:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

ایجاد محیطی امن و مفید برای دانش‌آموزان بر بستر زیست بوم انارستان

مدیر امورحقوقی و مجامع شرکت انارستان گفت: فروشگاه محتوا، سیمکارت و تبلت کودک ونوجوان زیست بوم انارستان برای ایجاد محیطی امن و مفید برای دانش‌آموز است که از نمادها و مفاهیم ایرانی و اسلامی بهره برده و با استقبال خوبی نیز از سوی والدین و مدارس مواجه شده است.
کد خبر: ۹۸۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸

به گزارش اقتصادگردان محمد جعفر نعناکار در گفت وگویی در در محل خبرگزاری پانا، گفت: این استارت آپ موفق به ارایه سیمکارت دانش آموزی شده و تاکنون در راستای این طرح 800 هزار سیمکارت دانش آموزی ارایه کرده است .

کارشناس حقوق استارت‌آپ‌ها در حوزه فناوری های نوین تصریح کرد: برنامه کنترل والدین که در این سیمکارت ها طراحی شده است امکان کنترل دانش‌آموزان را به واسطه نرم افزار پیش بینی شده در این برنامه یا ارتباطی که میان خط والدین و کودک برقرار می شود، فراهم می کند .

لیست سفید به جای لیست سیاه اینترنتی برای دانش آموزان

وی اضافه کرد: والدین با این نرم افزار حتی قادرند که تعدادی شماره تلفن محدود را در گوشی کودک و نوجوان تعریف کرده و کودک تنها مجاز به تماس با آن شماره ها است. همچنین به جای لیست سیاه شامل وب‌سایت های فیلترشده، لیستی سفید شامل وب‌سایت های مفید برای کودک و نوجوان مهیا شده است. این لیست سفید بر اساس تجارب موجود و سایت های حاوی مطالب مفید و پر بازدید در حوزه کودکان توسط مراکز ذی‌صلاح تهیه شده است.

نعناکار گفت : استقبال از سیمکارت های دانش آموزی درمناطق و استان‌های کمتر توسعه یافته کشور بیشتر بوده است که ممکن است ناشی از موضوعات فرهنگی و کنترلی والدین باشد .

پیش بینی محیطی امن در تبلت دانش آموزی

وی افزود: درکنار سیمکارت، تبلت دانش آموزی نیز وجود دارد که کودک یا دانش آموز تنها به محیطی که والدین برای او تعریف کرده اند وارد می‌شود.

کارشناس حقوق استارت آپ ها در حوزه فناوری‌های نوین گفت: به جای مارکت‌های موجود نیز فروشگاه نرم افزاری مخصوص به تبلت کودک و نوجوان با نام تجاری نارکت طراحی شده که در آن برنامه های مفید و کاربردی شامل کتب درسی، فیلم های آموزشی، موسیقی، برنامه های بازی بومی، برای کودک و نوجوانان در آن ارایه شده است . رویکرد ما در فروشگاه اینترنتی انارستان ارایه محتوای بومی است در همین راستا مولفان کتب درسی، مجلات و سازندگان بازی‌ّای رایانه‌ای شناسایی شدند و به تدریج با مراکزی که محصولات کمک درسی تالیف می کردند نیز مذاکراتی صورت گرفت .

نعناکار تصریح کرد: این شرایط موجب می شود تا والدین و مربیان دانش‌آموز فضایی را ایجاد کنند که برای دانش آموز امن‌تر است ما در انارستان تلاش می‌کنیم تا با استفاده از امکانات و زیرساخت های انارستان محتوای جدیدی را به داشته‌های قبلی اضافه کنیم .

نعناکار تصریح کرد: فروشگاه محتوا، سیمکارت و تبلت کودک و نوجوان زیست بوم انارستان برای ایجاد محیطی امن و مفید برای دانش آموز است که از نمادها و مفاهیم ایرانی و اسلامی بهره برده و با استقبال خوبی نیز از سوی والدین و مدارس مواجه شده است .

جذابیت راهکار انارستان برای جذب دانش آموزان به محیط های سالم اینترنتی

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دانش آموزان نیز مایلند در فضایی که با محدودیت مواجه است وارد شوند ، گفت: البته ممکن است دانش آموز تمایل چندانی به اعمال محدودیت نداشته باشد ولی ما تلاش می‌کنیم تا با افزایش تنوع و جذابیت در محصولات، کودک و نوجوان را به مسیر مناسب هدایت کنیم.

تبلت دانش آموزی مجوز دانش بنیان بودن را کسب کرد

وی در ادامه گفت: تبلت دانش آموزی انارستان مجوز دانش بنیان اخذ کرده است و در قراردادی با یک شرکت ایرانی در گام نخست سفارش‌گذاری شده است که به زودی وارد بازار می شود .

نعناکار بیان کرد: اگر شما تبلتی را در اختیار دانش آموز قرار دهید که حاوی کتب درسی است و امکان انجام تکالیف خود را در همان تبلت داشته باشد طبیعتا با استقبال دانش آموزان روبه‌رو می شود .

وی با بیان اینکه با چند گروه تجاری مذاکراتی برای فروش اقساطی تبلت دانش آموزی صورت گرفته است، عنوان کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته امکان پرداخت اقساط تبلت با استفاده از شارژ موبایل نیز فراهم است و قیمت آن بین299 تا 339هزارتومان پیش بینی شده است.

وی افزود: در انارستان پلتفرمی به نام نارلیگا برای برگزاری بازی‌های موبایلی فراهم کرده‌ایم  البته کار ما ساخت بازی نیست بلکه بازی ها با رویکردهای آموزشی، جذاب ،سرگرم کننده و غیرخشن بودن انتخاب و بستر رقابتی برای انجام بازی‌ها به صورت لیگ و جشنواره فراهم می شود.

زیست بوم و بستری برای دانش آموزان نقشه راه انارستان

کارشناس حقوق استارت آپ ها در حوزه فناوری های نوین گفت : شرکت توسعه مدیریت راهبردی امین در سال ۱۳۸۹با برند انارستان به همت چند جوان بااستعداد، معلم، استاد و ایده پرداز بود و با این هدف که زیست بوم و بستری برای دانش آموزان فراهم شود آغاز به کار کرد .

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها کلاس‌های هوشمند وجود دارد، افزود: اگر چه آموزش و پرورش بودجه هایی را برای هوشمند سازی مدارس اختصاص داده است اما این هوشمند سازی به تخته الکترونیکی و پرینتر محدوده شده است و محتوای آموزش به سمت هوشمندسازی حرکت نکرده است .

نعناکار بااشاره به اینکه در ایران زیرساخت‌های مناسبی برخوردار هستیم اما مصرف کننده نهایی برای استفاده از آن با چالش‌هایی مواجه است ، خاطرنشان کرد: تحقیق و توسعه و تلاش برای پیاده‌سازی هوشمندسازی مدارس توسط انارستان انجام شد و در گام بعدی کشور به ۶ قطب تقسیم شد و در هریک از آنها یک همایش قطبی برگزار شد و معلمان در راستای استفاده از تکنولوژی نیازهای خود را مطرح می کردند .

وی افزود: نتایج تحقیقات یک ساله جمع آوری و تحلیل شد و ما به این نتیجه رسیدیم که سبدی از ابزارهای متفاوت پیش بینی شود و زیست بوم انارستان در راستای شبکه ملی اطلاعات پیش برود.

نعناکار خاطرنشان کرد: وقتی از نظر محتوایی سبد نرم افزاری کامل شد شرکت بزرگتر شد و مذاکراتی با اپراتور برای ارایه سیمکارت های انارستانی آغاز و زیرساخت‌های فنی ایجاد شد. خوشبختانه شاهد استقبال خوبی از سیمکارت‌های انارستان هستیم.

وی افزود: با سیمکارت انارستان نه تنها می توان ازهمه خدمات اپراتوری استفاده کرد بلکه بخشی از خدمات رایگان است و چرخه اقتصادی نیز به صورت کامل انجام شده است و بنابراین می توان گفت سود و درآمد در گره و سکوهای مختلف تعریف شده است.

نعناکار عنوان کرد: انارستان پس از سیمکارت دانش آموزی به این نتیجه رسید که علاوه بر 22 میلیون دستگاه گوشی و تبلتی که در بازار کشور وجود دارد باید تبلتی را مخصوص کودک و دانش آموز طراحی کند به این صورت که نیازهای دانش آموزی را برطرف کند .

وی افزود: تلاش بر این است که تحقیق و توسعه قبل از ایجاد هر محصول جدیدی صورت بگیرد که در این بخش از نظرات دانش آموزان ،معلمان و والدین استفاده می شود .

نعناکار با بیان اینکه یکی از دلایل شکست استارت آپ ها این است که ابتدا بر پایه جنبه های مالی و اقتصادی هدفگذاری می‌شوند، گفت : شناسایی و حل مشکل باید هدف باشد و اگر این مسیر طی شود به تدریج پول و نقدینگی نیز وارد فعالیت استارت آپی می شود .

 

هاکارستان ماراتن برنامه نویسی در حوزه موبایل

نعناکار، دبیر علمی هاکارستان،‌خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات انارستان برگزاری هاکارستان بود. هاکارستان یک ماراتن برنامه نویسی نرم‌افزارهای موبایلی است. شرکت کنندگان در نخستین دوره این رویداد به‌صورت تیمی طی سه روز با هم رقابت کردند تا نرم‌افزارهای اندرویدی با محتوای آموزشی برای مخاطبان دانش‌آموز، معلم و والدین دانش‌آموزان ارایه کنند. رویداد هاکارستان برای پاسخگویی به نیازهایی است که درحوزه دانش آموزی وجود دارد به طور مثال معلمان می گویند ما در آموزش بخشی از دروس با مشکل مواجه هستیم و برنامه نویسان در آن بخش با گیم ،مسابقه یا ابزار تولید برنامه می‌کنند.

کارشناس حقوق استارت آپ ها در حوزه فناوری های نوین گفت: دید و نگاه کلی ما بر این است که مدرک‌گرایی کم رنگ شود و هم افزایی افزایش یابد و دانش‌آموز پس از فارغ التحصیلی و خروج از مدرسه حتما رفتن به دانشگاه را مدنظر نداشته باشد و بررسی کند که با مهارت‌افزایی چگونه می تواند برای خود کسب و کار کوچکی راه اندازی کند .

نعناکار خاطرنشان کرد: اقدامات انارستان منجر به ایجاد و شکل گیری استارت آپ های کوچکتر می شود و ما به جایی رسیده ایم که پس از دریافت گواهی‌هاي‌دانش‌بنیان همکنون به هلدینگ تبدیل شده ایم و استارت آپ ها پس از ارایه ایده و طرح استارت آپی خود توسط انارستان مورد حمایت های مادی و معنوی قرار می گیرند .

 استارت آپ های دارای برنامه مدون کارآفرین محسوب می شوند

نعناکار گفت: شرکت ها تا یک محدوده زمانی از شروع فعالیت خود، استارت آپ به‌شمار می‌روند و تا زمانی که برنامه مدون برای فعالیت اقتصادی وجود ندارد آن شرکت استارت آپ محسوب می شود اما به محض اینکه برنامه مدون مشخص شد استارت آپ تلقی نمی شود و تبدیل به کارآفرین یا کسب و کار کوچک می شود .

وی ادامه داد: در اتحادیه اروپا تعریفی معین برای استارت آپ ها در نظر گرفته شده است به این معنا که استارت آپ باید قادر باشد مسئله یا موضوعی را حل کند و برای کارآفرین نیز تعاریف متفاوتی از سوی سازمان ها ارایه می شود و  سازمان بین المللی کار ،بانک جهانی سازمان های شرق مثل شانگهای هریک تعریفی متفاوت از کارآفرین ارایه داده اند و بستگی دارد که در چه حوزه ای از اقتصاد فعالیت می شود.

نعناکار گفت : در حوزه تکنولوژي به دلیل آنکه روز به روز در حال تغییر است نمی توان تعریف  مشخصی برای کارآفرین فناورانه ارایه داد اما تعاریف بین‌المللی در حوزه حقوق وجود دارد که بحث جداگانه‌ای می‌طلبد.

کارشناس حقوق استارت آپ ها در حوزه فناوری های نوین گفت : در بحث استارت آپ ها یکی از چالش‌ها ضرورت آشنایی آنها با نحوه انعقاد قرارداد با شتاب‌دهنده‌ها، سرمایه گذاران ریسک پذیر و غیره است، اگر نوع هیات مدیره، تقسیم سود و سایر موضوعات حقوقی در ثبت یک شرکت استارت اپی به طور صحیح در نظر گرفته نشود به طور قطع مشکلاتی به وجود می آید. ما گونه‌ای از قراردادهای کاری را تعریف کرده ایم تا مشخص بشود استارت آپ ها قبل از شروع فعالیت قرارداد میان خود را چگونه تنظیم کنند و ضمانت اجرای آن چگونه باید باشد.

نعناکار گفت : این که نحوه انعقاد قرارداد برای شرکت های استارت آپی چگونه باید باشد و زیرساخت قانونی چگونه ایجاد شود و مجوزهای قانونی را از چه سازمان هایی باید اخذ کنند از مشاوره هایی است که در جلسات تخصصی و در قالب تدریس های دانشگاهی از سوی اینجانب ارایه می شود.