت این ارز نامشخص است.
بر پایه این گزارش، طی یکسال گذشته بیت کوین ۶۰۰ درصد رشد داشته و بانک خلق چین در حال تبدیل شدن به اولین بانک در جهان برای صدور پول دیجیتالی است.