:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

تامین مالی کم هزینه صنعت، راه توسعه بلندمدت بازار سرمایه

در حال حاضر مساله مهم اقتصاد کشور ما تقویت تولید داخلی است اما متاسفانه بنگاه‌های تولیدی کشور از جمله ناشران فعال در بازار سرمایه با کمبود نقدینگی مواجه هستند.
کد خبر: ۹۷۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹
اقتصادگردان- حمیدرضا مهرآور، رییس هیات‌مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با سنا ضمن بیان مطلب فوق موانع پیش روی کاهش نرخ بهره بانکی را برشمرد و عنوان کرد: هزینه تامین مالی بخش تولید کشور متناسب با بازده منطقی نیست بنابراین به نظر می‌رسد برای بهبود این وضعیت نخستین اقدام اصلاح بهره بانکی است. وی ادامه داد: بار‌ها این بحث مطرح شده که نرخ بهره بانکی به 15درصد کاهش پیدا خواهد کرد اما تاکنون این امر محقق نشده است. رییس هیات‌مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در حال حاضر بانک‌ها با کمبود منابع روبه‌رو هستند و باید برای تامین مالی سپرده‌های بیشتری جذب کنند، افزود: در حال حاضر بانک‌ها برای تامین مالی به جذب سپرده‌های بیشتر از طریق پرداخت بهره‌های بالای بانکی اقدام می‌کنند. مهرآور با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل عدم کاهش نرخ بهره بانکی، تعیین نرخ بهره بالای بین بانکی از سوی بانک مرکزی است، گفت: اگر بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی را کاهش دهد، یکی از دغدغه‌های تامین مالی نظام بانکی مرتفع می‌شود.

به گفته رییس هیات‌مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در صورتی که این تضمین از سوی بانک مرکزی برای بانک‌ها وجود داشته باشد که می‌توانند با نرخ‌های معقول‌تری نیاز‌های مالی خود را تامین کنند به هیچ عنوان بهره بالا برای جذب سپرده‌ها پرداخت نخواهند کرد. وی با بیان اینکه تعیین دستوری نرخ بهره بانکی نیز مشکلاتی ایجاد خواهد کرد، ادامه داد: باید قبل از تعیین نرخ بهره بانکی شرایط اجرای عملی این تصمیم را بررسی و نحوه عملیاتی کردن آن را مشخص کنیم. باید دید آیا موسسات مالی و بانک‌ها می‌توانند بر اساس نرخ بهره بانکی تعیین شده اداره شوند؟ مدیرعامل کارگزاری بانک سامان به اهمیت تداوم اجرایی شدن کاهش نرخ بهره بانکی اشاره کرد و گفت: فرض کنیم طی بخشنامه‌یی کاهش نرخ بهره بانکی به صورت منطقی عملیاتی شده، اگر شاهد تداوم روند آن نباشیم آیا این کاهش موقتی تاثیر مثبتی در اقتصاد خواهد داشت؟ خیر! وی ادامه داد: بعد از کاهش نرخ بهره بانکی باید موارد متعددی مورد توجه قرار بگیرد. یکی از این موارد عدم انتشار اوراق گوناگون با نرخ‌های غیرمنطقی است. نباید اوراق مشارکت یا موارد شبیه آن با نرخ بهره بسیار متفاوت عرضه کنیم. به عنوان مثال زمانی که از نرخ بهره بانکی 15درصد سخن می‌گوییم، عرضه اوراق مشارکت با نرخ 20‌درصد عملا مانع تداوم کاهش نرخ بهره بانکی است.

رییس هیان مدیره کانون کارگزاران در بخش دیگری از گفت‌وگو با سنا در خصوص تاثیر نرخ بهره بانکی بر بازار سرمایه گفت: در شرایط فعلی اقتصاد کشور، کاهش نرخ بهره بانکی به شکل مستقیم تاثیر مثبت کوتاه‌مدت بر عملکرد بازار سرمایه خواهد داشت اما عامل رشد بلندمدت این بازار نیست. مهرآور با تاکید بر اینکه افزایش سود بنگاه‌های اقتصادی عامل بلندمدت رشد بازار سرمایه است، ادامه داد: هدف کاهش نرخ بهره بانکی تامین مالی کم هزینه صنعتگر است تا با تولید و فروش محصولات و خدمات، ارزش افزوده بیشتر حاصل کند.

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان با بیان اینکه کاهش نرخ تسهیلات ارائه شده به بنگاه‌های تولیدی امری ضروری است، گفت: هزینه تامین مالی بخش تولید کشور باید به میزانی تعیین شود که بازده آن برای صنعتگر حداقل چند‌درصد بالاتر باشد.

وی ادامه داد: زمانی که سود بیشتر شرکت‌ها در P.E قابل مشاهده باشد، قیمت سهم با رشد همراه خواهد شد و در نتیجه شاهد توسعه بازار خواهیم بود. مدیرعامل کارگزاری بانک سامان تاکید کرد: زمانی که هزینه تامین مالی بخش تولید و صنعت از جمله صنایع فعال در بورس کشور کاهش پیدا نکند و تسهیلات بانکی با نرخ بهره منطقی در دسترس نباشد و نقدینگی لازم پروژه‌ها تامین نشود، فعالیت شرکت‌ها و در نتیجه سودآوری کاهش خواهد داشت و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نیز متوقف می‌شود. رییس هیات‌مدیره کانون کارگزاران با بیان اینکه مهم‌ترین عامل توسعه اقتصادی کشور فراهم کردن بستر‌های لازم برای تامین مالی کم هزینه بخش تولید است، گفت: ما باید منابع مالی ارزان در اختیار صنعتگر قرار بدهیم.