:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

فقط 12‌ درصد خدمات کلان الکترونیکی است

آخرین بررسی خدمات دستگاه‌های اجرایی کشور از منظر دولت الکترونیک نشان می‌دهد از 547 خدمت کلان دولت تنها 65 خدمت یا تقریبا 12‌درصد به صورت 100درصد الکترونیکی انجام می‌شود و دولت هنوز راه درازی تا دستیابی به دولت الکترونیک در پیش دارد.
کد خبر: ۹۷۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۱
اقتصاد گردان - براساس این مطالعه که از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور انجام شد برای شناسایی سطح بلوغ خدمات الکترونیکی 80 دستگاه اجرایی کشور که 23دستگاه در امور تولیدی، 22دستگاه در امور فنی و زیربنایی، 20دستگاه در امور اجتماعی عمومی و 15دستگاه در امور علمی و فرهنگی فعالیت می‌کنند مورد بررسی قرار گرفت.
در این مطالعه 547 خدمت کلان که توسط دستگاه‌های اجرایی کشور انجام می‌شوند، شناسایی شد که 44‌درصد آنها به شهروندان, 33‌درصد آنها به کسب وکار و 23‌درصد آنها به دولت ارائه می‌شوند.
همچنین برای ارزیابی سطح بلوغ خدمات الکترونیک دولت از مدل 4مرحله‌یی سازمان ملل استفاده و مشاهده شد؛ 420خدمت فقط مرحله اطلاع‌رسانی، 146خدمت مراحل اطلاع‌رسانی و درخواست، 88 خدمت مراحل اطلاع‌رسانی، درخواست و تولید و سرانجام 65 خدمت مراحل اطلاع‌رسانی، درخواست، تولید و تحویل آنها 100درصد به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.
از سوی دیگر با توجه به اینکه در مرحله اطلاع‌رسانی 420خدمت، در مرحله درخواست 154خدمت، در مرحله تولید 203خدمت و در مرحله تحویل 143خدمت به صورت 100درصد الکترونیکی انجام می‌شوند، مشخص شد برخی خدمات که مراحل تولید یا تحویل آنها به صورت 100‌درصد الکترونیکی انجام می‌شود، مرحله درخواستشان الکترونیکی نیست و برخی دستگاه‌های اجرایی صرفا به استفاده از فناوری اطلاعات با رویکرد درونی توجه دارند و از فناوری‌ها با رویکرد بیرونی و شهروندمحور غافل مانده‌اند. براساس اطلاعاتی که در این بررسی به صورت خوداظهاری از دستگاه‌های اجرایی جمع‌آوری شد، مشخص شد یک هزار و 14 تبادل بین دستگاهی در کشور صورت می‌گیرد که تنها 247تبادل یا 24‌درصد به صورت الکترونیکی یا برخط هستند. همچنین یافته‌ها نشان داد 783دایره یا فیلد اطلاعاتی که از دستگاه‌های اجرایی درخواست می‌شود تنها فرآیند تعداد کمی از آنها به صورت الکترونیکی است. در این رابطه بهترین عملکرد به لحاظ تبادل الکترونیکی متعلق به بانک‌های عامل است که در آن از 35دایره اطلاعاتی مورد درخواست 18دایره یا 51‌ درصد به صورت الکترونیکی تقاضا و دریافت می‌شود. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت امورخارجه به لحاظ‌ درصد دایره‌های اطلاعاتی مورد درخواست که به صورت الکترونیکی مبادله شده‌اند به ترتیب با 30و 29‌درصد در مکان‌های بعدی قرار دارند.