:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
محمد شریعتمداری:

فرش دستباف ایران را به جایگاه والای آن بازمی گردانیم

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید جفای تاریخی به فرشبافان و هنرمندان را جبران کنیم، گفت:در نظر داریم روند نزولی جایگاه فرش ایران در سال های گذشته را با سیاستگذاری جدید و به همت دولت و مجلس به اوج خود برگردانیم.
کد خبر: ۹۷۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۹
اقتصادگردان_ «محمد شریعتمداری» روز چهارشنبه در آئین افتتاح بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف ایران که در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد، از اولویت های وزارت صنعت، معدن و تجارت را بیمه فرشبافان عنوان کرد به گونه ای که تامین کننده زندگی آنها باشد.
وی افزود: حل مشکلات بهداشتی و درمانی آنها و جلوگیری از فرشبافی به سبکی که عارضه های پزشکی به وجود می آورد، از اولویت های ماست. 
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: باید از لطمات جسمی بافندگان، هنرمندان که در تولید این هنر صنعت فعالیت می کنند پیشگیری کنیم و در مواردی که با مشکل مواجه می شوند، درمان شان کنیم. 
شریعتمداری برپایی نمایشگاه فرش دستباف را یکی از بزرگترین وقایع فرش در جهان عنوان کرد وگفت: در این دوره از نمایشگاه شاهد گسترش یک درصدی فضای نمایشگاه هستیم و بیش از ٧٣٢ غرفه به شرکت های مختلف واگذار شده است و با تلاش مرکز ملی فرش ایران نزدیک به صد نفر از تجار و بازرگانان بزرگ فرش از 24 کشور به این نمایشگاه دعوت شده اند تا از نزدیک با تولیدکنندگان در تماس باشند. 
وی بیان کرد: از مجموع شرکت کنندگان در این نمایشگاه ایرانیانی هستند که در بازارهای خارجی فعالیت می کنند و نیمی هم خارجی هایی هستند که فرش ایرانی را در دنیا تبلیغ می کنند.
شریعتمداری گفت: در نظر داریم روند نزول فرش ایران در سال های گذشته را با سیاستگذاری جدید و به همت دولت و مجلس به اوج خود برگردانیم چرا که این هنر صنعت نقش و اثر مهمی در توسعه فرهنگ ایرانی و انتقال آن به جهان دارد. 
وی تاکید کرد: این هنر صنعت به دلیل اشتغال گسترده، هزینه محدود برای سرمایه گذاری در مقایسه با سایر مشاغل با سود آوری بالا نقش مهمی در اقتصاد ایران دارد.
وزیر صنعت،معدن و تجارت تاکید کرد: برای شرکت در بازارهای صادراتی باید به هم رسانی بازارها را در دستور کار قرار دهیم و این نیاز به نهادسازی دارد و مرکز ملی فرش ایران نیز در این زمینه باید اقدامات گسترده ای انجام دهد. 
شریعتمداری جدا شدن تصدی گری فرش از وزارتخانه را اقدام مناسبی دانست و گفت: البته باید نظارت های لازم صورت گیرد تا اهداف ملی محقق شود، اما مرکز ملی فرش، نهاد اصلی به هم رسانی بازارها است و باید قدم های گسترده ای بردارد. 
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد، حضور در نمایشگاه های بین المللی فرش توسط تولیدکنندگان با هزینه های محدود و تامین بخشی از هزینه های تبلیغات برای حضور در بازارهای بین المللی باید در دستور کار قرار گیرد و مشوق های صادراتی در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد و به همه فرش بافان نیز تسری پیدا کند و این موارد در دستور کار ما است. 
وی در پایان گفت: در بودجه سال جاری ضوابطی را باید اجرا کنیم اما در بودجه سال آینده در نظر داریم قدم های بیشتری از گذشته در حوزه فرش دستباف برداریم. 
شریعتمداری تاکید کرد: اگر استفاده اهرمی از منابع اندک بودجه عمومی داشته باشیم و از پرداخت های مستقیم و یک بار مصرف جلوگیری کنیم و کارهای پایه ای انجام دهیم و صنعت را گسترش دهیم و اشتغال ایجاد کنیم، اقتصاد ملی ما متحول می شود. 
بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف ایران با حضور 730 شرکت تولیدی و صادراتی کار خود را امروز(یکم شهریورماه) در نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز کرد و این نمایشگاه تا 7 شهریور ماه هر روز از ساعت 10 تا 18 آماده بازدید علاقمندان است.