:
كمينه:۵.۹۹°
بیشینه:۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

"ایرما" کمر بازار نفت را خم می‌کند؟

حدود نیمی از ظرفیت پالایش در منطقه گلف کاست آمریکا که در پی وقوع توفان هاروی تعطیل شده بود، احتمالا تا روز پنج شنبه به مدار فعالیت بازمی‌گردد و نگرانی‌ها نسبت به کمبود شدید بنزین در اکثر نقاط این کشور را رفع می‌کند اما با در پیش بودن توفان ایرما در روزهای آینده، وضعیت بازار ممکن است پیچیده‌تر شود.
کد خبر: ۹۸۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- اختلال بیش از ۴ میلیون بشکه در روز ظرفیت پالایش، با ازسرگیری فعالیت پالایشگاه‌های بزرگ در کورپوس کریستی و هیوستون، نصف شده است. شرکت اکسون موبیل فعالیت‌هایش در تاسیسات بی‌تاون را که دومین پالایشگاه بزرگ در آمریکا است، افزایش داده است. شرکت والرو انرژی نیز دو پالایشگاه در کورپوس کریستی و تگزاس سیتی را به مدار فعالیت بازگردانده است در حالی که یک پالایشگاه بزرگ دیگر در پورت آرتور، قرار است بزودی فعالیتش را ازسربگیرد.

پالایشگاه بزرگ موتیوا که بزرگترین پالایشگاه آمریکا با ۶۰۰ هزار بشکه ظرفیت پالایش در روز است، همچنان تعطیل است اما به زمان ازسرگیری فعالیت نزدیک می‌شود. حجم بزرگ ظرفیت پالایش احیا شده، به افزایش چشمگیر قیمت‌های نفت وست تگزاس اینترمدیت در معاملات سه شنبه منجر شد در حالی که بهای معاملات بنزین با آغاز مجدد فعالیت کولونیال پایپلاین، کاهش یافت.

گلدمن ساکس پیش بینی کرده است تا روز پنج شنبه فعالیت نیمی از ظرفیت پالایش تعطیل شده ازسرگرفته می‌شود اما ۱.۴ میلیون بشکه در روز حداقل تا اواسط سپتامبر تعطیل خواهد ماند. این بانک سرمایه‌گذاری پیش بینی کرد پیامد این تعطیلی اندکی منفی خواهد بود و ۴۰ میلیون بشکه به ذخایر نفت خام اضافه می‌شود. اما بازگشت سریع برخی از پالایشگاه‌های بزرگتر باعث شد گولدمن ساکس تاثیر این وضعیت بر تقاضا برای نفت را از ۷۵۰ هزار بشکه در روز در نخستین ماه پس از توفان، به ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

با اینهمه توفان به دلیل محدودیت‌های تولید خشکی نفت آمریکا، ممکن است تاثیرات مثبت تدریجی داشته باشد. شرکت‌های حفاری شیل ایگل فورد ناچار شده اند بخشی از تولید شیل را به دلیل تعطیلی پالایشگاه‌های گلف کاست متوقف کنند. برخی از تحلیلگران برآورد کرده‌اند که تولید ایگل فورد نیمی کاهش یافته اما هنوز آمار دقیق در مقطع کنونی موجود نیست. گولدمن ساش برآورد کرده که ۲۰۰ هزار بشکه در روز تعطیل مانده که تاثیر منفی تعطیلی پالایشگاه‌ها بر نفت وست تگزاس اینترمدیت را تا حدودی جبران کرده است. مجموع قطعی عرضه بالادستی همچنان در حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز مانده است که به تعطیلی فعالیت‌های فراساحلی اضافه می‌شود.

طبق گزارش گولدمن ساکس، پیامد هاروی بر تقاضا قوی‌تر از عرضه خواهد بود. به عبارت دیگر در نخستین ماه پس از توفان، تقاضا برای نفت به میزان ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت در حالیکه عرضه تنها ۴۰۰ هزار بشکه در روز محدود می‌شود.

اوضاع با در پیش بودن یک توفان فاجعه بار دیگر ممکن است پیچیده‌تر شود. ابرتوفان ایرما به سوی پورتو ریکو، کوبا، فلوریدای جنوبی و شاید خلیج مکزیک حرکت می‌کند. در حال حاضر مسیر این توفان هنوز مشخص نیست اما طبق سناریوهای متعدد، این توفان ممکن است تا پایان هفته جاری به فلوریدای جنوبی برسد.

اگر چنین اتفاقی روی دهد، تاثیرات ایرما بر بخش انرژی در بخش تقاضا، کاملا ملموس خواهد بود. فلوریدا زیرساخت عرضه چندانی ندارد و سطح تولید نفت و ظرفیت پالایش آن قابل اعتنا نیست. احتمال ضعیفی وجود دارد که این توفان به سوی خلیج مکزیک حرکت کند که در صورت چنین رویدادی، پیامدهای شدیدی بر تولید فراساحلی این منطقه خواهد داشت.

پیامدهای دو توفان بر بازار نفت می‌تواند کاملا متفاوت باشد. هاروی، هیوستون را که چهارمین شهر بزرگ آمریکاست به همراه حدود ۵۰۰ هزار خودرو به زیر آب برد. این خودروها به این زودی استفاده نخواهند شد و مالکان آنها احتمالا تا آینده نزدیک به جاده نخواهند زد. اما همان طور که پیش از این ذکر شد، توفان بخش پالایش آمریکا را تخریب کرد و حتی تولید شیل در ایگل فورد را درهم کوبید.

از سوی دیگر، اگر ایرما مستقیما به فلوریدای جنوبی هجوم بیاورد، تقاضای نفت در جنوب شرقی آمریکا را برای مدتی نابود خواهد کرد بدون اینکه بر عرضه تاثیری داشته باشد.