:
كمينه:۶.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

سهم ایران از صنعت 1200 میلیارد دلاری گردشگری

صنعت توریسم عملا به‌طور توقف‌ناپذیری طی دهه‌های اخیر رشد کرده که نشان‌دهنده قدرت و دوام این صنعت با وجود به وقوع پیوستن شوک‌های مقطعی است. در گزارشی از سوی سازمان توریسم جهانی، دستاورد کشورهای مختلف جهان در صنعت گردشگری سال ۲۰۱۶ بررسی شده، صنعتی که مجموع سود آن از ۱۲۰۰ میلیارد دلار عبور کرده است
کد خبر: ۹۸۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۱
اقتصاد گردان - در ابتدای این گزارش، سازمان توریسم جهانی به صنعت توریسم به‌عنوان کلید توسعه، رونق و رفاه کشورها اشاره و اعلام کرده است: تعداد مقاصد گردشگری جهانی به‌طور مداوم رو به رشد بوده و با افزایشی که در سرمایه‌گذاری در این صنعت صورت گرفته، تبدیل به پیش‌برنده اصلی توسعه اجتماعی اقتصادی از طریق خلق شغل و تجارت‌های جدید، سودهای صادراتی و گسترش زیرساختارها شده است.  
آمارهای جداول سازمان جهانی گردشگری در مورد ایران که در ردیف کشورهای آسیای جنوبی جای گرفته، نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۰، چیزی نزدیک به ۳ میلیون نفر (۲ میلیون و ۹۳۸ هزار نفر) از دیگر کشورهای جهان وارد کشور شده‌اند که این تعداد در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به ترتیب به 4.967میلیون و 5.237 میلیون نفر افزایش پیدا کرده که به ترتیب رشد 4.2 و 5.4درصدی را نسبت به سال‌های پیش از خود نشان می‌دهد. با این حال، در سال ۲۰۱۶ تعداد توریست‌های ورودی به ایران به رقم 4.942میلیون کاهش پیدا کرد که نشانگر افت 5.6درصدی نسبت به سال ۲۰۱۵ است. 

 از نظر درآمدهای کشور از صنعت توریسم، آمارهای سازمان توریسم جهانی حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۰، ایران 2.438میلیون دلار درآمد داشت که این درآمد در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ با به ثبت رساندن رشدی مداوم به ترتیب به 3.841میلیون دلار و 3.868میلیون دلار رسیده است.  آماری از درآمدهای صنعت گردشگری ایران از ورود توریست‌های جهانی در سال ۲۰۱۶ در این گزارش به ثبت نرسیده است.