:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
محسن شمشيري

دستاوردهای یک قرارداد 8 ميليارد يورويي

اخذ و انعقاد قرارداد وام 8 میلیارد یورویی ایران از اگزیم بانک کره‌جنوبی، بزرگ‌ترین وام پسابرجامی ارزیابی شده است که پس از 2 سال مذاکرات مفصل و طولانی به ثمر نشسته است.
کد خبر: ۹۸۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸
اقتصاد گردان -  وامی که به اعتقاد کارشناسان به‌تدریج آثار و دستاوردهای مختلفی را برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت.  این قرارداد اگرچه در ظاهر تامین مالی قراردادهای جدید را در زمینه‌های تولیدی، بهداشتی، حمل‌ونقل و انرژی و صنایع مختلف هدف گرفته و 12 بانک ایرانی به‌عنوان بانک عامل این قرارداد بزرگ، در مسیر رشد سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی و حمایت از تولید فعال خواهند بود، اما مهم‌ترین اثر این قرارداد، تاثیری است که در روابط بین‌المللی ایران با بازارهای جهانی خواهد گذاشت، زیرا بدون شک قرارداد 8 میلیارد یورویی با یازدهمین اقتصاد صنعتی جهان، سایر کشورها و شرکت‌های علاقه‌مند به بازار ایران را نیز تشویق خواهد کرد که به‌دنبال راهکارهای مختلفی برای حضور در ایران باشند. 
چنین قرارداد بزرگی قطعا، بر رفع نگرانی بانک‌ها و شرکت‌ها که از جریمه‌های احتمالی امریکا می‌ترسند، نیز اثرگذار خواهد بود و آنها را مجبور خواهد کرد که به‌دنبال مشابه این قرارداد با ایران باشند. 
بر این اساس، مهم‌ترین دستاورد این قرارداد بزرگ پسابرجامی، ‌زمینه‌سازی برای جذب سایر خطوط اعتباری از سوی بانک‌ها و کشورهای خارجی است زیرا در دوران تحریم، ارائه خطوط اعتباری جدید برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی و تولیدی کشور متوقف و بازپرداخت برخی وام‌های دریافت شده سابق نیز به‌دلیل از میان رفتن کانال‌های پرداخت با مشکل و مانع مواجه شده بود. اما پس از توافق هسته‌یی و رفع تحریم‌ها شاهد تسویه تعهدات سابق بودیم که نتیجه آن بهبود رتبه اعتباری کشور بوده و این روند، به‌تدریج شرایط را برای ایجاد خطوط اعتباری جدید و مبادلات پولی و سرمایه‌گذاری فراهم کرده است و نتیجه عینی آن همین قرارداد 8 میلیارد یورویی با اگزیم بانک کره‌جنوبی است. 
اکنون بسیاری از شرکت‌ها و کشورهای جهان به‌خوبی آگاه هستند که ایران به‌خاطر ظرفیت‌های کم‌نظیر خود در بخش‌های مختلف و بازار خاص منطقه‌یی، می‌تواند شریک مطمئن و قابل اعتمادی در بازپرداخت تسهیلات و وام‌های خارجی باشد و لذا بانک‌ها و سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی، به دلایل مختلف تمایل دارند که در ایران سرمایه‌گذاری کنند و در سود این بازار روبه توسعه شریک باشند. 
بر این اساس، به نظر می‌رسد که به‌تدریج نگرانی‌ها و موانع سرمایه‌گذاری و مبادلات پولی با ایران برطرف خواهد شد و اگرچه در دو سال اول بعد از برجام، تاحدودی با کندی همراه بوده اما به‌دنبال چنین قراردادهایی می‌توان افزایش سرعت همکاری‌های بانکی و تجاری را انتظار داشت. سایر بانک‌ها و شرکت‌ها نیز به‌دنبال قرارداد اگزیم بانک، قراردادهایی با رقم‌های مختلف را پیگیری خواهند کرد و منجر به عملیاتی شدن پروژه‌های عمرانی و تولیدی متعددی در کشور خواهد شد.  قراردادهای تامین مالی بلندمدت، نه تنها از جهت آثار مستقیمی که در اجرای پروژه‌های عمرانی و تولیدی کشور و ایجاد اشتغال در کشور می‌گذارند اهمیت دارند، بلکه از بعد مالی و بانکی نیز، نمایانگر تمایل کشورها به برقراری روابط بلندمدت بانکی و نشانه اعتماد بالا میان نظام مالی دو کشور هستند و از این رو، هر چه سطح همکاری مالی و تجاری بین کشورها افزایش یابد، بهبود روابط بین‌المللی و حضور جهانی ایران را موجب خواهد شد و سطح همکاری‌ها و فضای کسب و کار را روان‌تر خواهد کرد. 
در واقع فضای پسابرجام، بلافاصله بعد از توافق ایران و 1+5 توانست شاخص‌های اقتصادی کشور را با بهبود نسبی همراه کند و ازجمله در سال 95 شاهد رشد 12.5درصدی تولید ناخالص داخلی با نفت و رشد اقتصادی بدون نفت 3.3درصد بوده‌ایم. از این رو روشن است که به‌دنبال بهبود درآمدهای ارزی کشور از فروش نفت، بهبود صادرات و همچنین قراردادهای تامین مالی نظیر وام 8 میلیارد یورویی اگزیم بانک کره‌جنوبی، در سال جاری و سال‌های پیش رو نیز می‌توان انتظار داشت که شاخص‌های تولید و رشد اقتصادی، بهبود یافته و فضای کسب‌وکار کشور نیز روز به روز بهتر شود. 
 آنچه بعد از ایجاد این خط اعتباری شاهد آن خواهیم بود آثار جانبی آن است یعنی تشویق سایر شرکت‌های داخلی و خارجی برای ورود به ایران.