:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
سکه با 33 هزار تومان افزايش به بالاترين نرخ در 5 سال اخير رسيد

واكنش بازار ارز، طلا و بورس به كاهش نرخ سود بانكي

به دنبال اجراي تصميم شبكه بانكي كشور براي كاهش نرخ سود بانكي و تعيين حداكثر سود سپرده بلندمدت به ميزان 15 درصد و سپرده كوتاه مدت به ميزان 10 درصد، بازار ارز و طلا و بورس واكنش نشان دادند و اگرچه نرخ ارز با افزايش قابل توجه مواجه شده، اما بازار سرمايه با كاهش 83 واحدي شاخص كل بورس تهران همراه بود
کد خبر: ۹۸۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱
خبراقتصادي  – محسن شمشيري:  بازار ارز با واكنش مثبت نسب به تغيير نرخ سود بانكي، با افزايش همه ارزهاي معتبر مواجه شده است. دلار آمریکا با ۱۱ تومان افزایش  به قیمت 3890 تومان فروخته شد و به مرز 3900 تومان نزديك شده و كارشناسان با اشاره به رشد 50 توماني نرخ دلار آزاد طي 12 روز اول شهريور 96 و افزايش نرخ مبادله اي به 3324 تومان، معتقدند كه نرخ دلار احتمالا در روزهاي آينده تحت تاثير افزايش نرخ مبادله اي و كاهش نرخ سود بانكي، با رشد نسبي همراه خواهد بود. 


روز گذشته، نرخ یورو واحد پول اروپا نیز با ۱۲ تومان افزایش ۴۷۲۸ تومان، پوند انگلستان با ۲۱ تومان افزایش ۵۰۲۶ و لیر ترکیه با افزایش ۲ تومانی ۱۱۶۴ تومان  معامله شد.
اين افزايش گروهي همه ارزهاي معتبر بازار آزاد نشان مي دهد كه بازار ارز تحت تاثير تصميم شبكه بانكي براي كاهش نرخ سود واكنش نشان داده است. 
در بازار طلا نيز افزايش 33 هزار توماني سكه تحت تاثير افزايش نرخ دلار به 3890 تومان و افزايش هر اونس جهاني به نرخ 1325 دلار، بوده و برخي كارشناسان با توجه به رشد نرخ دلار و اونس جهاني، پيش بيني مي كنند كه قيمت سكه وطلا در روزهاي آينده روند افزايشي داشته باشد. 
اما از سوي ديگر، افزايش 155 واحدي شاخص كل بورس تهران در روز شنبه 11 شهريور و روز اول اجراي تصميم جديد شبكه بانكي در كاهش نرخ سود بانكي  و به دنبال آن كاهش 83 واحدي شاخص كل بورس تهران در روز يكشنبه 12 شهريور، نشان دهنده اين واقعيت است كه بازار سرمايه،  حداقل در كوتاه مدت انتظار اثر مثبت كاهش نرخ سودبراي هدايت نقدينگي جديد و خروج سپرده ها از بانك ها و هدايت آن به سمت بورس را ندارد  و اخبار روزهاي اخير نشان مي دهد كه سپرده هاي بزرگ تقريبا با همان نرخ سود قبلي در دوره يازده روزه ابلاغ تا اجراي تصميم كاهش نرخ سود، با همان قراردادهاي قبلي به مدت يكسال امضا شده و سپرده ها همچنان به همان روال سابق در بانك ها باقي خواهد ماند و لذا نمي توان انتظار داشت كه در كوتاه مدت، نقدينگي قابل توجهي از بانك ها به سمت بورس هدايت شود. 
اما به عقيده صاحب نظران، رشد نقدينگي و تحولات اقتصاد ايران در ماه هاي آينده باعث اثر مثبت كاهش نرخ سود بر شاخص ها و بازارهاي سرمايه، ارز و طلا و مسكن و خودرو خواهد شد و اگرچه در كوتاه مدت بانك ها خروج سپرده ها را كنترل كرده اند اما در ميان مدت، تحت تاثير كاهش هزينه هاي مالي تسهيلات بانكي، به تدريج بر بهبود رونق و شاخص هاي اقتصادي در بازارهاي سرمايه و ارز و طلا و مسكن و ساير دارايي ها اثر مثبت خواهد گذاشت.  
روز یکشنبه سکه تمام با افزایش ۳۳ هزار تومانی قیمت نسبت به روز شنبه، یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان فروخته شد که رکورد بی سابقه ای برای این نوع سکه طی پنج سال اخیر به حساب می‌آید.
‌در بازار ديروز، نرخ دلار و ارزهای مهم افزایش قیمت داشتند؛ به طوریکه دلار آمریکا با ۱۱ تومان افزایش قیمت 3890 تومان فروخته شد. البته این نوع ارز طی۱۲ روز اول شهریور ماه از ۳۸۳۳ به 3890 تومان رسیده است که نشان دهنده افزایش ۵۰ تومانی برای نرخ دلار است.
یورو نیز با ۱۲ تومان افزایش ۴۷۲۸ تومان، پوند انگلستان با ۲۱ تومان افزایش ۵۰۲۶ و لیر ترکیه با افزایش ۲ تومانی ۱۱۶۴ تومان قیمت دارد.همچنین دلار مبادله‌ای ۳۳۲۴ تومان از سوی بانک مرکزی قیمت‌گذاری شده است.
در بازار سکه، نیم سکه با افزایش حدود ۱۴ هزار تومانی ۶۶۳ هزار تومان، ربع سکه با ۵۹۰۰ تومان افزایش ۳۸۵ هزار تومان و سکه گرمی با ۱۵۰۰ تومان کاهش قیمت ۲۵۲ هزار تومان داد و ستد می شود.
همچنین در بازار طلا، هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش ۵۰۰ تومانی قیمت، ۱۲۶ هزار تومان فروخته می شود و هر مثقال طلا نیز ۱۲۰۰ تومان افزایش یافته و ۵۴۵ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه می شود.
قیمت‌ها در بازار طلا از حدود دو هفته گذشته تاکنون همچنان روند افزایشی خود را ادامه می‌هد.
 بازار طلا و سکه همچنان در شیب صعود قیمت است؛ به طوریکه سكه  یک میلیون و260 هزار تومان فروخته می‌شود که بالاترین قیمت را طی پنج سال گذشته ثبت کرده است. هر گرم طلای ۱۸ عیار بیش از ۱۲5 هزار تومان قیمت دارد که رکورد بی‌سابقه‌ای در مدت مذکور برای این نوع طلا حساب می‌شود.

کاهش نرخ سود بانکی نرخ طلا را افزایشی کرد

سید حجت شفائی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان طلا در رابطه با افزايش قيمت طلا معتقد است: قیمت جهانی طلا در پایان مبادلات هفته گذشته با رشد ۲.۵ درصدی روبرو شده است. براساس آنچه وزارت کار آمریکا درباره نرخ اشتغال اعلام کرده است، اقتصاد این کشور طی ماه‌های گذشته ۱۵۶ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده که این رقم بسیار پایین‌تر از انتظارات اولیه بوده است.
بازار داخلی طلا و سکه طی روزهای گذشته با تغییرات و افزایش قابل توجه قیمت همراه شده است؛ به طوری که قیمت طلا رکورد پنج ساله‌اش را شکسته و به بیش از گرمی ۱۲۵ هزار تومان رسیده که به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا این افزایش قیمت تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی رخ داده است که از جمله این عوامل کاهش نرخ سود بانکی و هدایت نقدینگی به بازار طلا و سکه است.
وی ادامه داد: بر همین اساس قیمت هر اونس طلا در پایان مبادلات روز جمعه به ۱۳۲۵ دلار رسید و قیمت هر اونس طلا در روز شنبه برای لحظاتی پس از انتشار آمارهای اشتغال آمریکا به بیش از ۱۳۳۴ دلار رسیده است که این بالاترین رقم از ماه نوامبر برای طلا بوده است.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا افزود: آمارهای ضعیف اشتغال و رشد دستمزد در آمریکا به نگرانی‌های قبلی درباره کاهش نرخ تورم این کشور افزوده است. این مسئله تبدیل به عامل مهمی برای کاهش ارزش دلار و افزایش قیمت طلا شده است.  
شفائی همچنین درباره وضعیت بازار داخلی توضیح داد: در داخل نیز با توجه به کاهش نرخ سود بانکی و انتقال بخشی از نقدینگی به بازار طلا و ارز و همچنین افزایش نرخ جهانی طلا با توجه به تنش‌های کره شمالی و آزمایش موشکی این کشور و همچنین ارائه آمارهای شاخص اشتغال‌زایی در آمریکا که پایین‌تر از حد انتظار بوده همگی باعث شده که نرخ طلا در داخل هم با روند افزایشی روبرو شود.
وی همچنین درباره پیش‌بینی قیمت طلا طی روزهای آینده گفت: احتمالا این هجومی که نقدینگی از بانک به سمت بازار طلا و ارز دارد تا مدتی ادامه خواهد داشت اما به مرور این روند کاهشی می‌شود و بازار روند طبیعی خود را طی خواهد کرد. طبیعی است وقتی ارزش نرخ سود بانکی پایین می آید مردم به سمت دلار، طلا و سکه می آیند ولی بعد از مدتی شرایط متعادل خواهد شد.

جدول قیمت انواع سکه و ارز در بازار (قیمت‌ها به تومان)

نوع سکه و ارز                                  

پنجشنبه گذشته    

شنبه                

یکشنبه                 

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید

۱۲۳۹۰۰۰

۱۲۳۸۳۰۰

۱۲600۰۰

سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم

۱۲۰۲۵۰۰

۱۲۲۲۰۰۰

۱۲600۰۰

نیم سکه

۶۴۸۶۰۰

۶۵۵۰۰۰

۶۵۵۵۰۰

ربع سکه 

۳۷۸۴۰۰

۳۸۰۰۰۰

۳۸۱۴۰۰

سکه گرمی

۲۵۳۱۰۰

۲۵۱۰۰۰

۲۵۴۴۰۰

هر گرم طلا ۱۸ عیار

۱۲۲۵۲

۱۲۵۱۷۵

۱۲۵۸۴۵

دلار

۳۸۷۴

۳۸۷۸

۳۸۹۰

یورو

۴۷۱۷

۴۷۱۶

۴۷28

پوند

۴۹۸۹

۵۰۱۲

۵۰۲۶