:
كمينه:۵.۹۹°
بیشینه:۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
نرخ رسمي و مبادله اي براي ارز مسافرتي حذف شد، افزايش 2103 توماني ارز مسافرتي به نرخ مبادله اي در 68 ماه

300 دلار ارز مسافرتي به نرخ آزاد با ارائه گذرنامه و بليت و ويزا، 200 دلار به نرخ مبادله اي براي مراسم اربعين

بانک مرکزی در سال جاری با هدف رفاه حال شرکت کنندگان در گردهمایی بزرگ اربعین حسینی، همانند سال های گذشته، ارز مسافرتی به میزان حداکثر ۲۰۰ دلار آمریکا به نرخ مبادله‌ای با ارائه گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران و بلیط مسافرت برای زائران این موسم را از طریق بانک‌های ملی ایران، ملت و سامان تامین می کند
کد خبر: ۹۸۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵
اقتصاد گردان -  محسن شمشيري: با اصلاح مقررات ارزی ناظر بر ارز مسافرتی، بانکها می توانند ضمن تسهیل فرآیندهای مرتبط با فروش ارز مسافرتی اعم از سیاحتی و زیارتی، از بیستم شهریور ماه سال جاری به فروش این ارز به نرخ بازار (آزاد) در مقابل ارائه گذرنامه، بلیط و ویزای کشور مقصد (در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) اقدام کنند.



به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، تاکنون مسافران ایرانی که بیش از دوازده سال سن داشتند و از راه های هوایی، زمينی، ريلی و دريايی از کشور خارج می شدند، می‌توانستند برای یک بار در طول سال حداکثر ۳۰۰ دلار آمریکا يا معادل آن را، با ارائه گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران، بلیط مسافرت، ویزای کشور مقصد (در خصوص کشورهایی که نیاز به اخذ ویزا دارند) و تعهد كتبی مسافر مبنی بر خريد ارز مسافرتی فقط از يك منبع، با نرخ مبادله‌ای تهیه کنند.
تاکید می شود با اجرای بخشنامه جدید (بخشنامه شماره ۹۶.۱۸۱۲۸۹ مورخ ۱۳۹۶.۰۶.۱۲) از تاریخ بیستم شهریور، فروش ارز مسافرتی با نرخ مبادله ای از ذیل قسمت "ب" بخش سوم مجموعه مقررات ارزی، حذف و فروش ارز مسافرتی با نرخ بازار (آزاد) انجام خواهد پذیرفت.
 لازم به ذکر است بانک مرکزی در سال جاری با هدف رفاه حال شرکت کنندگان در گردهمایی بزرگ اربعین حسینی، همانند سال های گذشته، ارز مسافرتی به میزان حداکثر ۲۰۰ دلار آمریکا به نرخ مبادله‌ای با ارائه گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران و بلیط مسافرت برای زائران این موسم را از طریق بانک‌های ملی ایران، ملت و سامان تامین می کند.

سوابق ارز مسافرتي به نرخ مبادله اي

سوابق ارائه ارز مسافرتي از سوي شبكه بانكي به مسافران نشان مي دهد كه  از سال 1390، نرخ ارز مسافرتي ابتدا به نرخ ارز فرعي و سپس به نرخ رسمي 1226 تومان از 8 بهمن 90 بوده است و از جمله بانك مركزي در تاريخ 12 دي 90 به کلیه شعب ارزی بانک ها اعلام کرد: فروش ارز مسافرتی برای هریک از مسافران هوایی به مقصد تمام کشورها ( به استثناء عراق و سوریه که 400 دلار است) به میزان 1000 دلار یا معادل آن به سایر ارزها و فروش ارز مسافرتی به مسافرین زمینی، ریلی  و دریایی کلیه کشورها به میزان400 دلار یا معادل آن به سایر ارزها می باشد. فروش ارز مسافرتی به نرخ بازار فرعی و یکبار در سال صورت می گیرد. براساس این بخشنامه فروش ارز مسافرتی به مسافرین با سن قانونی کمتر از 2 سال امکان پذیر نبوده و برای سنین 2 تا 12 سال به میزان 50 درصد در هر یک از حالات فوق خواهد بود .

نرخ دلار مبادله اي از 8 بهمن 90 

از 8 بهمن 1390 نرخ دلار مبادله اي به 1226 تومان، پوند 1229 تومان، يورو 1620 تومان افزايش يافت و از آن تاريخ تاكنون نرخ ارز مبادله اي براي مصارف ارزي در نظر گرفته شد. 

افزايش 2103 توماني نرخ ارز مسافرتي به نرخ مبادله اي 

در مرداد 92 نرخ مبادله اي دلار به 2478 تومان رسيد.  يكسال بعد در مرداد 93 نرخ دلار مبادله اي به 2625 تومان افزايش يافت . در مرداد 94 و دو سال بعد در دولت روحاني، نرخ دلار مبادله اي به 2960 تومان رسيد و سرانجام در مرداد 95 به 3095 تومان افزايش يافت. 
در تاريخ مرداد 96  نرخ دلار مبادله اي سرانجام به 3272 تومان رسيد و در تاريخ 15 شهريور 96 يعني روزي كه خبر حذف نرخ ارز مسافرتي مبادله اي منتشر شده، نرخ دلار مبادله اي به 3329 تومان افزايش يافته است و قرار است كه از 20 شهريور نرخ ارز مبادله اي براي ارز مسافرتي حذف و به نرخ ارز آزاد فروخته شود. 
براين اساس، روند اختصاص ارز مسافرتي به نرخ ارز مبادله اي نشان مي دهد كه نرخ دلار مبادله اي براي ارز مسافرتي از بهمن 1390 به نرخ 1226 تومان تا امروز كه به نرخ 3329 تومان رسيده معادل 2103 تومان افزايش داشته و رشد 171 درصدي داشته است. 

2664 تومان افزايش نرخ ارز مسافرتي در 68 ماه 

به عبارت ديگر، ظرف مدت 5 سال  و 8 ماه يا معادل 68 ماه شاهد رشد نرخ ارز مبادله اي از 1226 تومان به 3329 تومان بوده ايم و ارز مسافرتي نيز در اين سال ها معادل 2103 تومان افزايش نرخ داشته است كه البته با آزادسازي اين نرخ به نرخ آزاد و به نرخ امروز نرخ دلار مي توان دريافت كه نرخ ارز مسافرتي در 68 ماه اخير از 1226 تومان به 3890 تومان رسيده و معادل 2664 تومان افزايش داشته است. 
 
15 بخشنامه ارز مسافرتي در سال 90 

بانک مرکزی در طول سال 90 تنها برای موضوع ارز مسافرتی 15 بار بخشنامه متفاوت صادر و هر بار دستورالعمل جدیدی وضع کرد که نشان از بی‌ثباتی شدید در مدیریت ارزی کشور در آن دوران دارد. 
افزایش شدید نرخ ارز در سال گذشته مسئولان بانک مرکزی را وادار کرده بود که پی در پی سیاستهای ارزی خود را تغییر دهند 
در تاريخ هاي ۹ خرداد ، ۲۴ مرداد ، ۵ مهر، 7 مهر، 12 مهر پنج بخشنامه را منتشر كرد و در تاريخ 10 آبان نيز اعلام كرد كه در راستای جلوگیری از اتلاف منابع ارزی و قطع دست سودجویان بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر ارائه ارز مسافرتی بر پایه نرخ بازار فرعی ارز ابلاغ شده است. نرخ بازار فرعی ارز ، نرخی است که واحدها و شعب ارزی مستقر درمناطق آزاد براساس آن نسبت به فروش ارز اقدام می نمایند و توسط بانک مرکزی تعیین می گردد .
در تاريخ ۱۴ دی ۱۳۹۰ نيز بخشنامه اي ديگر منتشر شد كه فروش ارز مسافرتی برای هریک از مسافران هوایی به مقصد تمام کشورها ( به استثناء عراق و سوریه که 400 دلار است) به میزان 1000 دلار یا معادل آن به سایر ارزها و فروش ارز مسافرتی به مسافرین زمینی، ریلی و دریایی کلیه کشورها به میزان400 دلار یا معادل آن به سایر ارزها می باشد. در کلیه موارد فوق ، فروش ارز مسافرتی به نرخ بازار فرعی و یکبار در سال صورت می گیرد.

حذف نرخ فرعي و دلار 1226 تومان از 8 بهمن 90 

در تاريخ ۸ بهمن ۱۳۹۰ نيز دستورالعمل جديديي براي ارز مسافرتی ابلاغ شد و در تاريخ 9 بهمن ۱۳۹۰ با توجه به سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز ترتیبات خرید و فروش ارز را جهت اجرا به کلیه شعب ارزی بانک ها ابلاغ نمود تا  از تاریخ شنبه 8 بهمن 90 با  یکسان‌سازی نرخ ارز و اعلام نرخ دلار 1226 تومان اعمال شود . در این راستا فروش ارز به بانکها صرفاً به نرخ رسمی ( مرجع ) بانک مرکزی بود ، لذا نرخ بازار فرعی از مکانیزم فروش ارز حذف شد .  نرخ فروش ارز مسافرتی ، نرخ مرجع بانک مرکزی بود و میزان ارز مسافرتی براساس بخشنامه‌های قبلی بانک مرکزی تعيين شد. 
در تاريخ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ نيز بخشنامه اي ديگر ابلاغ شد و فروش ارز مسافرتی برای هر یک از مسافران هوایی (به استثناء سوریه ، عراق ، آذربایجان ، ارمنستان ، پاکستان، افغانستان ، امارات متحده عربی و عربستان سعودی) به مقصد کشورهای ترکیه ، ترکمنستان ، کویت ، قطر، بحرین و عمان به میزان 1000دلار و یا معادل آن به سایر ارزها و در مورد سایر کشورها به میزان 1500 دلار به نرخ رسمی (مرجع) تعيين شد. 
و در تاريخ  ۲۷ بهمن ۱۳۹۰ نحوه فروش ارز مسافرتی در دستور العمل جديد اعلام شد. متقاضیان دریافت ارز مسافرتی پس از پرداخت معادل ریالی ارز مورد نیاز خود به شعب ارزی بانک‌های ملی و ملت در سطح شهر و دریافت سند حسابداری و یا رسید مربوطه به شعبه‌ بانک‌های یادشده مستقر در مبادی خروجی فرودگاه (‌پس از گیت خروجی) مراجعه و در مقابل ارائه سند حسابداری و یا رسید ، نسبت به دریافت ارز مسافری خود اقدام نمایند.
همچنين در تاريخ   ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ باز هم دستور العمل ديگري اعلام شد در تاريخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۰ به صرافی های مجاز که مجوز خود را از بانک مرکزی اخذ نموده اند اجازه داده شد تا راسا نسبت به خرید و فروش ارز و تامین نیازهای مشتریان بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضای بازار در مقابل صدور فاکتور اقدام نمایند  و سرانجام در ۲۸ اسفند ۱۳۹۰ بخشنامه شب عيد را منتشر كردند. 
در تاريخ 5 فروردین ۱۳۹۱ نيز بخشنامه ديگر  در مورد تصمیمات کمیسیون ارز در خصوص ارز مسافرتی به ایرانیان مقیم خارج از کشور ، میزان ارز مسافرتی به مقصد کشورهای آذربایجان، ارمنستان، پاکستان، افغانستان ، امارات‌متحده‌عربی ، لبنان ،عراق، سوریه و عربستان، فروش ارز مسافرتی صرفا" به زائرین عتبات عالیات که از طریق کاروانهای تحت پوشش سازمان حج و زیارت اعزام می شوند و...  اعلام شد.