:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
وزیر ارتباطات خبر داد

مذاکره برای رفع فیلتر توییتر در دستور کار

در واپسین روزهای وزارت محمود واعظی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مصوبه‌یی را تصویب کرد که طی آن مقرر شد کاربران با توجه به میزان اینترنتی که مصرف می‌کنند حجم خریداری کنند، هر چند این مصوبه در فضای رسانه و مجازی به مصوبه اینترنت نامحدود معروف شد ولی در اصل اینترنت نامحدود نیست چراکه کاربران مطابق با استفاده خود حجم خریداری می‌کنند
کد خبر: ۹۷۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
اقتصاد گردان -  مرجان محمدي: وزیر ارتباطات و فناوری وقت با اشاره به اینکه اینترنت حجمی هرچند برای کاربران گران‌تر تمام می‌شود ولی با توجه به کیفیتی که دارد برای کاربران مقرون به صرفه‌تر است. درحالی که نظرهای مختلفی از این مصوبه از سوی کاربران منتشر شد و برخی با آن موافق و برخی مخالف بودند، آذری جهرمی وزیر ارتباطات فعلی در پستی اینستاگرامی اعلام کرد باتوجه به اعتراض کاربران از وزیر ارتباطات (واعظی) خواسته‌ام تا این مصوبه دوباره بررسی شود و فعلا اجرایی نشود. پستی که با واکنش بسیاری از کاربران مواجه شد و آنان این معاون جوان وزارت را گزینه خوبی برای وزارت دیدند. وزیر ارتباطات نیز با قبول این درخواست اعلام کرد که بعد از انتخاب وزرای کابینه و با حضور وزیر ارتباطات دولت دوازدهم این مصوبه بررسی و در صورت صلاحدید اجرایی می‌شود. روزگذشته آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در وزارت ارتباطات بر مسند وزارت تکیه زد. وی در نخستین اظهارنظر رسمی خود به عنوان وزیر ارتباطات از اصلاح تعرفه‌های اینترنتی خبر داد و گفت: نخستین و مهم‌ترین اولویت من اصلاح تعرفه‌های سرویس‌های اینترنتی است که از قبل مانده بود. همچنین وی از مذاکره برای رفع فیلترینگ توییتر خبرداده است و با اعلام اینکه فیلترینگ توییتر مربوط به امنیت ملی است، گفت: باید درخصوص رفع فیلتر توییتر مذاکره و صحبت کنیم. تا به یک جمع‌بندی برسیم. وی با اشاره به اینکه موضوع دیگری که در این حوزه اهمیت ویژه‌یی دارد و به سرعت باید انجام شود تشکیل کارگروه حقوقی برای بازنگری مقررات و مسائل حقوقی برای حمایت از کسب و کارهای نوپا و اینترنتی است، گفت: این دو موضوع با اولویت ویژه و در این هفته پیگیری می‌شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: همه برنامه‌هایی که پیش‌تر به عرض نمایندگان و ملت رساندم از نخستین روز کاری با جدیت دنبال می‌کنم و تلاشم این است که به مردم و نمایندگان درخصوص پیشرفت کار گزارش‌های سالانه ارائه شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره فیلترینگ توییتر گفت: فیلترینگ توییتر به خاطر مسائل اخلاقی و فرهنگی نبوده بلکه مربوط به حوزه امنیت ملی است. محمدجواد آذری جهرمی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره رفع فیلتر شبکه اجتماعی توییتر با بیان اینکه وزارت ارتباطات این شبکه را فیلتر نکرده است که بخواهد رفع فیلتر کند، گفت: اینکه بگوییم ما می‌توانیم توییتر را رفع فیلتر کنیم، درست نیست. نهادی که تصمیم گرفته این شبکه اجتماعی فیلتر باشد، بنابر یک ملاحظاتی این کار را انجام داده است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم ادامه داد: من هم از توییتر استفاده می‌کنم این شبکه اجتماعی ابزار مناسبی برای دیپلماسی عمومی، برقراری ارتباط با مردم دنیا و اظهارنظر درباره موضوعات مختلف است. جهرمی خاطرنشان کرد: اینکه ما رسانه خودمان را محدود به تلگرام کنیم که فقط جامعه داخلی از آن استفاده می‌کنند، استراتژی خوب و مناسبی نیست. وی در ادامه افزود: واقعیت این است که فیلترینگ توییتر به خاطر مسائل اخلاقی و فرهنگی نبوده بلکه مربوط به حوزه امنیت ملی است. جهرمی تشریح کرد: باید درباره این موضوع (رفع فیلتر توییتر) مذاکره و صحبت کنیم ما تلاش خودمان را می‌کنیم تا در این زمینه به یک جمع‌بندی مناسب برسیم.
 توصیه‌های واعظی به جهرمی در نخستین روز کاری
واعظی، در نخستین روز کاری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات گفت: سعی کنید حوزه ICT بسازید که در شأن مردم و نظام باشد. محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری، با آرزوی توفیق برای آذری جهرمی گفت: سعی کنید حوزه ICT بسازید که در شان مردم و نظام باشد و توقعاتی که مقام معظم رهبری و رییس‌جمهوری برای توسعه دارند را محقق کنید و فضای مجازی را بهبود بخشید تا یک فضای مجازی سالم داشته باشیم. وی افزود: با توانایی موجود در داخل وزارت ارتباطات و دانشگاه‌های کشور و همچنین اعتمادی که بخش خصوصی به دولت کرده است ان‌شاءالله آنچه با هم شروع کرده‌ایم را تا پایان کار دولت دوازدهم به نتیجه برسانید و دعا می‌کنم که موفق باشید. واعظی با بیان اینکه همدلی و وحدت رمز موفقیت است، تصریح کرد: مجموعه باید احساس کند که نظرش در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد تا کار و مسوولیت را از خود بداند و دل‌ها به یکدیگر نزدیک شود. محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با اشاره به تلاش و کار تیمی که در دوران واعظی در وزارت ارتباطات وجود داشت، گفت: افتخار بنده این است که چهار سالی که در خدمت شما بودم کار یاد گرفتم و موارد لازم در مدیریت و پیشبرد اهداف را آموختم و قطعا برای تحقق اهداف دولت دوازدهم از همه ظرفیت‌های مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات استفاده می‌شود. وی تصریح کرد: رویه ما همان رویه قبل خواهد بود و مسیری را می‌پیماییم که مردم بر اساس آن به دکتر روحانی رای دادند و با حفظ همان خط و مشی حرکت می‌کنیم و حضور حضرتعالی در جایگاه جدید به عنوان نزدیک‌ترین فرد به آقای روحانی را غنیمت می‌شماریم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر بخش فناوری اطلاعات اظهار کرد: از مجموع حوزه ICT بحث فناوری اطلاعات را باید به صورت ویژه پیش ببریم و صحبت من در هیات دولت هم بر همین اساس بود تا بتوانیم مشکلات باقی‌مانده را برطرف کنیم و توسعه این بخش را با سرعت ادامه دهیم.