:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

برگزاری 170 کلاس آموزش فرش دستباف برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در کردستان

سنندج - ایرنا - معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در حوزه فرش، امسال 170 دوره آموزش فرش دستباف در فعالیت های مختلف این عرصه برگزار می شود.
کد خبر: ۹۷۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹















اقتصادگردان_ برگزاری 170 کلاس آموزش فرش دستباف برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در کردستان
به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، محمدبختیار خلیقی روز یکشنبه در دومین جلسه میز فرش دستباف کردستان افزود: برگزاری این دوره ها برای ارتقای مهارت بافندگان و تولید کنندگان فرش دستباف در زمینه های مختلف از جمله مهارت بافندگی، طراحی فرش، رنگرزی و مدیریت کارگاه ها است.
وی با بیان اینکه فرش دستباف در کردستان به عنوان مزیتی اشتغالزا برای استان است، ادامه داد: برگزاری موفق دوره های آموزشی نیازمند مساعدت و تصویب بودجه از محل اعتبارات آموزشی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان است.
به گفته وی، برنامه عملیاتی فرش دستباف کردستان در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و با توجه به ظرفیت‌ها و مزیت‌های بالقوه این صنعت در 2 بخش شامل، برنامه های عملیاتی فرش دستباف و الزامات و بایسته های تحقق اهداف فرش دستباف کردستان را در حال پیگیری است.
وی گفت: در این راستا با در نظر گرفتن سند راهبردی فرش دستباف کشور به عنوان سند بالا دستی، در دبیرخانه میز فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تدوین و جهت اجرایی شدن بندهای آن به ارگان ها، سازمان ها و تشکل های بخش خصوصی فرش دستباف ارسال می شود.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به وجود 90 هزار بافنده در سطح استان و درخواست های مکرر قالی بافان برای ثبت نام در سامانه بیمه تامین اجتماعی، از ارگان های مربوطه از جمله اداره کل تامین اجتماعی کردستان خواست، پیگیری و افزایش سهم بیمه شدگان و جایگزینی بافندگان واقعی بجای حذف بیمه شدگان در کردستان را پیگیری کند.
وی افزود: با توجه به نقش تسهیلات خرید اقساطی فرش دستباف در نمایشگاهی تحت همین نام در آبان سال گذشته بر میزان فروش و رونق فرش دستباف در استان، تداوم این رویه را در پانزدهمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف و تابلو فرش خواستار شد.
به گزارش ایرنا، استان کردستان دارای 138 کارگاه قالیبافی است که 33 مورد از این تعداد متمرکز و 105 مورد نیز غیرمتمرکز است.
قالی بافی در کردستان بسیار رایج بوده و این استان همیشه مترادف با مهمترین قالی های دستبافت کشور است؛ قالی سنندج (سنه)، افشار و بیجار امروز شهرت جهانی دارد.
بیشتر طرح های مورد استفاده قالیبافان منطقه کردستان طرح های شکسته است و نقشه های ماهی درهم، جقه چارگی، جقه هشت پر، گل وکیلی، گل و بلبل، گل میرزاعلی و جقه چهارپر طرح های مورد استفاده در سبک سنندج، نقشه های ماهی درهم، مراتی، لچک و ترنج شاه عباسی، انواع گل فرنگ مستوفی و دهان اژدر نیز توسط قالیبافان سبک بیجار گره زده می شود.
سبک افشار نیز از دیگر سبک های فرشبافی در استان کردستان است و بیشتر در شهرستان های سقز، دیواندره و بانه رواج داشته و در طرح ها و نقشه های مختلف است و مواد اصلی مورد نیاز آن کاملا بومی منطقه و در اندازه و قطع نیز دارای تنوع بسیار زیادی بوده است.
قالی بافی برای بیش از 90 هزار کردستان ایجاد اشتغال کرده و سالانه بیش از 120 هزار متر مربع فرش دست بافت در این استان تولید می شود.
استان کردستان با 29 هزار و 137 کیلومتر مربع طبق سرشماری سال 1396 دارای یک میلیون و 600 هزار نفر جمعیت است.