:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۲.۷۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
اخبار مجلس برای وزیر ICT

اپراتورهای جدید می‌آیند

ارائه برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به مجلس و اظهارات نمایندگان در موافقت و مخالفت با وی، همچنین ارائه ویدیوی ارزان‌تر به مشترکان مخابرات و نهایی شدن موافقت‌نامه با شرکت « ام‌تی‌ان» آفریقای جنوبی برخی از مهم‌ترین اخبار حوزه آی‌سی‌تی در هفته گذشته بود.
کد خبر: ۹۷۴۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- با پیشنهاد محمدجواد آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم در جلسه هفته‌ی گذشته‌ی مجلس، مهم‌ترین اخبار حول محور برنامه‌های او و همچنین حضور در مجلس برای دفاع از این برنامه‌ها و مخالفت و موافقت نمایندگان گذشت.

تعهد دولت برای ایجاد ۱۰۰ هزار شغل حوزه ICT در برنامه ششم

وزیر پیشنهادی ارتباطات در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران به تشریح  برنامه‌های خود در جمع فعالان اقتصادی پرداخت و گفت: طبق آمار میزان درصد اشتغال در حوزه ICT به کل اشتغال در کشورهای در حال توسعه ۱.۸۷ درصد است. این شاخص در کشور ما تا سال ۱۳۹۴ به میزان ۰.۲ درصد بوده است و مجموع شغل‌های ایجاد شده در حوزه فناوری اطلاعات ۵۰ هزار شغل بوده است که تنها در سال ۱۳۹۵ بر اثر توسعه در بخش ICT بیش از ۱۰۰ هزار شغل در این بخش ایجاد شده است.

آذری جهرمی گفت: یکی از مشکلات ما این است که بازار مناسب نداریم؛ در برخی مناطق شهری ‌و در بسیاری از مناطق روستایی دسترسی‌ها مطلوب نیست که تعهد داده شده این متوسط سرعت سرویس‌های خانگی را به ۲۰ مگابایت برسانیم.

وی درباره قانون کپی‌رایت اضافه کرد: قانون کپی رایت برای سال ۱۳۴۸ است که در تجارت الکترونیکی تطبیق داده شده است اما وقتی به محاکم قضایی مراجعه می شود، متوجه می‌شویم این قانون کفایت لازم را ندارد. اگر قرار است اقتصاد دیجیتال در کشور شکل بگیرد باید مشکل حریم خصوصی حل شود.

اما در نهایت نوبت به ارائه و بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی رسید و بدین ترتیب اظهاراتی در موافقت و مخالفت با محمدجواد آذری جهرمی مطرح شد.

انتقاد از وزیر پیشنهادی؛ عدم اشراف به وزارتخانه

سیده حمیده زرآبادی -نماینده مردم قزوین- در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات در مجلس اظهار کرد: از نگاه جوان‌گرایانه آقای روحانی تشکر می‌کنم اما اگر جوانگرایی با تخصص همراه نباشد فرصت‌سوزی است.

وی با اشاره به گزارش معاونت نظارت بر مجلس گفت:‌ در میزان انطباق برنامه‌های پیشنهادی با اسناد بالادستی بر اساس گزارشی که ارائه شده آقای جهرمی برای ۴۱ درصد وظایف قانونی وزارتخانه برنامه‌ای را ارائه نکرده است که نشان از عدم اشراف ایشان به وزارتخانه دارد. همچنین کاهش یک طرفه اینترنت به میزان ۴۵ درصد در سال ۹۵ و ۲۵ درصد در سال ۹۶ را  شاهد بودیم که این کاهش تعرفه مستقیما به صورت غیرقابل بازگشت به جامعه و یا صندوق درآمدهای عمومی دولت و به نفع اپراتورها است متخصصان اقتصادی پاسخ دهند که حاشیه سود پهنای باند اینترنت چقدر بوده که با کاهش یک طرفه ۵۷/۵ درصد افزایش سوددهی داشته است.

محمد علی پورمختار -نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی- نیز به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: یکی از ویژگی‌های آقای جهرمی پنهانکاری و عدم شفافیت ایشان است. همه وزرای پیشنهادی برنامه خود را به صورت مکتوب به مجلس ارائه کردند. در برنامه ایشان تحصیلاتشان بر خلاف همه وزرای پیشنهادی دیگر اعلام نشده و تنها نوشته شده «دانش آموخته مهندسی برق دانشگاه صنعتی آب و برق» و مشخص نیست تحصیلات ایشان در چه مقطعی است.

وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات در طول برنامه ششم باید ۲۰ درصد رشد داشته باشد گفت: به نظر من فردی با این سابقه اندک توان وزارت و مدیریت در وزارت ارتباطات را ندارد به ویژه اینکه در دوران مسئولیت ایشان اشکالاتی وجود داشته از جمله اپراتورهای متعددی در کشور هست که به شدت به مردم اجحاف می‌کنند و ایشان توان این را نداشته که بر اینها نظارت کند و حقوق مردم را حفظ کند حالا در سمت وزارت چه خواهد کرد؟

این نماینده مجلس ادامه داد: یکی از وظایف وزیر ارتباطات وظیفه صیانتی اجتماعی و فرهنگی است. امروز تلگرام در فضای مجازی قتل عام به راه انداخته و اخلاق و خانواده را نابود کرده است. مخالفت ما با فسادی است که در تلگرام با حمایت آقای جهرمی انجام می‌شود و شاهد حمله، توهین و اهانت به ارکان نظام و ایجاد بی اعتمادی نسبت به مسئولین هستیم. ضمن اینکه بالای ۹۰ تا ۹۵ درصد مسائل تلگرام ضد اخلاقی است.

وزیر جوان پیشنهادی بی‌تجربه نیست

اما حسین افضلی -نماینده اقلید -با اشاره به سوابق و عملکرد وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: رییس‌جمهور با معرفی آقای آذری جهرمی مطالبه همه مردم در استفاده از جوانان را پاسخ داده است. فردی کاملا علمی و جوان که می‌تواند در این وزارتخانه به بهترین نحو برنامه‌های دولت را پیش ببرد. برخی می‌گویند که آذری جهرمی فردی جوان و کم‌تجربه است که نمی‌تواند یک وزارتخانه را مدیریت کند. باید در پاسخ به آنها گفت مطمئنا نمی‌توان جوانی را پیدا کرد که سابقه چهار دوره وزارت داشته باشد. باید به جای این صحبت‌ها به عملکرد گذشته آقای جهرمی نگاه کرد. او از کارشناس کارش را شروع کرد و بعد تبدیل به مدیرکل شد و در دولت یازدهم معاون وزیر بود. اکنون نیز کاندیدای وزارت ارتباطات است که با چنین سابقه‌ای نمی‌توان او را کم تجربه خواند.

همچنین رمضانعلی سبحانی‌فر -عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس- با بیان اینکه طول فیبر نوری از ۵۱ به ۶۱ هزار کیلومتر افزایش یافته است، گفت: روزگاری صحبت از قطعی اینترنت بود اما اکنون شاهد افزایش سرعت اینترنت هستیم به طوری که پنهای باند به ۷۰ هزار گیگابایت رسیده است و پهنای باند رایگان به تولیدکنندگان محتوای ایرانی اسلامی داده می‌شود. گوشی‌های همراه از اینترنت ۳G و ۴G تبدیل شده است و تمام سرورهای ایران در خارج از کشور به داخل انتقال یافته و امروز سروری خارج از کشور نداریم.

سبحانی‌فر با بیان اینکه با بستن فضای مجازی نمی‌توان مشکلات را رفع کرد، گفت: آقای جهرمی کسی است که اشراف به حوزه کاری‌اش دارد و عملکرد او باعث جمع شدن فساد سیستماتیک شده است. عملکرد آقای جهرمی در زمان معاونت وزیر اطلاعات در دولت یازدهم باعث شد که قرارداد ۲۵۰ میلیون دلاری خرید تجهیزات شبکه ملی اطلاعات به ۱۲۰ میلیون دلار کاهش یابد اتفاقی که در نهایت به نفع مردم تمام می‌شود و اکنون نیز پرونده آن در دادگاه است.

محمدرضا رضایی کوچی -رییس کمیسیون عمران مجلس- نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات کاهش نرخ سرویس‌های ارتباطی به ویژه کاهش قیمت اینترنت خانگی توسط آذری جهرمی را در خور تحسین دانست. ایشان موفق به کاهش ۱۵ درصدی هزینه‌های غیر ضرور و افزایش ۲۰ درصدی درآمد شرکت ارتباطات زیرساخت شد، اگر درآمد ۶۰۰ میلیارد تومانی این شرکت را هم به این درصد بیفزاییم درآمد شرکت ارتباطات زیرساخت ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: آذری جهرمی هزینه‌های فراوانی برای دسترسی مردم به گردش آزاد اطلاعات و فضای مجازی داده است. کسی که سکاندار وزارت ارتباطات  می‌شود، اهمیت دارد که تسلط کاملی بر ظرفیت‌های این وزارتخانه داشته باشد.  فهم بالای ایشان در حوزه کسب و کار در فناوری اطلاعات و ارائه تحلیل‌های درست و دقیق از بازار این صنعت در کسب موفقیت‌های ایشان تاثیر بسزایی داشته است. استفاده از مدیران این حوزه، قدرت بیشتری به ایشان داده است. ایشان از نظر علمی جزو نخبگان کشوری است. ایشان در شبکه جهانی اینترنتی، ارتباطات بین‌الملل و صوت و دیتا مهارت دارد. کسب رتبه برتر در کنفراس برق از امتیازات این جوان است. ارتباط فعال با استارت آپ‌ها در کنار بهره مندی از انرژی جوانی نقش موثری در پیشبرد برنامه‌های وزارتخانه خواهد داشت.

رضایی با اشاره به عملکرد وزیر پیشنهادی، گفت: حضور ایشان در شرکت ارتباطات زیرساخت موجب ایجاد تحولات بزرگ در زیرساخت ارتباطات کشور، ۱۰ برابر شدن ظرفیت‌های مخابراتی، ارتقاء ظرفیت اینترنت کشور، افزایش کیفیت سرویس‌های شبکه ملی اطلاعات شده است. رشد فزاینده‌ای در این عرصه و ایجاد شور و شوق در فضای کسب و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور ایشان تحقق یافته است. اجرای پروژه ملی با حضور ایشان در این شرکت سرعت بیشتری پیدا کرده است.

رییس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: عملکرد ایشان در حذف رفتارهای سیستماتیک ایجاد فساد و مبارزه با قاچاقچیان ترافیک بین‌المللی بهبود فرایندهای مالی چشم گیر است. ایشان بر مواد مربوط به وزارتخانه در برنامه ششم توسعه تسلط کاملی دارد. اقدام شجاعانه رییس‌جمهور در معرفی این مدیر جوان جای تقدیر فراوان دارد.

مردم به خوبی می‌دانند کیفیت شبکه ارتباطات به چه پیشرفتی رسیده است

پس از آن، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در دفاع از برنامه‌های خود در جلسه رای اعتماد به کابینه دولت دوازدهم اظهار کرد: امروز در شرایطی هستیم و به شکلی در عرصه ارتباطات به پیشرفت رسیدیم که اگر لحظه‌ای شبکه مختل شود به جای اینکه چهار سال گذشته را به یاد بیاوریم تصور می‌کنیم که هزاران سال عقب مانده‌ایم و مردم به خوبی می‌دانند کیفیت شبکه ارتباطات در دو سال پیش به چه شکل بوده و امروز به چه پیشرفتی رسیده‌ایم.

وی افزود: موفقیت‌ها در سال‌های اخیر کاری تیمی بوده که همه بخش‌های وزارت ارتباطات در آن شریک هستند و همه درگیر بودند که پروژه ۱۲ سال زمین مانده شبکه ملی اطلاعات را اجرا کردند و این ظلم است که بگوییم شبکه ملی اطلاعات اجرا نشده است؛ البته ما قبول داریم که در بعد محتوا و خدمات کمبود داریم.

آذری جهرمی تصریح کرد: در بعد اقتصادی حجم مبادلات مالی بازار آی‌سی‌تی کشور از ۲۱ هزار میلیارد تومان به ۳۶ هزار میلیارد تومان رسید و ۱۵ هزار میلیارد تومان در این چهار سال رشد داشت. به لحاظ شاخص‌های پهنای باند به ازای هر شهروند از یک کیلوبیت در ثانیه به ۳۵ کیلوبیت در ثانیه رسیدیم و آنهایی که می‌فرمایند ما نسبت به تولید محتوای بومی بی‌تفاوتیم بدانند امروز ۴۰ درصد ظرفیت پهنای باند به تولید محتوای داخلی اختصاص دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درخصوص برنامه‌های آتی خود در وزارت ارتباطات گفت: در کشورهای توسعه یافته براساس آمار ۱.۸۷ درصد اشتغال از فناوری اطلاعات است و در کشور ما این میزان ۰.۲ درصد بوده است. در سال ۹۱ مجموعه اشتغال در عرصه فناوری اطلاعات ۴۵ هزار شغل بوده و در سال ۹۴، ۵۰ هزار، در سال ۹۵ این آمار ۱۰۰ هزار شغل شده و اثرات آن در زندگی مردم می‌توان دید. یادمان نرفته که مکانیزم‌هایمان چه بود و چه صف‌های طویلی برای کنکور و نظام بانکی وجود داشت و اینکه شبکه ملی اطلاعات و اقدامات صورت گرفته در آن را به پیام‌رسان خلاصه کنیم انصاف نیست.

وزیر پیشنهادی ارتباطات تصریح کرد: البته ما باید موضوع پیام‌رسان را حل کنیم و این برای ما خوب نیست که یک پیام‌رسان به نماد همه موضوعات ما تبدیل شده باشد و مدیر یک پیام‌رسان برای ما تعیین‌تکلیف کند و ما ان شاءالله با کمک مجلس و براساس برنامه ششم و رهنمودهای رهبری می‌خواهیم مشکلات پیش‌روی جوانان را مرتفع کنیم و تمام برنامه‌های آن تنظیم شده است و این ظرفیت را داریم که با استفاده از توان جوانان‌مان در عرصه اشتغال ناشی از فناوری اطلاعات رشد ایجاد کنیم و بسیاری از جوانان ما امروز در شرکت‌های معتبر خارجی فعال هستند و اگر شرایط برای حضور آنها در کشور فراهم شود شاهد مهاجرت معکوس در عرصه فناوری و اطلاعات خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ما امروز حدود ۴۰ هزار روستا را در سطح کشور دارا هستیم، اظهار کرد: از این میزان ۲۷ هزار روستا دارای شبکه اینترنت شده‌اند اما می‌دانیم که این امکانات در حال حاضر قابل استفاده نیست؛ چراکه هزینه استفاده از این امکانات برای روستاییان بالاست اما ما تعهد کرده‌ایم که نه‌تنها مشکل هزینه‌ای فراوان اینترنت را در روستاها حل کنیم بلکه مشکل تلفن را در این حوزه کاهش دهیم و با استفاده از منابع یونسکو در دولت دوازدهم بیش از ۹۰ درصد روستاها را تحت پوشش اینترنت قرار دهیم.

در کنار اخبار و حاشیه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، اتفاقات دیگری نیز در حوزه رخ داده و اخباری در جریان بود.

ارائه ویدیوی ارزان‌تر به مشترکان مخابرات

سمیع‌الله صادقی -معاون تجاری مخابرات ایران- با تاکید بر لزوم تولید محتوای داخلی در راستای شبکه ملی اطلاعات گفت: مخابرات علاوه بر کاهش ۵۰ درصدی تعرفه داخل نسبت به بین‌الملل، یک پله فراتر رفته‌ و ویدئویی که در شبکه مخابرات ایران است را برای مشترکان خود ارزان‌تر از سایر مشترکان عرضه می‌کند تا کمکی به حوزه تولید محتوا باشد.

وی با اشاره به لزوم افزایش کیفیت زیرساخت‌ها در راستای عرضه فیبر نوری، ادامه داد: پس از محتوا، دسترسی و ارائه فیبر نوری از مراکز مخابراتی تا منازل مشتریان است. سیم مسی محدودیت‌هایی دارد و تبدیل آن به فیبر مزیت‌هایی دارد. در حال حاضر مشترکان مخابرات نسبت به سال گذشته رضایت بیشتری از اینترنت فیبر نوری نسبت به ADSL دارند. وزارتخانه به دنبال این موضوع است که از حجم‌فروشی به سمت فروش سرعت برویم و این کار با ADSL عملی نیست، اما با فیبر نوری بازه‌ی سرعت محدودیت ندارد. کابل مسی در فاصله‌های طولانی برای ارائه سرعت بیشتر از دو مگابیت مشکل مواجه می‌شود اما در فیبر محدودیت سرعت به این شکل نداریم.

رکورد مطالب کانال‌های فارسی‌زبان تلگرام شکست

مسعود اسدپور - سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی کشور- از شکستن رکورد انتشار یک میلیارد مطلب در کانال های عمومی فارسی زبان تلگرام خبر داد و گفت: براساس آمارهای مرکز ملی فضای مجازی تعداد کانال های عمومی فارسی زبان تلگرام امروز از مرز ۵۵۵ هزار کانال گذشته و مطالب منتشرشده در این کانال‌ها نیز رکورد انتشار یک میلیارد مطلب را شکسته و به عدد ۱/۱ میلیارد نزدیک شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه کل صفحات سایت های فارسی زبان در اینترنت حدود ۱/۲ میلیارد تخمین زده می‌شود، می‌توان گفت از نظر شاخص تعداد مطالب منتشرشده، پیام‌رسان تلگرام به تنهایی و صرفا در در کانال‌های عمومی آن از سال ۱۳۹۴ که امکان ایجاد کانال در تلگرام فراهم شده، قابلیت رقابت با تمام محتوای تولیدشده در تمام سایت‌های فارسی زبان در طول سالیان اخیر را پیدا کرده است.

اسدپور با اشاره به این که این پیام‌رسان بر اساس میزان انتشار روزانه ۲ تا ۳ میلیون مطلب، تا آخر مهر ماه امسال از سایت‌ها نیز پیشی خواهد گرفت، تاکید کرد: در صورتی که حجم مطالب تولیدشده در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان های دیگر نیز به آمار تلگرام اضافه شود می‌توان گفت حجم تولید مطالب در طول یک سال این شبکه‌ها با کل مطالب تولیدشده از ابتدای ایجاد وب فارسی تاکنون فراتر خواهد رفت.

ابوالحسن فیروزآبادی -دبیر شورای عالی فضای مجازی- هم با بیان اینکه ما شرط گذاشتیم هر شرکت پیام‌رسانی که می‌خواهد در ایران فعالیت کند، باید نماینده رسمی مستقر داشته باشد، گفت: اپراتورهای ما در حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان در سال به دولت مالیات می‌دهند، اما تلگرام هنوز خود را در ایران ثبت نکرده است و نماینده رسمی در ایران ندارد. بنابراین با توجیه مسائل اقتصادی نمی‌توان امکان ارائه خدماتی را به آن داد که اپراتورها در داخل با پرداخت مالیات ارائه می‌کنند.

وی درباره علت مسدود شدن تماس صوتی تلگرام اظهار کرد: فیلتر تماس صوتی تلگرام بیشتر به دلیل ملاحظات اپراتورها بود، زیرا کسب و کار اپراتورها را دچار مشکل می‌کرد. در حال حاضر هم بحث اپراتورها مطرح است و تماس صوتی تلگرام برای موبایل مسدود است، در حالی که این قابلیت برای ارتباطات پهن باند ثابت باز است.

او در پاسخ به اینکه با وجود قابلیت تماس صوتی و حتی تصویری برای سایر پیام‌رسان‌ها، چرا مسدودیت تنها برای تلگرام اعمال شده است، گفت: تلگرام ویژگی فراگیری بیشتری را نسبت به ‌آنها دارد و تقریبا همه شهروندان کشور را تحت پوشش قرار داده و جمعیت فعال در فضای مجازی همه عضو تلگرام هستند، بنابراین وقتی قابلیتی در آن برقرار باشد که در اقتصاد ملی با حجم بالا، تاثیر زیادی دارد، نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود.

نهایی شدن موافقت‌نامه با شرکت «ام‌تی‌ان» آفریقای جنوبی

محمود واعظی -وزیر ارتباطات- از تداوم مذاکره با شرکت ام‌تی‌ان (MTN) آفریقای جنوبی برای حضور در اجرای پروژه فیبر نوری در هشت کلان‌شهر ایران خبر داد و گفت: موافقت‌نامه صاحبان سهام به زودی نهایی می‌شود. مقرر است شرکت ام تی ان ۷۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در پروژه فیبرنوری انجام دهد که نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار آن به صورت مستقیم و ۴۵۰ میلیون دلار آن به صورت غیر مسقیم خواهد بود.

پهبادهای نامه‌رسان در انتظار مجوز/ورود قریب‌الوقوع اپراتورهای جدید پستی

حسین مهری -مدیرعامل شرکت ملی پست- از ورود قریب الوقوع اپراتورهای جدید پستی و تغییر رویکرد شرکت ملی پست از خدمات سنتی به الکترونیکی خبر داد و درباره اپراتورهای خصوصی خدمات‌رسانی پستی در حوزه کسب و کارهای اینترنتی با بیان این که این اپراتورها رقیب شرکت ملی پست محسوب می‌شوند، گفت: طبیعی است این سامانه رقیب ما خواهد بود که ما برای رقابت با این اپراتورها باید کیفیت خدمات خود را افزایش و قیمت را کاهش دهیم. شرکت ملی پست در سال آینده خدمات پستی اپراتوری خود را گسترش خواهد داد که در آن صورت اپراتورهای خصوصی باید نسبت به اخذ مجوزهای لازم اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پست همچنین درباره آخرین خبرها از پرواز پهبادهای نامه‌رسان شرکت ملی پست، عنوان کرد: این پهبادها طراحی و ساخته شده‌اند، به طوری که تا سقف پنج کیلوگرم وزن را می‌توانند حمل کنند. این طرح در اصفهان عرضه شده و قرار است به زودی در محور کیش به بندرعباس نیز فعالیت خود را آغاز کند، اما در تهران به دلیل محدودیت‌های ویژه هنوز نتوانسته‌ایم مجوزهای لازم را برای پرواز این پهبادها دریافت کنیم.

وی درباره فناوری جدید پوز همراه نامه‌رسان نیز توضیح داد: پوز همراه نامه‌رسان به صورت پایلوت و آزمایشی در تهران و در منطقه ۱۳ در حال خدمات‌رسانی است تا ایرادهای آن را برطرف و در نهایت در کل کشور این خدمت گسترش یابد. در حوزه خدمات تحویل کالا شرکت ملی پست در سال گذشته ۱۶۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خدمات رسانی کرده است که این حجم می‌تواند تهدیداتی را نیز به همراه داشته باشد که موبایل پست می‌تواند این تهدیدات را برطرف کند.

معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که شرکت ملی پست از آخرین خدمات فناوری اطلاعاتی برای به‌روزسازی خدمات خود استفاده می‌کند، بیان کرد: ۱۰۰ درصد نامه‌رسانان شرکت ملی پست مجهز به "اسمارت فون" هستند که قابلیت کنترل و ردیابی را دارند. اکنون ۱۰۰ خط ارسال را در کشور به ۲۰۰ خط افزایش داده‌ایم، همچنین در حوزه خطوط بین‌المللی به زودی خطوط خود را به ۱۲۰ خط افزایش خواهیم داد که در این راستا با ایرلاین‌های جدیدی در حال مذاکره هستیم.