:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۸.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
با پایان آمد و رفت‌های نظام سلامت

آغاز فصل همکاری برای تجمیع بیمه‌ها

احتمالا می‌توان دیروز را، روز آغاز به کار رسمی نظام سلامت در دولت دوازدهم دانست؛ چه اینکه دیروز، ایرج فاضل، با حکم رییس‌جمهور جایگزین علیرضا زالی در سازمان نظام پزشکی شد و با تودیع معاونان پیشین وزارت بهداشت و معارفه معاونان جدید، ترکیب نهایی کارگزاران سلامت در دولت دوازدهم روشن شد تا آنان بطور رسمی کارشان را آغاز کنند.
کد خبر: ۹۸۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۲
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- به همین بهانه هم، وزیر بهداشت، دیروز در دو مراسم سخنرانی کرد. نخست در بیمارستان قلب شهید رجایی، به نمایندگی از رییس‌جمهور، حکم ریاست فاضل را به او تقدیم کرد و سپس، در سخنانی، در حضور علی ربیعی، وزیر رفاه، از پیگیری هدفش برای تولیت یکپارچه نظام سلامت و تجمیع منابع مالی بیمه‌ها در دولت دوازدهم گفت. او سپس به همایش کارگزاران سلامت رفت تا معاونان قدیم و جدیدش را تودیع و معارفه کند. او در این مراسم و در غیبت ربیعی، بار دیگر و این‌بار البته تلویحی، ربیعی و نگاهش به موضوع بیمه‌ها را مورد انتقاد قرار داد و ابراز امیدواری کرد که با تولیت وزارت بهداشت، نگاه علمی در بیمه‌ها حاکم شود. ربیعی اما، برخلاف قاضی‌زاده، این‌بار از در صلح درآمد و با توقف انتقادهای پیشینش، تاکید کرد که آماده هرگونه همکاری با وزارت بهداشت است؛ یعنی همان موضوعی که قاضی‌زاده برای ادامه حضورش در وزارت بهداشت شرط کرده بود.

 سودای فرماندهی یکپارچه سلامت

وزیر بهداشت در این مراسم، نخست با اشاره به واکنش دولت وقت به نتیجه انتخابات دوره پیشین نظام پزشکی و استنکاف محمود احمدی‌نژاد از امضای حکم ریاست علیرضا زالی، گفت: نباید سال ۹۲ و اتفاقات قبل از آن را فراموش کنیم؛ چرا که افرادی بدون اینکه بتوانند خودشان را در معرض انتخاب جامعه پزشکی قرار دهند محروم شدند تا اینکه آقای دکتر روحانی بر سر کار آمد و در نخستین اقدامشان حکم دکتر زالی را امضا کردند.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی با سپاس از تلاش‌های علیرضا زالی، رییس پیشین سازمان نظام پزشکی، که این دوره حتی برای عضویت در هیات‌مدیره نظام پزشکی تهران هم نامزد نشد، گفت: به نظر من آقای دکتر زالی در این چهار سال خوب عمل کردند؛ اگرچه ممکن است برخی افراد انتظارات بیشتری داشتند. اما ما محدودیت‌هایی داریم. بالاخره همه ما در این کشور زندگی می‌کنیم و با محدودیت‌ها آشناییم. حتی زمانی که می‌خواهیم یک رییس دانشگاه انتخاب کنیم، چند جا باید نظر دهند. حال این جدای از تعارضاتی است که میان دستگاه‌های اجرایی وجود دارد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه فکر می‌کنم کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانیم آنها را به نظام پزشکی محول کنیم، گفت: مهم‌ترین آنها بحث تعارضات بین رشته‌یی است که می‌توان آنها را از دولت به صنف محول کرد تا درباره آنها تصمیم بگیرند.

 هاشمی همچنین در حاشیه این مراسم، درباره اولویت‌های وزارت بهداشت در دولت دوازدهم، بر تولیت واحد نظام سلامت، خواستی که در دولت یازدهم با مقاومت‌های وزارت رفاه، محقق نشد، تاکید کرد و گفت: ما پیش از این اولویت‌هایمان را در مجلس اعلام کرده‌ایم. در مجموع اجرای قانون برنامه ششم توسعه و ارتقا و نهادینه کردن طرح تحول نظام سلامت از اولویت‌های اصلی است و امیدواریم در این دوره بتوانیم با کمک دولت و مجلس، منابع مالی پایداری را برای حوزه سلامت تعریف کنیم. همچنین امیدواریم تولیت نظام سلامت را یکپارچه کنیم و از این پراکندگی، به فرماندهی واحد دست یابیم.

هاشمی درباره مدیریت جدید سازمان نظام پزشکی نیز گفت: نظام پزشکی سازمانی است که رییس آن از مسیری کاملا دموکراتیک و با حضور اقشار مختلف جامعه پزشکی تعیین می‌شود. مطمئنیم در دوره مدیریت دکتر فاضل از حقوق مردم و جامعه پزشکی بیش از گذشته مراقبت شود.

 نمی شود هرکسی یک ساز بزند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز همچنین، در همایش کارگزاران سلامت و تکریم و معارفه معاونان جدید وزارت بهداشت، با اشاره به الحاق سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت، گفت: ما به دنبال توسعه وزارت بهداشت نیستیم. بلکه آرزوی من این است که تعداد کارکنان وزارت بهداشت به ۲۰ هزار نفر و حتی کمتر برسد. ما به دنبال تولیت بیمه بوده‌ایم و در حال حاضر هم بخشی از این تولیت از طرف مجلس به وزارت بهداشت منتقل شده است.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، در این مراسم و جایی که دیگر وزیر رفاه را در میان حاضران مراسم نمی‌دید، با کنایه به نگاه وزارت رفاه به موضوع بیمه، که پیشتر هم مورد انتقاد او واقع شده بود، ادامه داد: امیدواریم بیمه معنی علمی خود را در کشور پیدا کند. به همین منظور دولت و مجلس باید کمک کنند و صندوق‌ها یکپارچه شود. نمی‌شود هرکسی برای خود یک ساز بزند.

وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت ایجاد منابع مالی پایدار و تولیت واحد برای حوزه سلامت، افزود: اگر پایداری منابع و تولیت واحد اتفاق افتد، هیچ بهانه‌یی برای انجام ندادن وعده‌های خود نداریم و متعهد می‌شوم که اگر این دو موضوع انجام شود، در پایان چهار سال به همه وعده‌های خود جامه عمل می‌پوشانیم.

کارنامه کاری این دوستان افتخارآمیز بود و ثمره آن نیز در رای اعتماد نمایندگان مشخص شد. عده‌یی هم نمی‌خواهند باور کنند به همین دلیل بهتر است آنها را نبینیم و کار خود را ادامه دهیم.

وزیر بهداشت در بخش پایانی سخنانش، از خدمات سه معاون پیشینش، رسول دیناروند، محمدآقاجانی و علی‌اکبر سیاری، سپاس‌گزاری کرد.

 اعلام آمادگی وزیررفاه برای همکاری

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اما در مراسم تودیع و معارفه روسای جدید و پیشین سازمان نظام پزشکی، برای همکاری با وزارت بهداشت به عنوان تولیت نظام سلامت و همچنین سازمان نظام پزشکی اعلام آمادگی کرد. علی ربیعی با اشاره به خدمات زالی در چهار سال گذشته، گفت: دکتر زالی مدارا و آرامش را به سازمان نظام پزشکی بردند. مطمئنم که با حضور دکتر فاضل هم، سرمایه اجتماعی نظام پزشکی افزایش می‌یابد. من نیز به نوبه خود در کنار دکتر هاشمی به عنوان تولیت وزارت بهداشت و همچنین دکتر فاضل خواهم بود.

او سپس در بخش دیگری از سخنانش، تاکید کرد: به عنوان مسوولیتی که دارم همواره خود را در کنار دکتر هاشمی و همچنین سازمان نظام پزشکی می‌دانم. مطمئن باشید با تمام توان خود حضور خواهم داشت.

او در بخشی پایانی صحبت‌هایش گفت: مجددا برای همه گونه همکاری در کنار وزیر بهداشت و همچنین سازمان نظام پزشکی اعلام آمادگی می‌کنم. امیدوارم هر روز بهتر از دیروز باشیم و زندگی همه پر از خیر و برکت باشد.

ربیعی که پیشتر و در دولت یازدهم، پرچمدار مقاومت در برابر خواست وزارت بهداشت برای تجمیع منابع مالی بیمه‌های سلامت بود و به همین سبب هم، بارها هدف انتقادهای تند وزیر بهداشت شد، در مراسم دیروز، سه بار و با تاکید بر آمادگی‌اش برای همکاری با وزارت بهداشت تاکید کرد. شاید بشود این نرمش و تغییر موضع وزیر رفاه را نتیجه اتفاقی دانست که وزیر بهداشت خبرش را داده بود. قاضی‌زاده هاشمی که پیش از معرفی شدنش به مجلس به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت، از تردیدهایش برای ادامه حضور در این وزارتخانه گفته بود و همراهی و همکاری مطلوب وزارت رفاه را، به عنوان یکی از شرکای اجتماعی طرح تحول سلامت، شرط حضور خود خوانده بود، نزدیک به دو هفته پیش از ورود شخص رییس‌جمهور به موضوع اختلاف دو وزارتخانه بهداشت و رفاه خبر داده بود.

 در ضرورت همگرایی

رییس پیشین سازمان نظام پزشکی کشور هم در این مراسم با تاکید بر لزوم همگرایی در جامعه پزشکی و بخش‌های مختلف سلامت کشور، سازمان نظام پزشکی را گرانیگاه صنف پزشکی دانست و گفت: اگر به جای همگرایی در مسیرهای متفاوتی قرار بگیریم، حتما دچار آسیب خواهیم شد.

علیرضا زالی ادامه داد: زمانی که در شهریورماه سال ۱۳۹۲ کار را تحویل گرفتم از نظر منابع اعتباری سازمان با مشکلات زیادی مواجه بود؛ بطوری که حتی در پرداخت حقوق کارکنان در شهریورماه مجبور به استقراض شدیم اما اکنون وضعیت به گونه‌یی است که برای ۱۸ ماه آینده برای پیشبرد امور جاری از نظر مالی مشکلی نداریم. در این دوره ۱۵ میلیارد تومان به هیات‌مدیره‌های شهرستان‌ها کمک کردیم.

او در پایان افزود: این چهار سال دوره سختی بود اما با همه تلخی‌ها و شیرینی‌هایش به پایان رسید. باید توجه کرد که مطالبات متکثر جامعه پزشکی فراتر از چیزی است که فکر می‌کنیم. چرا چنین مطالبات در چند دهه اخیر انباشت شده‌اند؟

 تثبیت حرمت پزشکان، اولویت اول سازمان

رییس کل جدید سازمان نظام پزشکی هم در سخنانش در این مراسم، اولویت‌های این سازمان در چهار سال پیش رو را تشریح کرد و تثبیت حرمت و منزلت جامعه پزشکی را نخستین اولویت این سازمان خواند و گفت: به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی نباید اجازه دهیم این حرمت و قداست خدشه‌دار شود.

ایرج فاضل همچنین در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به عملکرد پزشکی قانونی، گفت: برخی موازی‌کاری‌ها با قوه قضاییه به حق موجب نگرانی بسیاری از همکاران ما است. کار پزشکی قانونی قضاوت بر نحوه طبابت نیست. این کار بر عهده سازمان نظام پزشکی است و ما با کمک مسوولان و نمایندگان مجلس این مشکل را حل خواهیم کرد.  او ادامه داد: مشکل دیگر حوزه سلامت که نیازمند توجه جدی است، مساله بیمه‌هاست. ما پدیده‌یی به نام بیمه آوردیم اما یال و کوپالش را زدیم و به این ترتیب بیمه‌ها به مجموعه‌یی تبدیل شده‌اند که نمی‌توانند به وظایفشان عمل کنند. وظیفه پزشک، درمان بیمار است نه مباحث دیگر. این در حالی است که اکنون یکی از مشکلات بزرگ پزشکان و جامعه، بیمه‌ها هستند.  او افزود: عجیب است که تعرفه‌ها هم به نوعی به بیمه‌ها وصل است و این آسیب کهنه پزشکی کشور است که تعرفه‌ها توسط همین بیمه‌ها تعیین می‌شود و سازمانی مانند نظام پزشکی نقش چندان موثری در تعیین تعرفه‌ها ندارد. این روش باید تغییر کند. ما بحث مفصلی در تجدید بنای بیمه‌ها در کشور داریم. امیدواریم با تغییر شورای عالی بیمه قسمتی از این مسائل حل شود.

فاضل با اشاره به کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت، تاکید کرد: وقتی چنین کتابی داریم نباید در آن هیچ دخالتی شود. یکی از کارهای بنده این خواهد بود که چاپ آخر این کتاب را آماده کنیم؛ بطوری که تمام اختلافات را حل کند تا دیگر حتی پزشکی نباشد که آن را قبول نداشته باشد.

 نبود منابع پایدار، تنها مشکل طرح تحول

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم، گفت: در حال حاضر به، طرح تحول سلامت، جز تامین منابع پایدار و جبران تاخیر در پرداخت‌ها مشکل دیگری ندارد و آن هم باید از سوی مجلس حل شود.  او با اشاره به اختیارات وسیع سازمان نظام پزشکی و یادآوری اعتراض‌ها و تجمع‌های صنفی متخصصان بیهوشی، متخصصان پاتولوژی و پزشکان عمومی در چهار سال گذشته، گفت: برخی افراد خواستند مشکلاتشان را در کف خیابان حل کنند اما این کار در شأن جامعه پزشکی نبود. این در حالی است که حتی اگر آنها به سازمان صنفی خودشان اعتماد می‌کردند شرایط بهتر می‌شد. من اطمینان می‌دهم هیچ مساله‌یی وجود ندارد که میان وزارت بهداشت و نظام پزشکی لاینحل باشد چرا که ما یک ید واحد هستیم.

معاونان وزیر بهداشت هم در مراسم دیگر تودیع و معارفه مدیران نظام سلامت از عملکرد چهارساله شان گفتند. رسول دیناروند، رییس پیشین سازمان غذا و دارو، در همایش کارگزاران سلامت با اشاره به ادعاهایی که برخی‌ها علیه این سازمان مطرح کردند، گفت: داروهای وارداتی ۲۵ درصد کاهش یافت. این اقدام منجر به صرفه‌جویی ارزی و ریالی برای کشور شد. حال ممکن است برخی ادعاهایی کنند، اما این حرف‌ها درست نیست. عده‌یی می‌گویند قیمت داروهای ترکیه از ایران ارزان‌تر است، اما مگر این موضوع امکان دارد؟ بازار دارویی ترکیه 2.5 برابر ایران است یعنی ۱۰ تا ۱۱ میلیارد دلار است. این در حالی است که واردات داروی ایران 1.1 بوده است. حال مگر می‌شود این داروها در ترکیه ارزان‌تر باشند؟

او افزود: ما به هیچ عنوان به افراد سودجو باج نمی‌دهیم. من امروز واقعا آرامش دارم و وجدانم راحت است؛ چرا که به هیچ عنوان زیر بار زور نرفتم.  سویه تند انتقادهای دیناروند، متوجه احمد توکلی و همکارانش در سازمان مدنی دیده‌بان شفافیت است. تیرماه امسال، آنان با تهیه گزارشی پیرامون عملکرد سازمان غذا و دارو، به دیدار وزیر بهداشت رفتند، اما سپس به سبب آنچه «محقق نشدن وعده‌های وزیر بهداشت» در آن دیدار خواندند، در نشستی خبری، گزارششان را در اختیار رسانه‌ها قرار دادند؛ گزارشی که سازمان غذا و دارو را به آمارسازی در مورد واردات دارو و تبانی به نفع برخی شرکت‌های تولید داروی داخلی می‌کرد. دیناروند یک ساعت پس از نشست دیده‌بان شفافیت، در نشستی خبری، تمام اتهامات را رد کرد. با این همه، وزیر بهداشت، در نخستین اقدامش پس از کسب رای اعتماد مجلس، علی‌اصغر رمضانی را جایگزین او کرد.

علی‌اکبر سیاری، معاون پیشین بهداشت و محمد آقاجانی، معاون پیشین درمان هم در این مراسم، از دستاوردهای معاونت تحت مدیریتشان در دولت یازدهم گفتند. ماه گذشته، آقاجانی به عنوان رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و سیاری به عنوان مشاور وزیر بهداشت منصوب شد.

اکنون باید منتظر ماند و دید که در روزهای پیشرو و آغاز به کار کارگزاران و مسوولان تازه نظام سلامت، طرح تحول این نظام به چه سرانجامی می‌رسد. حالا دیگر ترکیب مدیران یکپارچه است. فاضل هم در انتخابات نظام پزشکی، سرلیست فهرستی بود که برنامه اصلی‌اش پیگیری تجمیع بیمه‌ها بود. ربیعی، مخالف پیشین طرح تجمیع بیمه‌ها هم، فعلا قول همکاری کامل داده است. قاضی‌زاده هم کارش را با همان نگاه پیشین، اما با نیروهایی تازه و احتمالا ثابت قدم‌تر، ادامه خواهد داد؛ نیروهایی چون رمضانی که در جایگاه پیشین، در اعتراض به انباشت بدهی‌ها و در مخالفت با رای وزارت رفاه در موضوع تجمیع بیمه‌ها، قرار دانشگاه تحت مدیریتش با تامین اجتماعی را معلق کرده بود. به نظر می‌رسد همه‌چیز برای تجمیع بیمه‌ها آماده است و قاضی‌زاده هم وعده داده که در صورت تامین خواسته‌هایش، بهانه‌یی نخواهد داشت و وعده‌هایش را عملی خواهد کرد. باید منتظر ماه عسل طولانی نظام سلامت بمانیم یا اینکه باز بادهای مخالف خواهند وزید؟