:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
سخنگوی دولت ضمن تشریح آخرین مصوبات شورای اقتصاد اعلام کرد

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

هر چند محمدباقر نوبخت برای شرکت در نشست هفتگی با خبرنگاران با مجموعه‌یی از پرونده‌های اقتصادی و معیشتی خود را به طبقه هشتم ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری رسانده بود اما اظهارات روز گذشته سخنگوی دستگاه قضا درباره حصر، فضای کلی نشست خبری دیروز را به سمت پیگیری این موضوع کشانده بود.
کد خبر: ۹۸۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۰
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- سوژه‌یی که این روزها روایت‌های متفاوت و در برخی موارد متضاد درباره آن از سوی مسوولان «قضایی» و چهره‌های «دولتی» شنیده می‌شود و همین اظهارنظرهای متناقض، فضایی غبارآلود را در میان افکار عمومی و رسانه‌ها به وجود آورده است.

از یک طرف برخی مسوولان قضایی با اشاره به جزییات جلسه شورای امنیت ملی تلاش می‌کنند، دولت را مسوول ادامه و ابقای حصر معرفی کنند و از سوی دیگر دولتمردان اعتدالی نشسته‌اند که معتقدند هر چه سریع‌تر باید جلو خسارت‌هایی که برای نظام هزینه می‌آفرینند، گرفته شود.

پاسخ سخنگوی دولت دوازدهم به این ابهامات اما همان راهبردی است که از سوی رییس‌جمهوری نیز دنبال شده، راهبردی که مهم‌ترین بخش اجرایی آن رایزنی جدی با نهادهای تصمیم‌ساز و پیگیری ماجرا از ارگان‌هایی است که براساس قانون باید در این زمینه تصمیم‌گیری کنند.

نوبخت با اعلام اینکه مواضع رییس‌جمهور در مساله حصر صریح، شفاف و قاطعانه در شورای عالی امنیت ملی اعلام شد از دبیر شورا تقاضا کرد در این مساله اطلاع‌رسانی کند. درخواستی که در کمتر از یک ساعت از سوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به آن پاسخ داده شد و سخنگوی این شورا را بر آن داشت که در این زمینه اظهارنظر کند.

در کنار این موضوع، مصوبه‌هایی که شورای اقتصاد در زمینه بحث سرمایه‌گذاری‌های خارجی داشته است و تبعاتی که این تصمیمات بر بهبود شاخص‌های اقتصادی کشور دارد دیگر بخش‌های مهم گزارش اقتصادی نوبخت را تشکیل می‌دادند. گشایش‌هایی که از منظر سخنگوی دولت تبعات امضای توافقنامه برجام است و تاثیر فراوانی در بهبود نیازهای سرمایه‌یی کشور خواهد داشت.  حضور شهردار جدید پایتخت در جلسات هیات وزیران خبر مهم دیگری بود که نوبخت در جلسه روز گذشته به آن اشاره کرد

 دیدگاه رییس‌جمهوری درباره حصر

محمدباقر نوبخت در پاسخ به پرسش «تعادل» درباره مصوبه شورای عالی امنیت ملی درخصوص ادامه حصر اظهار کرد: مواضع رییس‌جمهور در جلسه این شورا صریح، شفاف و شجاعانه بود اما اجازه بدهیم چون مباحث جنس امنیتی دارد توسط دبیر شورای عالی امنیت ملی بیان شود.

سخنگوی دولت در ادامه افزود: موضوع حصر به تصمیم شورای عالی امنیت ملی در دوره پیش از دولت آقای روحانی مربوط می‌شود. موضوع حصر باید حل شود و اجازه بدهید با روش منطقی خود این موضوع دنبال شود. همه می‌دانید ما چه موضعی نسبت به این مباحث داریم اما بگذارید حل این مساله از طریق مسیر خود پیش برود. جایگاه رفیع رهبری برای ما محترم و امنیت کشور برای ما مهم است. ما باید بتوانیم زمینه‌یی فراهم کنیم که این مشکل حل شود. توصیه من هم این است که اطلاع‌رسانی در این موضوع را به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی واگذار کنیم.

نوبخت در پاسخ به اینکه القا می‌شود رییس‌جمهور هم موافق ادامه حصر است، اظهار کرد: درست است که رییس‌جمهور، رییس شورای عالی امنیت ملی است اما جایگاه این ریاست با جایگاه ریاست بر هیات وزیران فرق می‌کند. در شورای عالی امنیت ملی غیر از اعضای دولت، فرماندهان ارتش و سپاهان و روسای سایر قوا هم حضور دارند بنابراین، این جایگاه با جایگاه رییس هیات دولت متفاوت است. همه از نظر قاطع رییس‌جمهور در مورد حصر آگاه هستند و من هم به مواضع با صلابت رییس‌جمهور که با استدلال و رعایت همه جوانب به منافع ملی مطرح شد، افتخار می‌کنم. حل این مساله به اجماع‌سازی و تعدیل کردن نظرات سایر اعضا هم نیازمند است زیرا غیر از اعضای دولت، شورای عالی امنیت ملی اعضای دیگری هم دارد.

 

 گشایش‌های اقتصادی برجام

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به مصوبات اخیر شورای اقتصاد درباره جذب سرمایه خارجی گفت: در سال جاری 5 میلیارد دلار در بخش نفت و 8 میلیارد دلار هم توسط کشور کره سرمایه‌گذاری انجام شد.

دیروز شورای اقتصاد مجوز سرمایه‌گذاری برای بیمارستان 723تختخوابی تبریز را به مبلغ 203میلیون یورو، بیمارستان 1374تختی نمازی شیراز را به مبلغ 406میلیون و 550 هزار یورو و بیمارستان هزار تختی شهید رجایی تهران را به مبلغ 415میلیون یورو صادر کرد، این سرمایه‌گذاری توسط اگزیم بانک کره انجام می‌شود.  

نوبخت در ادامه افزود: برای تامین آب فاضلاب خوزستان، شورای اقتصاد تصویب کرد که 200میلیون یورو از طریق بانک‌های اروپایی جذب سرمایه انجام شود.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد انتقادات برخی اصلاح‌طلبان نسبت به گفت‌وگوی رییس‌جمهور گفت: نمی‌دانم دوستان چه توقعاتی داشتند که در این گفت‌وگو برطرف نشد. رییس‌جمهور وعده‌هایی داده و مقید است که آنها را انجام دهد و من شهادت می‌دهم، رییس‌جمهور برای تحقق تعهدات خود به مردم تلاش بسیار زیادی می‌کند.

 حضور شهردار تهران در نشست کابینه

نوبخت در مورد حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت نیز گفت: آقای نجفی از فردا به دولت دعوت می‌شود و فضای مثبت‌تری با حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت فراهم می‌شود که در سایه تعامل، کارها بهتر پیش می‌رود. پیش از این انتقاد می‌شد که دولت بودجه شهرداری تهران را نمی‌دهد در حالی که به همان میزانی که به سایر دستگاه‌ها بودجه دادیم به شهرداری هم پرداخت کردیم.  سخنگوی دولت درباره سیاست دولت در مورد قیمت ارز نیز تصریح کرد: در برابر نگاه‌های حداکثری و حداقلی درباره قیمت ارز، سیاست دولت مدیریت کردن نرخ ارز شناور بوده و ما با افزایش غیرمتعارف قیمت ارز موافق نیستیم الان هم نرخ ارز نوسان زیادی ندارد.

نوبخت در ادامه در مورد مطرح شدن مساله اشتغال فرزندان مسوولان و این شایعه که دولت به نمایندگان مجلس در این‌باره وعده داده است، خاطرنشان کرد: به جای این اظهارنظراها باید هر موردی که در این زمینه وجود دارد را اعلام کنند که مثلا فرزند کدام مسوول چه مسوولیتی را گرفته است. ما این موارد را اتهام‌زنی می‌دانیم البته اگر فرزند مسوولی شایستگی داشته باشد نباید شغلی داشته باشد؟ ارتباط اشتغال فرزندان مسوولان با سهمیه‌بندی برای آنها و وعده دولت به نمایندگان در این زمینه یک ظلم است.

وی در پاسخ به این پرسش که استاندار زن در دولت دوازدهم خواهیم داشت، گفت: زنان توانمند و شایسته‌یی داریم که اگر وزیر نشدند، معاون وزیر خواهند شد. من قصد دعوا ندارم اما می‌دانم رییس‌جمهور برای انتخاب وزیر زن چه کشید. اگر روزی پیش بیاید، می‌گویم چه موانعی برای انتخاب وزیر زن وجود داشت. همان مراکزی که این مطالبات را مطرح کردند، مانع انتخاب زنان شدند اما ما موظف و علاقه‌مندیم از توانمندی زنان شایسته استفاده کنیم. سخنگوی دولت در مورد برنامه دولت برای تهیه اوراق قرضه بین‌المللی تصریح کرد: ما مجوز قانونی داریم اما فعلا برنامه‌یی برای استفاده از این روش نداریم.

 اصلاح ساختار اقتصادی

از نوبخت در مورد آثار کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و اثر آن بر افزایش قیمت سکه سوال شد که او در پاسخ گفت: از شنبه این هفته این دستورالعمل اجرایی شد و با کمی زمان آثار این تصمیم که یک مطالبه عمومی است، دیده می‌شود. ممکن است در یک دوره افزایش قیمت‌هایی هم داشته باشیم اما قیمت‌ها متعادل خواهد شد.

نوبخت در مورد صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری دستگاه‌های مختلف گفت: در برنامه ششم 8 مصداق برای صرفه‌جویی از طریق روش‌های مختلف در بودجه وجود دارد و هر چه دستگاه‌ها در هزینه‌های جاری خود صرفه‌جویی کنند، می‌توانند در طرح‌های عمرانی از آن استفاده کنند. ما دنبال کاهش حقوق کسی نیستیم اما معتقدیم صرفه‌جویی قابل تحقق است. می‌دانیم دوران انتقاد به سازمان برنامه و بودجه فرا می‌رسد و این انتقادات زیاد خواهد بود چون می‌خواهیم صرفه‌جویی کرده و نظم‌بخشی کنیم. کاهش هزینه‌های جاری، کاهش سهم نفت و افزایش سهم مالیات در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ما باید وارد شویم تا اصلاح نظام اداری بالاخره انجام شود، تصریح کرد: ما اصلاح نظام اداری و اقتصادی را آغاز می‌کنیم که البته ممکن است در کوتاه‌مدت مورد شماتت قرار بگیریم اما در بلندمدت و از آیندگان امتیاز مثبتی خواهیم گرفت.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
0
0
شما خبرنگاران ................ جریان اصلی را رها می کنید به فرعی می پردازید حالا...............این تحفه ها تمام را حل مشکلات می کنند
مدیر پایگاه هر کاری سرجای خودش.... مشکلات اقتصادی ریشه در فرهنگ و جامعه دارد روابط خارجی وسیاست و... هم مهم است