:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
89 سالگی

افزایش سرمایه ،عاملی برای تقویت روابط بین المللی بانک ملی ایران

هنگامی که دکتر کورت لیندن بلات آلمانی در سال 1307 به ایران آمد تا مصوبه مجلس وقت برای تاسیس یک بانک وطنی جامه عمل بپوشد، شاید هرگز تصور نمی کرد که سنگ بنای بانکی را می نهد که در کمتر از یک قرن بدل به بزرگترین بانک میان کشورهای اسلامی می شود.
کد خبر: ۹۸۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱

اقتصادگردان- سرمایه اولیه ای که بنا بود در بدو تاسیس این بانک اختصاص یابد 20 میلیون ریال بود که فقط 8 میلیون ریال آن پرداخت شد.اما با اشتیاق گسترده مردم به داشتن بانکی مختص ایران و ایرانیان و حمایت آن ها ،میزان سرمایه تخصیصی به بانک ملی ایران نیز افزایش یافت و در سال 1314 به 300 میلیون ریال و در سال 1331 به دومیلیارد ریال رسید.

بانک ملی ایران پس از انقلاب نیز در چند مقطع شاهد افزایش سرمایه بوده است. به عنوان مثال در سال 1384، سرمایه بانک ملی ایران از دو هزار و 260 میلیارد ریال به 22 هزار و 400 میلیارد ریال افزایش یافت. در آن زمان 16 هزار و 700 میلیارد ریال این افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی های ثابت بود.

در سال 1392 نیز سرمایه بانک ملی ایران به 99 هزار و 65 میلیارد ریال افزایش یافت که فقط 900 میلیارد ریال آن از محل افزایش سرمایه نقدی و مابقی از محل تجدید ارزیابی عرصه ساختمان‌های بانک بود.

اواخر سال گذشته با مساعدت دولت محترم تدبیر و امید، تخصیص مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد ریال برای افزایش سرمایه بانک های دولتی تصویب شد که از این مبلغ ۹۳ هزارمیلیارد ریال، یعنی حدود ۵۰ درصد کل آن به افزایش سرمایه بانک ملی ایران اختصاص یافته است.

بدیهی است که با قرار گرفتن نظام بانکی در فضای پس از برجام،این افزایش سرمایه می تواند نقش مهمی در مذاکرات بین المللی بانک ملی ایران با طرف های خارجی ومتعاقب آن ارتقای نقش نظام بانکی کشور در بانکداری جهانی داشته باشد.

نکته حائز اهمیت این است که افزایش سرمایه بانک به 187 هزار میلیارد ریال، کفه چانه زنی بزرگترین بانک ایرانی را با طرف های خارجی سنگین می کند و عامل مهمی در جذب فرصت های بالقوه بین المللی برای پویایی نظام بانکی و اقتصاد کشور است.